از نیتروژن مایع فقط می توان برای حفظ مواد غذایی استفاده کرد، تاکید مسئولان ایمنی مواد غذایی


بچه ها ساخت بستنی با استفاده از نیتروژن مایع را تماشا می کنند.  تصویر نمایشی  فایل

بچه ها ساخت بستنی با استفاده از نیتروژن مایع را تماشا می کنند. تصویر نمایشی فایل | اعتبار عکس: K. Murali Kumar

ویدئویی از یک پسر که از درد فریاد می‌زند پس از مصرف یک بیسکویت «سیگاری» که در فضای مجازی منتشر شد، منجر به صدور دستوری در مورد استفاده از نیتروژن مایع توسط بخش ایمنی مواد غذایی شد.

در روز پنجشنبه، این بخش به افسران تعیین شده و افسران ایمنی مواد غذایی دستور داد “بر اساس قانون استاندارد و ایمنی مواد غذایی 2006 علیه هر اپراتور تجارت مواد غذایی که از نیتروژن مایع برای مصرف مستقیم همراه با مواد غذایی مانند بیسکویت، بستنی، ویفر استفاده می کند، اقدامات اجرایی انجام دهند. بیسکویت و غیره. نیتروژن مایع باید قبل از سرو به طور کامل از غذا یا نوشیدنی تبخیر شود.» طبق دستور .

افسران ایمنی مواد غذایی می گویند سیگار کشیدن بیسکویت خطرناک است. شش ماه پیش، فروشنده ای در نمایشگاهی در تیروچی، به دلیل عرضه بیسکویت «سیگاری» دستگیر شد. در نمایشگاه تجاری چنای نیز یکی از این غرفه ها وجود داشت که به دلیل آن اقدامی علیه فروشنده صورت گرفت.

P. Satheesh Kumar، افسر تعیین شده، بخش ایمنی غذا، چنای، گفت که بیسکویت های سیگار در چنای نیز فروخته می شد، اما از آن زمان ممنوعیتی اعمال شد.

فروشندگان مواد غذایی (بیسکویت ها معمولاً) را با نیتروژن مایع دم می کنند که هنگام بخار شدن دود تولید می کند. نقطه جوش نیتروژن مایع در حدود 196- درجه سانتیگراد است. بستنی مصرفی حدود 0 تا -4 درجه سانتیگراد است.

نیتروژن مایع می‌تواند اندام یا قسمتی از بدن را که با آن تماس می‌گیرد بسوزاند و مانند یخ زدگی به نظر برسد. می تواند به لب ها، زبان، گلو، ریه ها و معده آسیب برساند. ممکن است باعث ضایعات یا سوختگی بافت شود. اگر به معده برسد، اندام ممکن است سوراخ شود. در ریه ها، می تواند CO2 تولید کند و فرد ممکن است بیهوش شود. دکتر ستایش توضیح داد که حتی می تواند کشنده باشد. او گفت که می توان نیتروژن مایع را برای مقاصد صنعتی خریداری کرد و فروشندگان می توانند به آن دسترسی داشته باشند. “این فقط برای انجماد، سرد کردن و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود. وی افزود: این به تازه نگه داشتن غذا برای چندین ماه کمک می کند.

فقط پزشکان آموزش دیده مجاز به کار با نیتروژن مایع هستند. R. Rajaraman، رئیس سابق انکولوژی جراحی در بیمارستان دولتی Royapettah در اینجا، گفت که از نیتروژن مایع برای منجمد کردن تومورها استفاده می شود. او توضیح داد: «سلول‌ها در معرض نیتروژن مایع قرار می‌گیرند به طوری که منجمد می‌شوند و سپس سلول‌ها می‌میرند».

آر. رامش بابو، افسر تعیین شده، بخش ایمنی غذا در تیروچی، گفت که فروشنده ای که چنین قنادی را می فروخت، پس از اینکه یک مصرف کننده مریض شد، دستگیر شد. ما غرفه را تعطیل کردیم و بلافاصله فروشنده را به دلیل به خطر انداختن سلامت مصرف کننده دستگیر کردیم. از آن زمان تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده از نیتروژن مایع در تهیه غذا در منطقه خود دریافت نکرده ایم.»

در مجالس عروسی و اجتماعات در تیروچی، دکه‌های پاپ‌آپ با پیشنهاد «سیگار کشیدن» پانی پوری و پان (برگ فوفل) راه خود را پیدا کرده‌اند، اما در غذاخوری‌های معمولی به ندرت در منطقه یافت می‌شوند، P. Venkatesh، یک خالق محتوای آنلاین آشپزی آنلاین، که وب‌سایت «Vlog Thamila» را اداره می‌کند، گفت.

من چند ماه پیش در غرفه ای در Palakkarai یک “پانیپوری سیگاری” امتحان کردم، اما این روزها رستوران های زیادی آن را ارائه نمی دهند. به نظر می رسد این روند در زمان های اخیر به شهرهای بزرگتر تغییر کرده است.

در Thoothukudi، افسر ایمنی غذا، S. Mariappan، دستور ممنوعیت استفاده از نیتروژن مایع را به جز برای اهداف نگهداری مواد غذایی صادر کرد. این دپارتمان یادداشت مفصلی درباره نحوه استفاده از نیتروژن مایع برای نگهداری مواد غذایی مختلف از جمله کشک، میوه ها و آب میوه ها و نوشیدنی ها صادر کرده است.

(با ورودی نهلا ناینار در تیروچی)