ارتباط غیرقابل برگشت بین کم خونی و سلامت مادر


همکاران کارآزمایی WOMAN-2، “کم خونی مادر و خطر خونریزی پس از زایمان: تجزیه و تحلیل گروهی از داده های کارآزمایی WOMAN-2″، The Lancet، 27 ژوئن 2023، doi.org/10.1016/S2214-109X(23) 00245-0

Oکم خونی دیرهنگام در اخبار هند منتشر شده است، دولت پیشنهاد حذف یک سوال در مورد آن را از نظرسنجی ملی سلامت خانواده (NFHS) و در عوض انجام یک آزمایش دقیق تر برای تعیین سطح هموگلوبین در خون به عنوان بخشی از رژیم غذایی دارد. و بیومارکر (DAB) نظرسنجی. مقاله ای که بر اساس یک مطالعه کوچک توصیه می کند که مقادیر هنجاری هموگلوبین باید در هند کاهش یابد، نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. گروه‌های واتس‌اپ متشکل از دو بخش حرفه‌ای، که در آن بازنشستگان به‌شدت و سریع پرواز می‌کنند، گروه‌هایی هستند که متعلق به متخصصان تغذیه، متخصصان زنان و زایمان هستند. گروه های اخیر که در واقع تأثیر کم خونی به ویژه بر سلامت مادر و نوزاد را دیده اند، نظرات خود را در مورد حفظ استانداردهای کم خونی و عدم اصلاح آنها بر اساس یک مطالعه از نظر آماری ناچیز بیان کرده اند. سیاستگذاران در هند باید نتایج یک مطالعه چند کشوری را که اخیراً در این مقاله منتشر شده است، اجازه دهند لانست قوانین خود را در مورد اندازه گیری کم خونی، رسیدگی به آن و اطمینان از اینکه مداخلات معقول و گسترده هستند، اطلاع دهند.

کم خونی و بارداری

کم خونی ارتباط بسیار قوی با خونریزی پس از زایمان (خونریزی بیش از حد واژینال پس از زایمان) دارد و خطر مرگ و یا نزدیکی از دست دادن بسیار زیاد است.

طبق این مطالعه، توسط همکاران کارآزمایی WOMAN (World Maternal Antifibrinolytic)-2، در سراسر جهان، بیش از نیم میلیارد زن در سنین باروری کم خون هستند. هر سال حدود 70000 زنی که زایمان می کنند به دلیل خونریزی پس از زایمان جان خود را از دست می دهند که تقریباً همه آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​هستند. در حالی که خطر شناخته شده کم خونی یا سطوح پایین هموگلوبین مرگ پس از زایمان است، محققان تصمیم گرفتند ارتباط بین کم خونی و خطر خونریزی پس از زایمان را با جزئیات بررسی کنند.

این کارآزمایی بیش از 10000 زن مبتلا به کم خونی متوسط ​​یا شدید را که از طریق واژینال در بیمارستان‌های پاکستان، نیجریه، تانزانیا و زامبیا زایمان می‌کردند، ثبت کرد، کشورهایی که کم‌خونی در بارداری در آن‌ها شایع بود و با آزمایش‌های دیگر ثابت شد. آنها ارتباط مستمر بین هموگلوبین قبل از تولد و خطر خونریزی پس از زایمان را در گروه بزرگی از زنان از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​مورد بررسی قرار دادند. نویسندگان استدلال کردند که مزیت بررسی کم خونی به عنوان یک متغیر پیوسته این است که نشان دادن یک گرادیان بیولوژیکی یکنواخت بیشتر نشان دهنده یک رابطه علّی است. نتیجه به‌عنوان وقوع خونریزی پس از زایمان تعریف شد که به سه صورت تعریف می‌شود: «خون‌ریزی بالینی پس از زایمان (از دست دادن خون ≥500 میلی‌لیتر یا هر از دست دادن خون کافی برای به خطر انداختن ثبات همودینامیک). خونریزی پس از زایمان تعریف شده توسط WHO (از دست دادن خون حداقل 500 میلی لیتر)؛ و خونریزی پس از زایمان محاسبه شد (از دست دادن خون ≥1000 میلی لیتر).

از دست دادن خون و شوک

میانگین سنی زنان پاکستان، نیجریه، تانزانیا و زامبیا کمی بیش از 27 سال بود. شواهد واضحی از این مطالعه وجود داشت که مقادیر پایین هموگلوبین رابطه مستقیمی با از دست دادن حجم خون و خونریزی بالینی پس از زایمان دارد. نویسندگان ثبت کردند: “ما دریافتیم که با کاهش غلظت هموگلوبین مادر، خطر خونریزی پس از زایمان به طور یکنواخت افزایش می یابد.”

