مخارج از جیب در کل هزینه های سلامت از حدود 62 درصد در سال 15-2014 به 47 درصد در سال 2020-2019 کاهش یافته است.


پرستاران در بیمارستان گاندی، سکوندرآباد در حال بازرسی موجودی داروها و تجهیزات لازم برای استفاده هستند.  فایل.

پرستاران در بیمارستان گاندی، سکوندرآباد در حال بازرسی موجودی داروها و تجهیزات لازم برای استفاده هستند. فایل. | اعتبار عکس: G. Ramakrishna

وزارت بهداشت روز سه‌شنبه تخمین‌های حساب‌های سلامت ملی برای هند (۲۰-۲۰۱۹) را منتشر کرد و خاطرنشان کرد که سهم مخارج از جیب خود (OOPE) در کل هزینه‌های سلامت از ۶۲.۶ درصد در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به ۴۷.۱ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است. 20-2019، در حالی که سهم هزینه های بهداشتی دولت در تولید ناخالص داخلی کل کشور از 1.13 درصد (15-2014) به 1.35 درصد (2019-2020) افزایش یافته است.

در بیانیه وزارت بهداشت آمده است: «سهم هزینه‌های بهداشتی دولت در کل هزینه‌های بهداشتی از 29 درصد (15-2014) به 41.4 درصد (20-2019) افزایش یافت و سرانه هزینه‌های دولت برای مراقبت‌های بهداشتی دو برابر شد.

«از طریق گزارش برآورد حساب‌های سلامت ملی، می‌توانیم ببینیم که شاخص‌هایی مانند کاهش مخارج از جیب خود با افزایش هزینه‌های عمومی در مراقبت‌های بهداشتی همراه است، بنابراین نشان‌دهنده مسیر درستی است که کشور برای دستیابی به نقاط عطف پوشش همگانی سلامت در پیش گرفته است. Vinod K. Paul، عضو (بهداشت)، NITI Aayog در راه اندازی این برآورد گفت.

وی افزود: سهم بیمه سلامت خصوصی نیز در حال افزایش است. این نشان دهنده بلوغ یک کشور از نظر عرصه بیمه به عنوان کسانی است که توانایی مالی دارند [health insurance] آن را از بازیکنان خصوصی نیز تامین خواهد کرد. این مکمل سیستم دولتی مراقبت های اولیه، ثانویه و سوم است.