همه چیز درباره FLiRT، انواع جدید COVID-19 | توضیح داد


داستان تا اینجا: چرخه COVID-19 دوباره با انواع جدیدی در گردش می چرخد. KP.2 و KP1.1 که انواع FLiRT نامیده می شوند، فرزندان Omicron JN.1 هستند که در زمستان سال گذشته در سطح جهان گسترش یافتند. به گفته انجمن بیماری های عفونی آمریکا (IDSA) انواع پایین دستی با موارد جدید و افزایش اندک بستری شدن در بیمارستان در ایالات متحده مرتبط است. موارد FLiRT نیز در بریتانیا، کره جنوبی و نیوزلند افزایش یافته است و نگرانی ها از موج جدید COVID-19 را افزایش داده است. کنسرسیوم ژنومیکس SARS-CoV-2 هند (INSACOG) تا 6 می 238 مورد KP.2 و 30 مورد KP1.1 در گردش در هند شناسایی کرده است.

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

به نظر می رسد این گونه ها از اجداد خود و سایر گونه های Omicron پیشی گرفته اند. KP.2، سویه غالب‌تر از این دو، به ویژه، اعتقاد بر این است که از مصونیت ایجاد شده از واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی عبور می‌کند. راجیو جایادوان، رئیس مشترک انجمن پزشکی ملی هند (IMA) می‌گوید: با این حال، جهش‌های دوره‌ای کووید-19 معمول هستند و می‌توان انتظار داشت که «COVID-19 به یک بیماری بومی، بلکه یک بیماری دوره‌ای تبدیل شود». ) گروه ویژه کووید در کرالا. این تمایز در بیماری‌های بومی مانند مالاریا است که در یک منطقه ثابت می‌مانند، در حالی که بیماری‌های دوره‌ای مانند COVID-19 به طور متناوب به صورت موجی وارد می‌شوند.

همچنین بخوانید: COVID-19 در هند | سناریوی فعلی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

انواع FLiRT مدیریت کووید-19 را به عنوان یک امر طولانی تر، که مستلزم نظارت مستمر، سفارشی کردن اقدامات احتیاطی و تضمین حفاظت جهانی برای افراد آسیب پذیر است، بازخوانی می کند.

انواع FLiRT چیست؟

زیرشاخه‌های KP.2 و KP1.1 از نوادگان نوع JN.1 ویروس SARS-CoV-2 با دو جهش سنبله جدید هستند. آنها به گروه انواع FLiRT ملقب شده اند (به دلیل نام فنی آنها چنین برچسب زده شده است، F با L در موقعیت 456 جایگزین شده است، و R با T در موقعیت 346 جایگزین شده است). مخفف دو جهش خاص را نشان می دهد که وقتی با هم اتفاق می افتند، در نهایت خواص تهاجمی بیشتری به ویروس می دهند. KP.2 (همچنین JN.1.11.1.2 نامیده می شود) را به عنوان “نوه” JN.1 در نظر بگیرید که در دسامبر گذشته به عنوان یک نوع علاقه طبقه بندی شد.

بین این دو، KP.2 در بین کشورها شایع تر گزارش شده است. مرکز کنترل و حفاظت از بیماری های ایالات متحده (CDC) می گوید که تقریباً 25٪ موارد جدید در ایالات متحده از 27 آوریل را تشکیل می دهد. در بریتانیا، در حدود یک چهارم کل موارد کووید-19 نقش داشته است. انواع اصلی که از ماه مه 2024 در سراسر جهان در گردش هستند، به ترتیب شیوع آنها مرتب شده اند، KP.2، JN.1 و KP1.1.

دکتر جایادوان می‌گوید: «ما می‌توانیم تأیید کنیم که موارد COVID-19 در هند رو به افزایش است و KP.2 یک نوع رایج است. طبق INSACOG، KP.2 عمدتاً در ماهاراشترا، اودیشا، گوا و بنگال غربی شناسایی شده است. KP1.1 در بنگال غربی، ماهاراشترا و گجرات؛ KP.3 در اوتاراکند. این بدان معنا نیست که این گونه ها در مناطق دیگر در گردش نیستند، اما ردیابی فعال در این ایالت ها فرزندان JN.1 را شناسایی کرده است.

علائم نوع جدید مشابه سایر زیرشاخه‌های Omicron است: گلودرد، سرفه، حالت تهوع، احتقان، خستگی، سردرد، درد عضلانی یا بدن، از دست دادن چشایی یا بویایی.

آیا انواع FLiRT از JN.1 خطرناک تر هستند؟

محققان در آزمایشگاه Kei Sato در ژاپن نشان دادند که نوع KP.2 “قابلیت افزایش مقاومت ایمنی … بیشتر از انواع قبلی از جمله JN.1” دارد. شواهد اولیه آنها نشان داد که KP.2 قادر به فرار از محافظت ایمنی ناشی از به روزترین واکسن (واکسن تک ظرفیتی XBB.1.5) بلکه از عفونت پیشرفت با JN.1 پس از آن بود. دکتر جایادوان خاطرنشان می کند که KP.2 “خواص فراری عمیق ایمنی دارد”. این گزارش نشان داد که حتی در میان افرادی که پس از واکسیناسیون به عفونت JN.1 مبتلا شده اند، پاسخ ایمنی آنها می تواند با KP.2 غلبه کند.

