برنامه «درست بخور» کرالا برای کمک به مردم برای غذا خوردن در مکان‌های بهداشتی


برنامه «درست بخور» کرالا برای حفظ ایمنی مواد غذایی طراحی شده است.  اعتبار عکس: دولت کرالا

برنامه «درست بخور» کرالا برای حفظ ایمنی مواد غذایی طراحی شده است. اعتبار عکس: دولت کرالا

دپارتمان ایمنی مواد غذایی کرالا در روز 7 ژوئن، به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی، اعلامیه مهمی برای تاکید مجدد بر تعهد خود به حفظ ایمنی مواد غذایی صادر کرد. قابل ذکر است، کرالا به عنوان ایالت برتر برای حفظ بالاترین استانداردها در ایمنی مواد غذایی ظاهر شده است و پنجاب و تامیل نادو پس از آن قرار دارند.

برنامه Eat Right به گونه‌ای طراحی شده است که چراغی برای ایمنی مواد غذایی باشد و ساکنان و بازدیدکنندگان را به طور یکسان به مکان‌هایی هدایت کند که بتوانند با اطمینان کامل غذا بخورند. با نصب این اپلیکیشن، کاربران به لیست جامعی از نانوایی ها و رستوران ها دسترسی پیدا می کنند که هر کدام از آنها به دقت برای رعایت استانداردهای ایمنی مواد غذایی بررسی شده اند.

مفهوم مشارکت مردم در تضمین ایمنی مواد غذایی غیر معمول نیست. با این حال، این اولین باری است که هر ایالت هندی ابتکاری از این دست را انجام می دهد، ابتکاری که اگر در کرالا مؤثر واقع شود، ممکن است در سراسر کشور گسترش یابد.

برای اینکه هر سازه ای موفق باشد، باید به دست مردم عادی برسد و از حداکثر استفاده آن اطمینان حاصل کند. این مشارکت دموکراتیک است که باید در این مورد تثبیت شود. این بدان معناست که حداکثر تعداد شهروندان باید از این برنامه استفاده کنند و از طریق مکانیسم شکایت در برنامه، وقوع را هر چند جزئی یا بزرگ گزارش کنند، و این پاسخ شتاب بیشتری خواهد گرفت. این الهام بخش خواهد بود که ببینیم مردم و دولت چگونه برای منافع عمومی عمل می کنند. تمایل مردم برای مشارکت فعال و تعهد دولت به رعایت و اجرای مقررات ایمنی مواد غذایی هر دو برای موفقیت ضروری هستند.

از طریق این برنامه، بخش ایمنی مواد غذایی کاربران را تشویق می کند تا هر گونه نگرانی را که ممکن است هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه با آنها مواجه شوند، گزارش کنند. با هر شکایتی با جدیت تمام برخورد خواهد شد و اقدامات به موقع و مطمئن برای اصلاح وضعیت و جلوگیری از تکرار آن انجام خواهد شد. غذای سالم و سالم یک حق اساسی برای همه افراد است. به همان اندازه مسئولیت کسانی که غذا سرو می کنند برای رعایت این استانداردها مهم است.

همچنین بخوانید | “نظارت بهتر و آزمایشگاه‌های کارآمد به کرالا کمک کرد تا شاخص ملی ایمنی مواد غذایی FSSAI را بالا ببرد”

این برنامه سازمان‌هایی را فهرست می‌کند که داوطلبانه برای فرآیند رتبه‌بندی حاضر شده‌اند، اما برای موثرتر و قابل اعتمادتر کردن سیستم رتبه‌بندی، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که همه رستوران‌های ثبت‌شده در اختیار فرآیند رتبه‌بندی برنامه هستند. مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به رتبه‌بندی‌های برنامه هنگام انتخاب محل صرف غذا، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند، زیرا بدانند که مجموعه‌ای از موسسات را پوشش می‌دهند و در نهایت، می‌تواند کل صنعت را تشویق کند تا استانداردها را افزایش داده و ایمنی غذا را در اولویت قرار دهد.

واضح است که تلاش جمعی می تواند به شناسایی خطرات بالقوه و رسیدگی سریع به آنها کمک کند و شانس ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را کاهش دهد و اعتماد مصرف کنندگان به غذا را بهبود بخشد. تاکنون تنها چند هزار نفر از این برنامه استفاده کرده‌اند، اما برای به حداکثر رساندن تأثیر، همه شهروندان باید بدون تأخیر شروع به استفاده از برنامه کنند.

برنامه Eat Right به مردم این امکان را می دهد که آینده ای را در آغوش بگیرند که در آن غذای خوب نه تنها یک امتیاز بلکه یک حق اساسی است. با هم، می توان فرهنگ دموکراسی را در امنیت غذایی پرورش داد و رفاه هر فرد در جامعه را تضمین کرد.

(نویسنده استادیار، موسسه فناوری لبنی و غذایی Verghese Kurien، دانشگاه دامپزشکی و علوم دامی کرالا، Mannuthy، Thrissur است)