ارتباط عجیب بین آندومتریوز و یک باکتری عفونی


اندومتریوز، یک بیماری تولید مثلی که از هر 10 زن در سراسر جهان یک نفر را مبتلا می کند، شامل رشد ضایعات در اندام های لگن مانند تخمدان ها است.

این ضایعات از آندومتر، لایه ای از بافت پوشش دهنده رحم تشکیل شده اند. باعث ناباروری، دردهای مزمن پریود، درد لگن، نفخ، حالت تهوع، خستگی و همچنین با افسردگی و اضطراب در زنان می شود.

یک مطالعه جدید به ارتباط بین باکتری مرتبط با عفونت در حفره دهان و اندومتریوز اشاره می کند.

طرح مطالعه چه بود؟

این آزمایش با گروهی متشکل از 155 زن در ژاپن انجام شد که 79 نفر از آنها به اندومتریوز و 76 نفر سالم بودند. محققان گونه ای از فوزوباکتریوم باکتری در 64 درصد از بیماران آندومتریوز، در حالی که در 7 درصد از افرادی که این بیماری را نداشتند وجود داشت.

برای ارزیابی تأثیر مستقیم باکتری بر این بیماری، دانشمندان بافت آندومتر را در داخل حفره شکمی دو دسته از موش‌ها پیوند زدند که یکی از آنها آلوده به باکتری از جنس بود. فوزوباکتریوم و دیگری بدون باکتری. آنها دریافتند که این باکتری باعث رشد ضایعات بزرگتر آندومتریوز در موش های قبلی نسبت به دومی می شود.

این مطالعه به این نتیجه رسید که باکتری در ایجاد و تشدید ضایعات آندومتر نقش دارد.

شرایط مشترک، تجربیات متفاوت

کارشناسان گفتند هندو این مطالعه درک ما را از آندومتریوز، وضعیتی که منشأ و مکانیسم های اساسی آن هنوز مبهم است، گسترش می دهد. بخشی از مشکل این است که زنان مختلف آندومتریوز را متفاوت تجربه می کنند.

راماکریشنا کومگانی، دانشیار کالج پزشکی بیلور، هیوستون، گفت که دانشمندان هنوز نمی توانند بفهمند که چرا محل ضایعات در هر زن متفاوت است. او همچنین گفت که ممکن است رابطه مستقیمی بین تعداد ضایعات و شدت درد مزمن شکمی وجود نداشته باشد که یکی از علائم اولیه این بیماری است.

او گفت: «زنانی که ضایعات کوچک دارند درد بیشتری دارند، در حالی که زنان با ضایعات سیاه عمیق عمیق که ممکن است نزدیک ناحیه روده یا راست روده قرار بگیرند، ممکن است درد کمتری را تجربه کنند.

بیماری شایع، علت ناشناخته

دانشمندان در سراسر جهان ایده های مختلفی در مورد علت این بیماری ارائه کرده اند. یکی از آن ها قاعدگی رتروگراد است – زمانی که بخشی از خون قاعدگی به جای جریان یافتن از واژن، به سمت عقب، در ناحیه شکم جریان می یابد. اما این شایع است و در نزدیک به 90٪ از زنان در حال قاعدگی رخ می دهد، در حالی که اندومتریوز تنها 10٪ را تحت تاثیر قرار می دهد.

احتمال دیگر: ناتوانی سیستم ایمنی در تشخیص و حذف سلول های خونی از قاعدگی رتروگراد، که به آن اجازه می دهد در ناحیه لگن باقی بماند، به برخی اختلالات در سیستم ایمنی اشاره می کند.

محققان همچنین مواد مختل کننده غدد درون ریز را با آندومتریوز مرتبط می دانند زیرا در سیگنال دهی، تولید، انتقال و متابولیسم هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون که از عوامل ایجاد کننده اندومتریوز هستند، تداخل می کنند. این بیماری همچنین با عوامل ژنتیکی و متابولیک مرتبط است.

اما علیرغم تمام تلاش های دانشمندان، هنوز علت اصلی اندومتریوز را شناسایی نکرده اند. بنابراین گزینه های درمانی محدود به هورمون درمانی، قرص های ضد بارداری و جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن ضایعات است. (آخرین می تواند علائم را کنترل کند اما نمی تواند از رشد مجدد ضایعات جلوگیری کند.)

