کاغذ Lancet اثباتی برای ارتباط غیرقابل انکار بین شاخص گلیسمی بالا و دیابت است


تصویر مورد استفاده برای اهداف نمایشی

تصویر مورد استفاده برای اهداف نمایشی | اعتبار عکس: B. Velankanni Raj

یافته های یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که مصرف رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی پایین و بار گلیسمی پایین ممکن است از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. آنها همچنین ارتباط قوی بین شاخص گلیسمی (GI) و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر پیدا کردند.

در مقاله ای که در لانست دیابت و غدد درون ریز هفته گذشته، نویسندگان یک ارتباط واضح بین GI بالا و دیابت را نشان دادند. نویسندگان می گویند: “ارتباط بین شاخص گلیسمی و بار گلیسمی [GL] بروز دیابت نوع 2 بحث برانگیز است. آنها دریافتند که رژیم های غذایی با GI بالا و GL بالا با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مطالعه ای که در پنج قاره انجام شده است، مرتبط است.

GI غذاهای حاوی کربوهیدرات را بر اساس پاسخ گلوکز خون، بعد از غذا یا بعد از غذا رتبه بندی می کند. هر چه میزان قند خون بالاتر باشد، GI بالاتر خواهد بود. از طرف دیگر، GL هم کیفیت و هم کمیت کربوهیدرات در یک غذای خاص است و هم محصول GI و مقدار کربوهیدرات موجود در یک وعده است.

یکی از نویسندگان هندی مقاله، وی. موهان، بنیانگذار بنیاد تحقیقات دیابت مدرس، تلاش می کند تا آن را تجزیه کند: «این سوال است. اگر به خوردن غذاهای خاص ادامه دهید، آیا به دیابت مبتلا خواهید شد؟ او می گوید که به اندازه کافی عجیب، مفهوم GI که ​​بر دیابت تأثیر می گذارد بحث برانگیز بوده است و شواهد واقعی کمی وجود دارد که برای یک جمعیت بزرگ قابل اجرا باشد.

شواهد ما نشان می دهد که وقتی برخی از غذاها را می خورید، قند خون بالا می رود. چگونه کمک می کند؟ برای افراد با BMI بالا و سابقه خانوادگی، انتخاب های غذایی بهتر و مغذی می تواند شروع دیابت را به تعویق بیندازد. GL نیز بسیار مهم است، زیرا مقدار غذاهای کم‌مغذی که می‌خورید نیز تأثیر دارد.»

در مجموع 127594 بزرگسال 35 تا 70 ساله بدون دیابت شناخته شده از 20 کشور با درآمد بالا، با درآمد متوسط ​​و کم درآمد، به عنوان بخشی از مطالعه آینده نگر اپیدمیولوژی شهری و روستایی (PURE) ثبت نام کرده بودند. رژیم غذایی آنها در ابتدا با استفاده از پرسشنامه بسامد غذای خاص کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. GI و GL بر اساس دریافت هفت دسته از غذاهای حاوی کربوهیدرات برآورد شد.

در پیگیری پس از نزدیک به 12 سال، 7326 (5.7%) مورد دیابت نوع 2 رخ داد. رژیم غذایی با GI بالاتر به طور قابل توجهی با خطر بالاتر دیابت مرتبط بود. شرکت‌کنندگان در بالاترین پنجک GL در مقایسه با افرادی که در پایین‌ترین پنجک بودند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بالاتری داشتند. ارتباط GI با دیابت در بین افراد با BMI بالاتر از افراد با BMI پایین قوی تر بود.

رژیم غذایی مهم است
غذاهای با GI پایین

میوه ها، غلات، عدس، سبزیجات غیر نشاسته ای، حبوبات، لبنیات، برنج قهوه ای

غذاهای با GI بالا

شکر، نوشیدنی های شیرین، برنج سفید صیقلی، سیب زمینی، نان سفید