شربت های آلوده تولید شده در هند در منطقه غربی اقیانوس آرام WHO گزارش شده است


سازمان بهداشت جهانی.

سازمان بهداشت جهانی. | اعتبار عکس: رویترز

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 25 آوریل اعلام کرد که شربت سرفه آلوده ساخته شده توسط یک شرکت هندی در جزایر مارشال و میکرونزی کشف شده است. سازمان جهانی بهداشت در هشدار محصول پزشکی خود اعلام کرد که دسته ای از شربت گوایفنسین TG نامرغوب (آلوده) در جزایر مارشال و ایالات فدرال میکرونزی شناسایی شده است و در 6 آوریل 2023 به WHO گزارش شده است.

Guaifenesin یک خلط آور است که برای تسکین احتقان قفسه سینه و علائم سرفه استفاده می شود. «نمونه‌هایی از شربت TG شربت Guaifenesin از جزایر مارشال توسط آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت اداره کالاهای درمانی (TGA) استرالیا آنالیز شدند. در بیانیه WHO آمده است که این محصول حاوی مقادیر غیرقابل قبولی دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول به عنوان آلاینده است.

همچنین بخوانید: WHO خواستار اقدام برای محافظت از کودکان در برابر داروهای آلوده پس از مرگ ناشی از شربت سرفه است

این شرکت افزود که سازنده اعلام شده محصول آسیب دیده QP Pharmachem Limited از پنجاب، هند است. بازاریاب اعلام شده این محصول Trillium Pharma از هاریانا، هند است. تا به امروز، نه سازنده اعلام شده و نه بازاریاب تضمینی برای ایمنی و کیفیت این محصولات به WHO ارائه نکرده اند.

WHO گفته است که محصول مورد اشاره در هشدار ممکن است دارای مجوزهای بازاریابی در کشورهای دیگر در منطقه غربی اقیانوس آرام باشد. همچنین ممکن است از طریق بازارهای غیررسمی به کشورها یا مناطق دیگر توزیع شده باشد. WHO قبلاً سه هشدار در مورد سایر داروهای با دوز مایع آلوده منتشر کرده بود.

دی اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول هنگام مصرف برای انسان سمی هستند و می توانند کشنده باشند.

محصول نامرغوب ذکر شده در این هشدار ناایمن است و استفاده از آن، به ویژه در کودکان، ممکن است منجر به آسیب جدی یا مرگ شود. اثرات سمی می تواند شامل درد شکم، استفراغ، اسهال، ناتوانی در دفع ادرار، سردرد، تغییر وضعیت ذهنی و آسیب حاد کلیه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود.

اگر محصول آسیب دیده را دارید، WHO توصیه می کند که از آن استفاده نکنید. اگر شما یا شخصی که می‌شناسید، محصول آسیب‌دیده را مصرف کرده یا ممکن است استفاده کرده باشید، یا پس از استفاده دچار یک واکنش نامطلوب یا عوارض جانبی غیرمنتظره شده‌اید، به شما توصیه می‌شود که فوراً از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشاوره پزشکی بگیرید.

WHO همچنین به دنبال افزایش نظارت و دقت در زنجیره تأمین کشورها و مناطقی است که احتمالاً تحت تأثیر این محصولات قرار می گیرند.

نظارت بیشتر بر بازار غیررسمی/غیرقابل تنظیم نیز توصیه می‌شود. به مقامات نظارتی ملی/مقامات بهداشتی توصیه می شود در صورت کشف این محصولات بی کیفیت در کشور مربوطه خود، فوراً به WHO اطلاع دهند.

در بیانیه هشدار داده شده است که از تولیدکنندگان اشکال دوز مایع، به‌ویژه شربت‌هایی که حاوی مواد کمکی، از جمله پروپیلن گلیکول، سوربیتول، و/یا گلیسیرین/گلیسرول هستند، خواسته می‌شود تا وجود آلاینده‌هایی مانند اتیلن گلیکول و دی اتیلن گلیکول را قبل از استفاده در داروها آزمایش کنند.

WHO همچنین توصیه کرده است که متخصصان مراقبت های بهداشتی باید هر گونه موارد مشکوک عوارض جانبی مرتبط با استفاده از این داروهای آلوده را به مقامات نظارتی ملی / مرکز ملی نظارت دارویی گزارش کنند.

در سال 2022، WHO شربت سرفه ساخت هند را با نارسایی حاد کلیه مرتبط کرد که منجر به مرگ نزدیک به 70 کودک در غرب آفریقا شد.