گزارش توجه را به “کودکان صفر غذا” در هند جلب می کند


از نظر تعداد، هند با بیش از 6 میلیون نفر، بیشترین تعداد

از نظر تعداد، هند با بیش از 6 میلیون نفر، بیشترین تعداد “کودکان صفر غذا” را دارد. عکس برای نمایندگی | اعتبار عکس: AFP

سونیتا گوتام، یک کمک 26 ساله خانگی، به این فکر می کند که آیا می تواند تغذیه مورد نیاز نوزاد پسر 11 ماهه خود را تامین کند. کودک من عمدتاً به شیر مادر وابسته است. گاهی به او فرنی می‌دهم، اما این هر روز نیست، زیرا او برای غذا خوردن زمان می‌برد و بیشتر به شیر مادر عادت کرده است. کارهای روزمره من خیلی شلوغ است. اگر پولی به دست نیاورم، چگونه زندگی بهتری برای فرزندم فراهم کنم؟» خانم گوتام، که به یک جامعه Scheduled Caste (SC) تعلق دارد و در منطقه Vishal Khand در Lucknow کار می کند، گفت.

نوزاد خانم گوتام که طبق معمول در سراسر کمربند هندی بابو نامیده می‌شود، احتمالاً یکی از میلیون‌ها کودک «غذای صفر» شش ماهه تا ۲۳ ماهه در اوتار پرادش است. این شیرخواران به مدت 24 ساعت هیچ غذایی با محتوای کالری قابل توجهی – غذاهای نیمه جامد / جامد / نرم / لطیف، شیر خشک یا شیر تازه – نخورده اند.

توضیح داده شده | برای رسیدن به صفر گرسنگی چه باید کرد؟

مطالعه ای که اخیراً در نشریه همتا بررسی شده منتشر شده است شبکه JAMA باز است ژورنال شیوع «کودکان با غذای صفر» در هند را 19.3 درصد نشان داد که توجه را به محرومیت شدید غذایی در بین کودکان جلب کرد. این مطالعه هند را به عنوان سومین درصد بالاترین درصد کودکانی که غذای صفر مصرف می کنند، بالاتر از گینه (21.8٪) و مالی (20.5٪) قرار می دهد. از نظر تعداد، هند با بیش از شش میلیون، بیشترین تعداد «کودکان صفر غذا» را دارد.

مشکل چنین محرومیت شدید غذایی در میان کودکان در مطالعه UP که در سال 2023 منتشر شد، شدید است طب الکترونیکی بالینی، بخشی از اشاره شد علم کشف Lancet، نشان داد که UP به تنهایی 28.4 درصد از “کودکان بدون غذا” در هند را تشکیل می دهد.

ایالت های اوتار پرادش (28.4 درصد)، بیهار (14.2 درصد)، ماهاراشترا (7.1 درصد)، راجستان (6.5 درصد)، و مادهیا پرادش (6 درصد) تقریباً دو سوم از کل کودکانی را تشکیل می دهند که غذای صفر دارند. هند،» در این گزارش آمده است.

تغذیه با شیر مادر نمی تواند پس از شش ماهگی شیرخواران را با تغذیه لازم تامین کند. معرفی غذاهای جامد یا نیمه جامد در کنار شیردهی نقش اساسی در رشد و تکامل دوران کودکی دارد. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، سهم سایر مواد غذایی که در تامین نیازهای کالری نقش دارند باید حدود 50 درصد برای کودکان 9 تا 11 ماهه (یعنی 300 از 700 کیلو کالری در روز) باشد، در حالی که سهم شیر مادر. باید بیشتر از سایر غذاها برای کودکان شش تا هشت ماهه باشد (یعنی 400 از 600 کیلو کالری در روز).

«شوهرم الکلی است. او بیشتر وقت خود را در خانه می گذراند اما نمی توانم به او اعتماد کنم که به کودک غذا بدهد. او ممکن است به کودک آسیب برساند زیرا غذا دادن به او (کودک) زمان می برد.» خانم گوتام گفت. پسر او پس از به دنیا آوردن دو دختر، پاسخگوی بسیاری از زیارت ها و دعاها است، زیرا این دختر مورد انتقاد همسر و خانواده اش قرار گرفت.

اوما چاوهان، آشپز، همچنین نتوانسته است به طور مداوم برای دختر بچه هشت ماهه خود غذا تهیه کند. او گفت: “من سعی می کنم غذای نیمه جامد یا غذاهای نرم تهیه کنم، اما نمی توانم به طور منظم این کار را انجام دهم زیرا در چهار خانه کار می کنم.”

توضیح داده شده | آشنایی با شاخص جهانی گرسنگی

هر دو زن از پرچمدار دولت Poshan Abhiyan که توسعه همه جانبه و تغذیه کافی برای کودکان، زنان باردار و مادران را هدف قرار می دهد و عمدتاً بر کودکان در گروه سنی 0-6 سال متمرکز است، آگاه نیستند. اثرات نامطلوب طولانی مدت تغذیه ناکافی برای کودکان ثابت شده است.

شالینی سینگ، متخصص بهداشت عمومی با دو دهه تجربه در برنامه‌های تغذیه، استدلال می‌کند که در کنار فقر و حاشیه‌نشینی در زمینه‌های اقتصادی، شهرنشینی سریع و خانواده‌های هسته‌ای است که به چنین تعداد زیادی از «کودکان بدون غذا» در هند کمک کرده است. پرجمعیت ترین ایالت

زنانی که از پس زمینه های اقتصادی محروم هستند برای حفظ خانواده خود کار می کنند و در نتیجه زمان کافی برای تکمیل شیر مادر برای کودکان بالای شش ماه را ندارند. با صنعتی شدن سریع، خانواده‌های هسته‌ای هم در مناطق شهری و هم در روستاها رشد کرده‌اند، بنابراین به غیر از مادر، کسی نیست که زمان و انرژی لازم برای تغذیه کودک را سرمایه‌گذاری کند». کودکان و باورهای نادرست اجتماعی نیز در ایجاد اعداد احتمالی نقش دارند.

جمعیت شهری UP طبق سرشماری سال 2011 تقریباً 23٪ بود و در سال 2011 در مقایسه با سال 2001 بیش از 25٪ افزایش یافته بود که نشان دهنده تعداد زیادی از فقرا است که در جستجوی معیشت به سمت مراکز شهری حرکت می کنند.