صفر تا صد شرایط و مراحل واردات خودروی خارجی مجله بیمه

خرید خودرو علاوه بر این سمند سیستم برق مالتیپلکس و فرمان تلسکوپی ندارد و از سوی دیگر پنجرههای عقب و آینههای جانبی آن برقی نیستند. گرافیک جدید چراغها، اضافه شدن باله به در صندوق عقب، دودی شدن شیشههای عقب، طرح جدید جلوپنجره و فرمان جدید از جمله تغییراتی است که به ظاهر سورن پلاس اضافه شده است. کیا جدید ارزش گمرکی 19 هزار و 300 یورو دارد این در حالیست که کیا اولیه ارزش گمرکی 19 هزار و 500 یورویی داشت. همچنین واردات خودروهای برقی و هیبریدی تا سقف ۴۰ هزار دلار میتوانند به مناطق آزاد وارد شوند و خودروهای احتراقی هم به ازای هر یک خودرویی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد میشود، اجازه واردات یک خودرو به منطقه آزاد با سقف ۲۰ هزار دلار داده شده است. تا 1 اسفند 1402 مجوز ارزش گمرک، برای 40 محموله واردات خودرو صادر شده است و یک مورد به دلیل عدم درج برند و تیپ اظهار نشده و مجوز نداشته و یک مورد دیگر نیز ارزش بالای 20 هزار یورو داشته است. تا 1 اسفند 1402مجوز وزارت صمت برای 22 محموله واردات خودرو صادر شده است. تا 1 اسفند 1402مجوز استاندارد برای 15 محموله واردات خودرو صادر شده است.  ​!

تا 1 اسفند 1402مجوز ارز برای 13 محموله واردات خودرو صادر شده است. و چرا طبق بررسی های صورت گرفته در چهارماه آذر تا اول اسفند 1402 تنها 6334 خودرو وارد کشور شده است. به عبارت دیگر، در واردات خودرو چرا حجم مطلوب و اثرگذار صورت نگرفت و چه مشکلاتی مطرح است که باعث شده مقدار واردات در حد کمتر از انتظار باشد. ترمزهای دیسکی از ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی به صورت استاندارد و اجبار بینالمللی تقریبا از سوی همه خودروسازان جهانی در محور جلو به کار گرفته شدند، اما امروز و بعد از سالیان دراز، استفاده از آن در محور عقب خودروها بیشتر به مانند یک انتخاب شخصی و یک سیاست شرکتی است و اجباری در آن نیست. قیمت سمند مانند اغلب خودروهای موجود در ایران، همواره با افزایش و کاهشهای زیادی همراه بوده است. نیز جزو دیگر مشکلاتی است که رانندگان خودرو با آن دستوپنجه نرم میکنند. سرانجام نیز ایران خودرو در سال ۱۳۹۷ تولید آن را متوقف کرد. سمند سورن را میتوان اولین فیسلیفت خودروی ملی دانست که نخستین مرتبه در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و در سال ۱۳۸۶ روی خط تولید قرار گرفت.

تولید و عرضه خودرو در این دهه بیش از پیش سرعت گرفت. از اوایل سال 2018 نیز بنز تصمیم گرفت نسل چهارم کلاس خود را برای اولین بار در آمریکا و کانادا به فروش برساند. سازمان امور مالیاتی نیز باید مجوز پرداخت مالیات را صادر کند. 22 مورد مجوز ارز نداشته و بقیه موارد نیز هنوز وضعیت مشخص نشده است. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکردهاند، میتوانند خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند. وضعیت مجوز بقیه محموله های وارداتی خودرو از نظر استاندارد نیز مشخص نشده است. یکی از ابعادی که شاید دولتمردان با اتخاذ تصمیمهای اینچنینی در نظر نمیگیرند، فشار آن به بخش کمدرآمد جامعه و همچنین افزایش قیمت تمام شده خودرو است. طبیعی است که گمرک، به عنوان یکی از متولیان تجارت خارجی و کسب درآمد برای دولت، از واردات خودروهای خارجی استقبال می کند و بابت آن حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر عوارض را وصول می کند و لذا دلیلی برای فعالیت نکردن گمرک در موضوع واردات خودرو وجود ندارد.

اما پیشرانه 1.4 لیتری توربو شارژ سلتوس قدرت معادل 140 اسب بخاری تولید می کند. پیشرانه 1.5 لیتر توربو قدرتی 167 اسب بخاری برای این محصول برند کیا به ارمغان می آورد این در حالیست که موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی این خودرو قدرتی معادل 150 اسب بخار کولر داشت. تعرفه سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور ماشین متغیر بود. همین افزایش ۹ برابری تعرفه واردات قطعات یدکی در کنار نوسانات نرخ ارز و تورم حاکم بر بازار میتواند حتی قیمت قطعات یدکی تولید داخل را نیز افزایش دهد. هنوز هم این وزارتخانهها هدف خود را از بابت افزایش تعرفه شدید واردات لوازم یدکی برای سال آینده مشخص نکردند، اما این موضوع احتمالاً با بهانههایی همچون حمایت از تولیدکننده داخلی و افزایش درآمدهای دولتی صورت گرفته باشد. اما آنچه همه مردم و مسئولان را نگران میکرد، طراحی قدیمی و از رده خارج شده معرفی پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو در سال های اخیر این خودرو بود. بررسی ها نشان می دهد که 25 شرکت برای واردات خودرو اقدام کرده اند و محموله های آنها در گمرکات و انبارها موجود است و از این تعداد شرکت تنها 4 شرکت همه مجوزهای لازم را دریافت کرده است.