به گفته نویسندگان، کم خونی ظرفیت حمل اکسیژن خون را کاهش می دهد و بنابراین، زنان مبتلا به کم خونی نمی توانند همان حجم خونریزی را مانند زنان سالم تحمل کنند و پس از از دست دادن خون با حجم کمتر، شوکه می شوند. آنها همچنین افزودند: «با توجه به عدم وجود تعریف ثابتی از خونریزی پس از زایمان در زنان مبتلا به کم خونی، قبل از انجام این مطالعه، تعاریف مختلفی از خونریزی پس از زایمان را از نظر ویژگی آنها برای خونریزی قابل توجه، و ارتباط آنها با خستگی، استقامت بدنی، بررسی کردیم. و تنگی نفس.» آنها در نهایت دریافتند که تشخیص بالینی خونریزی پس از زایمان برای علائم بالینی شوک بسیار اختصاصی است و به طور غیر قابل برگشتی با عملکرد بدتر مادر مرتبط است.

میانگین تخمینی از دست دادن خون پس از زایمان برای 8791 زن (3.2%) با کم خونی متوسط ​​301 میلی لیتر و برای 1770 (16.8%) زن مبتلا به کم خونی شدید، 340 میلی لیتر بود. 742 زن (7.0٪ از کل) خونریزی بالینی پس از زایمان داشتند. خطر خونریزی بالینی پس از زایمان در زنان با کم خونی متوسط ​​2/6 درصد و در زنان با کم خونی شدید 2/11 درصد بیشتر بود. 14 زن جان باختند و 68 زن جان خود را از دست دادند یا تقریباً از دست رفتند. کم خونی شدید با احتمال مرگ و میر یا نزدیک به مرگ هفت برابر بیشتر از کم خونی متوسط ​​همراه بود. محققان همچنین گفتند که کاهش 10 گرم در لیتر هموگلوبین قبل از تولد، احتمال خونریزی بالینی پس از زایمان را افزایش می دهد.

نویسندگان در ادامه توصیه کردند که باید به پیشگیری و درمان کم خونی در زنان پس از رسیدن به سن باروری توجه شود.

جلوگیری از کم خونی

دولت هند یک پروژه ساختاریافته برای ارائه هفتگی مکمل های آهن و اسید فولیک به دختران نوجوان (و پسران)، به منظور مقابله با بحران کم خونی دارد. با توجه به وضعیت تغذیه این کودکان، عمدتاً در مناطق روستایی، جایی که کیفیت و کمیت آنچه می‌خورند کمتر از حد ایده‌آل است، و تنها با سوء جذب تشدید می‌شود، افزایش به میزان قابل قبول هموگلوبین 12 برای زنان بسیار تند به نظر می‌رسد. کارشناسان افزودند بهداشت عمومی

این وظیفه قبلاً برای برنامه بهداشت عمومی هند قطع شده است. مدیران بهداشت از خطرات کم خونی آگاه هستند و می دانند برای مقابله با آن چه کاری انجام دهند. با این حال، افزایش سطح کم خونی در کشور مایه نگرانی است و الزام می کند که هر طرحی برای کاهش کم خونی در کشور باید در حالت ماموریت باشد. راه حل این نیست که خوانش های آزمایشگاهی استاندارد طلا را به معنای واقعی کلمه پایین بیاوریم. در حالی که استدلال برای جدا کردن کم خونی از NFHS این است که DAB خونگیری دقیق تری را برای اندازه گیری دقیق سطح هموگلوبین انجام می دهد، استدلال علیه آن نیز این است که چنین اقدامی ممکن است برای گروه بزرگی از افراد امکان پذیر نباشد. به خونگیری مویرگی (نخ زدن انگشت) خوب بگویید، اما در خونگیری وریدی باالک کنید. هر برنامه اطلاع رسانی عمومی باید به واقعیت های فرهنگی، اجتماعی توجه داشته باشد و نسبت به نگرش های مردمی که هدف قرار می گیرد، درک داشته باشد. به گفته کارشناسان، اگر این عوامل در یک برنامه بهداشت عمومی گنجانده نشوند، نتایج ممکن است با آنچه که به دنبال یا برنامه ریزی شده بود، فاصله زیادی داشته باشد.