میکروب های روده و فوزوباکتریوم

ارتباطی بین بیماری التهابی روده – از جمله – با اندومتریوز وجود دارد. نزدیکی دومی به روده باعث شده است که دانشمندان بپرسند که آیا یک باکتری می تواند مشکل را ایجاد کند یا خیر.

مقاله ای در اکتبر 2022 که توسط دکتر کومگانی با هم نویسندگی شد، گزارش داد که افراد مبتلا به اندومتریوز مبتلا به دیس بیوز روده هستند – عدم تعادل در جمعیت های مختلف میکروب در روده. او گفت که میکروبیوتای تغییر یافته (محدوده میکروارگانیسم ها) می تواند به پیشرفت اندومتریوز کمک کند، اما همچنین تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

محدودیت هایی وجود داشت. اگرچه این یافته مهم است، مترونیدازول به عنوان یک آنتی بیوتیک در صورت استفاده طولانی مدت دارای عوارض جانبی زیادی است، زیرا می تواند بر فیزیولوژی بیمار تأثیر منفی بگذارد. [Further] دکتر کومغانی گفت قبل از اینکه به گزینه های درمانی جدید برسیم، مطالعه لازم است.

فوزوباکتریوم قبلاً پیوندهای شناخته شده ای با عفونت های لثه، واژن و رکتوم دارد – اما معمولاً در مقادیر معنی دار در روده یافت نمی شود. کارشناسان پیشنهاد کرده اند که می تواند از طریق جریان خون به شکم یا از راست روده به ناحیه واژن حرکت کند.

به گفته دکتر کومغانی، در حالی که مطالعه جدید قانع کننده است و نقش باکتری را در تشدید بیماری نشان می دهد، اما محققان هنوز ثابت نکرده اند که این باکتری در همه کسانی که این بیماری را دارند وجود دارد.

او همچنین گفت که نتایج آزمایش‌ها برای درک آندومتریوز – از جمله در مطالعه او – با این واقعیت که آنها با موش‌ها، گونه‌ای که عادت ماهانه نمی‌شود، انجام شد، محدود بود.

وی افزود، بنابراین برای درک جامع این بیماری، مطالعه جمعیتی از زنان متنوع ضروری است.

یافته ها چه چیزی را نشان می دهد؟

در حال حاضر تشخیص آندومتریوز به طور متوسط ​​شش سال طول می کشد. و حتی پس از تشخیص، گزینه های درمانی کمی در دسترس است.

یک پاسخ رایج به عفونت های باکتریایی آنتی بیوتیک است. مطالعه جدید آن را نیز در نظر گرفت – و با انجام این کار، راه‌های بالقوه جدیدی را برای تشخیص و درمان آندومتریوز باز کرد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 که رابطه بین دیسبیوز روده و اندومتریوز را بررسی کرد، نشان داد که درمان موش‌ها با مترونیدازول، آنتی‌بیوتیکی که میکروب‌های خاصی را هدف قرار می‌دهد، به جای آنتی‌بیوتیک‌های طیف وسیع، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد.

اگر حضور فوزوباکتریوم باکتری‌ها نشان می‌دهند که فرد مبتلا به اندومتریوز است، کارشناسان گفته‌اند که می‌توانند به جای لاپاراسکوپی یا اسکن اولتراسوند، آزمایش‌های غیرتهاجمی برای این بیماری – مانند سواب‌های واژینال یا نمونه‌های مدفوع انجام دهند. اولی همچنین می تواند نسبت به دومی به وجود ضایعات در قسمت های مختلف اندام های لگن حساس تر باشد.

برای روشن کردن ارتباط ذاتی بین سلامت روده و اندومتریوز، این مطالعات همچنین راه را برای آینده ای هموار می کند که در آن محققان می توانند گزینه های درمانی شخصی سازی شده را طراحی کنند.

دکتر کومغانی گفت که غذای فیبری می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند زیرا در حالی که متابولیت های آزاد شده توسط میکروب های خاص می توانند ضایعات آندومتر را تشدید کنند، سایر متابولیت های تولید شده توسط تخمیر انواع خاصی از مواد غذایی می توانند از این وضعیت محافظت کنند. این به این دلیل است که دومی می تواند فراوانی را کاهش دهد فوزوباکتریوم و سایر گونه های باکتریایی عفونی.

به همین دلیل است که مصرف مواد غذایی با مقادیر بالای آنتی اکسیدان، غذاهای پروبیوتیک (با لاکتوباسیلوس گاسری باکتری) و غذای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 نیز به سرکوب توسعه اندومتریوز کمک می کند.