دکتر جایادوان می‌گوید: «بیشتر افرادی که در دسامبر 2023 به کووید-19 مبتلا شدند، عفونت JN.1 داشتند و شما فکر می‌کنید که عفونت JN.1 از آن‌ها در برابر فرزندان خود محافظت می‌کند، اما در مورد KP.2 اینطور نیست. این تحقیق که در سرور پیش از چاپ bioRxiv منتشر شد، نشان داد که “تعداد بازتولید KP.2 (Re) ممکن است 1.22 برابر بیشتر از Re برای JN.1 باشد.” بنابراین این نوع قادر است از روی حصار ایمنی اخیر ساخته شده بپرد. محققان خاطرنشان می کنند که برای درک اینکه جهش های جدید تا چه حد عمیق و دائمی از سیستم ایمنی فرار می کنند، به تحقیقات بیشتری نیاز است. ویژگی های دفع ایمنی KP.2 از برخی جهات از تمایل JN.1 برای به چالش کشیدن اثربخشی واکسن تقلید می کند. اگرچه مشخص شد که JN.1 “در فرار از سیستم ایمنی بسیار کارآمد است (حتی بیشتر از سایر انواع Omicron)”، IDSA به داده‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد این نوع “بعید است که به طور کامل از شناسایی سلول T فرار کند”. علاوه بر این، افزایش قابلیت انتقال لزوماً به این معنی نیست که انواع جدید باعث بیماری‌های شدیدتر COVID-19 می‌شوند.

در هند نیز کارشناسان از اوایل آوریل افزایش جدیدی از موارد ابتلا را شناسایی کرده‌اند که تقریباً یک مورد از هر شش آزمایش مثبت شده است، در مقایسه با صفر در ماه مارس. با این حال، با آزمایش محدود، شیوع دقیق و گسترش جغرافیایی ناشناخته است. دکتر جایادوان توضیح می دهد که هنوز خیلی زود است که بگوییم همه موارد جدید COVID-19 یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل KP.2 یا KP1.1 در هند است.

اگرچه ایمن‌سازی با واکسن به‌روز SARS-CoV-2 آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که JN.1 را شناسایی می‌کنند، تجربه هند و جاهای دیگر نشان می‌دهد که واکسیناسیون انجام‌شده زودتر هنوز در پیشگیری از کووید-۱۹ شدید از انواع جدیدتر مؤثر است. سازمان‌های بهداشتی مانند IDSA نیاز به به‌روزرسانی واکسن‌ها را با انواع جدیدتر اعلام کرده‌اند. آژانس پزشکی اروپا نیز اخیراً توصیه کرده است قبل از انجام دور دیگری از واکسیناسیون، «واکسن‌های COVID-19 را برای هدف قرار دادن نوع جدید JN.1 به‌روزرسانی کنید». در همین راستا، AstraZeneca در 7 می گفت که لغو جهانی واکسن کووید-19 خود را به دلیل “مازاد واکسن های به روز شده موجود” از زمان همه گیری آغاز کرده است. این کناره گیری در پی بررسی دقیق عوارض جانبی نادر کوویشیلد مانند لخته شدن خون و تعداد کم پلاکت خون انجام می شود.

آیا هند باید نگران باشد؟

خیلی زود است که بدانیم آیا نوادگان JN.1 موج جدیدی از COVID-19 را ایجاد خواهند کرد، زیرا انواع FLiRT در مورد آن بال می زند. احتیاط ها و نسخه ها مشابه هستند: رعایت بهداشت، استفاده از ماسک در مکان های شلوغ، فاصله گذاری اجتماعی در صورت لزوم، ماندن در خانه در صورت ناخوشی و واکسن زدن.

“این فقط مرگ نیست که نگران آن هستید، بلکه در مورد سلامتی بدی که کووید به همراه دارد.”راجیو جایدوان

در این زمان، بسیاری از بیماری ها و چالش های بهداشت عمومی وجود دارد که توجه و منابع را در هند می طلبد. با رسیدن امواج، ویروس SARS-CoV-2 همچنان در حاشیه باقی خواهد ماند. دیگر به تنهایی باعث بیماری عمیق نمی شود یا علت اصلی مرگ نیست. دکتر جایدوان می‌گوید که هنوز هم می‌تواند با بی‌ثبات کردن افرادی که از قبل در مرز بیماری قرار دارند، مانند “آخرین نی که کمر شتر را شکست” خطر ایجاد کند. علاوه بر این، این ویروس بار عفونت های تنفسی را که در تابستان در گردش هستند، از جمله سرماخوردگی، آلرژی ها و راینوویروس ها افزایش می دهد. تحقیقات نوظهور همچنین بار سلامتی نامحسوس اما طولانی مدت کووید طولانی مدت، از جمله مه مغزی، سردرگمی، و خستگی را نشان می دهد.

دکتر جایادوان می گوید: “کووید متعلق به گذشته نیست – به ایجاد امواج ادامه خواهد داد.” تلاش‌ها باید به جای تلاش برای مهار جزر و مد، به سمت یادگیری نحوه غلبه بر جزر و مد تغییر کند.