مطالعه بزرگ سوئدی به ارتباط بین بیماری روده و رژیم غذایی نوزاد اشاره می کند


بیماری التهابی روده (IBD) اختلالاتی را توصیف می کند که در آن پوشش داخلی دستگاه گوارش ملتهب می شود. دو نوع اختلال IBD وجود دارد: کولیت اولسراتیو، که در آن روده بزرگ و راست روده مستعد التهاب و زخم هستند، و بیماری کرون که معمولا روده کوچک را درگیر می کند.

محققان رژیم غذایی، سن، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن و برخی داروها را در میان عوامل دیگر به عنوان عامل ایجاد یا بدتر شدن IBD گزارش کرده اند.

آنها همچنین گفته اند تغییر الگوهای رژیم غذایی می تواند به توضیح الگوهای تغییر شیوع IBD کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2023 در لانست بروز بیشتر IBD در روستای تلانگانا را به دسترسی و مصرف بیشتر غذاهای فرآوری شده نسبت داد.

رژیمی که IBD را پیش بینی می کند

اخیراً مطالعه ای در مجله منتشر شده است روده در ژانویه گزارش داد که رژیم غذایی نوزادان یک ساله می تواند بر شانس ابتلای آنها به IBD در آینده تأثیر بگذارد. محققانی که در پشت این مطالعه بودند، عادات غذایی بیش از 80000 کودک را در دوران نوجوانی در نروژ و سوئد دنبال کردند، زیرا آنها در سال اول زندگی مقدار زیادی سبزیجات و ماهی مصرف می کردند و با خطر کمتر ابتلا به IBD در آینده مرتبط بودند.

آنها گزارش دادند که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر در این زمان با خطر بالاتر ابتلا به IBD مرتبط بود. بر اساس تجزیه و تحلیل آنها، در سه سالگی، هیچ عامل غذایی به جز مصرف ماهی با خطر IBD مرتبط نبود. محققان بر این باورند که میکروبیوم روده در حال توسعه ممکن است در قلب رابطه ظاهری وابسته به سن بین مصرف رژیم غذایی و IBD باشد.

میکروبیوم روده شامل تعداد زیادی میکروارگانیسم و ​​انواع مختلف است که در روده انسان زندگی می کنند. به گفته نویسندگان روده کاغذ، در طول سال اول به طور قابل توجهی تغییر می کند و تا زمانی که نوزاد دو تا سه ساله شود، تثبیت می شود.

پایگاه های داده ABIS و MoBa

Ashwin Ananthakrishnan، متخصص گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست، بوستون، در مقاله ای که به همراه مقاله ارائه می شود، پیشنهاد کرد که نوزادان ممکن است از یک رژیم غذایی «پیشگیرانه» که شامل «فیبر غذایی کافی، به ویژه از میوه ها و سبزیجات»، «مصرف ماهی» است، بهره مند شوند. حداقل مقدار نوشیدنی های شیرین شده با شکر و ترجیح دادن “غذاها و تنقلات تازه نسبت به فرآوری شده و فوق فرآوری شده”.

نویسندگان از روده مقاله ای که توسط دانشجوی دکتری آنی گوئو از دانشگاه گوتنبرگ، سوئد رهبری می شد، شرکت کنندگان را از دو پایگاه داده در مقیاس بزرگ ردیابی کرد: همه نوزادان در جنوب شرقی سوئد (ABIS) و گروه مادر، پدر و کودک نروژی (MoBa).

هر دو پایگاه داده از پرسشنامه برای مستندسازی نحوه تربیت و سبک زندگی کودک، از جمله رژیم های غذایی استفاده می کنند. ABIS داده های کودکان متولد شده در جنوب شرقی سوئد را از اکتبر 1997 تا اکتبر 1999 ثبت می کند. MoBa از سال 1999 تا 2008 زنان باردار را در سراسر نروژ استخدام کرد.

محققان با هم گروهی متشکل از 81280 کودک داشتند که تقریباً نیمی از آنها زن بودند. آنها نرخ بروز IBD را 32 در هر 100000 نفر-سال در پایگاه داده ABIS و 22 در هر 100000 نفر سال در پایگاه داده MoBa یافتند. (اگر 1000 نفر به مدت یک سال در یک مطالعه شرکت کردند، گفته می شود که مطالعه دارای داده 1000 نفر-سال است.)

پیش بینی آماری خطر IBD

برای آزمایش اینکه آیا یک رژیم غذایی در اوایل زندگی با بروز بعدی IBD همبستگی دارد یا خیر، نویسندگان داده های عادات غذایی کودکان را در 1-1.5 سالگی و 2.5-3 سالگی از دو پایگاه داده جمع آوری کردند. آنها امتیازی را به کیفیت رژیم اختصاص دادند و دفعات مصرف 9 دسته غذایی را ثبت کردند: لبنیات، ماهی، میوه ها، غلات، گوشت، مواد غذایی با قند و چربی متراکم، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و سبزیجات.

رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، ماهی و تخم مرغ شامل “گروه های غذایی سالم” می شود. یک رژیم غذایی «غذاهای ناسالم» داشت اگر سرشار از «میان وعده های شور و تنقلات شیرین» باشد.

در تجزیه و تحلیل های خود، محققان از یک آزمون آماری برای بررسی اینکه آیا رژیم غذایی کودک در اوایل زندگی می تواند خطر ابتلا به IBD بعدی را نیز پیش بینی کند، استفاده کردند. این تجزیه و تحلیل برای در نظر گرفتن چندین عامل دخیل در گذشته به عنوان علل IBD تنظیم شد، از جمله سابقه والدین IBD، قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک در اوایل زندگی، و مصرف غذای شیر خشک در سال اول.

تاثیر ماهی

آنها در مقاله خود نوشتند، محققان همچنین از تجزیه و تحلیل نهایی خود اطلاعات مربوط به کودکانی را که در سن کمتر از شش سال به IBD تشخیص داده شده بود، حذف کردند، زیرا چنین موردی «اغلب یک زیرگروه ژنتیکی تعیین شده از IBD را تشکیل می دهد».

نویسندگان دریافتند کودکانی که در یک سالگی ماهی و سبزیجات زیادی مصرف می‌کردند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به IBD قرار داشتند، در حالی که کودکانی که در همان سن نوشیدنی‌های شیرین‌شده بیشتری مصرف می‌کردند در معرض خطر بیشتری بودند.

در سه سال، مصرف ماهی تنها پیش بینی کننده رژیم غذایی IBD بود: مصرف زیاد با خطر کمتر مرتبط بود. نویسندگان حدس می زنند، “محتوای اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه یا ویتامین D در ماهی ممکن است برای IBD اهمیت ویژه ای داشته باشد.”

این به این دلیل است که مطالعات قبلی روی بزرگسالان مشاهده کرده‌اند که مصرف بیشتر PUFA و ویتامین D به ترتیب با خطر ابتلا به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون مرتبط است.

به گفته نویسندگان، نقطه قوت این مطالعه در اولین مطالعه ای است که “به طور آینده نگر ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی اولیه و دفعات مصرف گروه های غذایی خاص و خطر ابتلا به بیماری IBD را بررسی می کند”.

به راحتی قابل تعمیم نیست

با این حال، خانم گو، نویسنده اصلی، به این خبرنگار گفت: «از آنجایی که رژیم غذایی و سایر عادات سبک زندگی ممکن است به شدت تحت تأثیر عواملی مانند کشور محل زندگی و تفاوت‌های فرهنگی باشد، یافته‌های ما باید در موقعیت‌های دیگر تکرار شود قبل از اینکه بتوانیم این موضوع را تعمیم دهیم. نتایج به سایر نقاط جهان می رسد.» این تیم در مقاله خود اضافه کرد که از آنجایی که نمونه مطالعه از دو کشور با درآمد بالا بود، ممکن است نتایج به راحتی به کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​قابل تعمیم نباشد.

محققان می دانند که ترکیب میکروبیوم روده – که عدم تعادل آن در IBD نقش دارد – بین مکان های جغرافیایی مختلف و بین گروه های قومی مختلف در یک منطقه متفاوت است.

با این حال، سیلویا کارپاگام، پزشک و محقق بهداشت عمومی، به این خبرنگار گفت که به جای اینکه دقیقاً مطالعه گوو و همکاران را تکرار کنیم، چنین مطالعاتی در هند باید کمبودهای تغذیه ای و عفونت های خفته را نیز در نظر بگیرند که شرکت کنندگان به طور منظم غربالگری نمی شوند. برای.

برای مثال، گروه‌های فعال نگرانی‌هایی را در مورد توزیع برنج غنی‌شده با آهن توسط دولت هند مطرح کرده‌اند که گفته می‌شود عوارض ناشی از کم‌خونی داسی‌شکل تشخیص داده نشده، تالاسمی و سل خفته را در جمعیت‌های قبیله‌ای چاتیسگر و جارکند تشدید کرده است.

دکتر کارپاگام همچنین پیشنهاد کرد که مطالعات بر روی IBD نه تنها بر رژیم غذایی بلکه بر روی «عوامل متعددی که با یکدیگر تأثیر می‌گذارند و آنها را تشدید می‌کنند» تمرکز کند. به عنوان مثال، او اشاره کرد که احتمال ابتلای کودک به IBD در اواخر زندگی ممکن است نتیجه رژیم غذایی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی آنها باشد که می تواند بر رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض سموم، مدت شیردهی و احتمال مصرف تأثیر بگذارد. غذاهای ناسالم

او گفت: “این متغیرهای مخدوش کننده در نظر گرفته نمی شوند و یک متغیر برجسته می شود.”

رژیم غذایی “پیشگیرانه” برای نوزادان؟

دکتر Ananthakrishnan همچنین در سرمقاله خود نوشت که این مطالعه افزودنی ها و امولسیفایرهای رایج در غذاهای کودک را در نظر نگرفت. این ترکیبات با تغییر ترکیب میکروبیوم روده در تسریع IBD نقش دارند.

دکتر کارپاگام گفت: “غذاهای فردی را نمی توان به عنوان “مضر” یا “مفید” در زمینه IBD طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، او گفت: “برخی از افراد مبتلا به IBD با شیر کامل بهبود می یابند” در حالی که برخی دیگر بدتر می شوند.

او افزود که میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر غذایی هستند و یک رژیم غذایی با فیبر بالا در توسعه و تشدید IBD نقش دارد. یک بررسی در سال 2021 نشان داد که در حالی که چندین مطالعه مزایای رژیم‌های غذایی با فیبر بالا را برای افراد مبتلا به IBD نشان می‌دهند، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که «مصرف فیبر قبل از ابتلا به IBD [to be] با خطر ابتلا به بیماری مرتبط است».

دکتر کارپاگام همچنین توصیه کرد از یک رژیم غذایی “پیشگیرانه” مانند آنچه دکتر آنانتاکریشنان پیشنهاد کرده است، خودداری کنید. یکی از دلایل آن است روده استفاده مطالعه از داده‌های ثانویه – یعنی داده‌هایی که توسط محققی متفاوت جمع‌آوری شده است و به طور خاص به منظور مطالعه رابطه بین رژیم غذایی اولیه و توسعه بعدی IBD نیست. چنین داده هایی ممکن است از نظر کیفی برای یک تجزیه و تحلیل خاص نسبت به آنچه برای آن هدف جمع آوری شده است مناسب نباشد.

در عوض، او یک کارآزمایی بالینی را پیشنهاد کرد که می‌تواند به طور سیستماتیک گروهی از زنان باردار و نوزادانشان را در یک دوره زمانی برای مطالعه «چه متغیرهایی با ایجاد IBD مرتبط است» دنبال کند.

وی افزود: «به خصوص در مورد شرایطی مانند IBD، که نشان داده شده است که توسط محرک های متعدد و تعامل آنها با یکدیگر تشدید می شود، مداخلاتی که یکی از غذاها را فراهم می کند یا یکی یا دیگری را حذف می کند، توصیه نمی شود.

سایانتان داتا روزنامه نگار علمی و عضو هیئت علمی دانشگاه کرا است. آنها در @queersprings توییت می کنند.