سازمان ملل یک واکسن به روز شده وبا را تایید کرد که می تواند به مبارزه با افزایش موارد کمک کند


خانواده ای در 18 نوامبر 2023 وارد چادری می شوند که برای بیماران مبتلا به وبا در کلینیکی در هراره، زیمبابوه در نظر گرفته شده است.

خانواده ای در 18 نوامبر 2023 وارد چادری می شوند که برای بیماران مبتلا به وبا در یک کلینیک در هراره، زیمبابوه اختصاص داده شده است. | اعتبار عکس: AP

سازمان جهانی بهداشت نسخه‌ای از واکسن وبا را تأیید کرده است که می‌تواند به مقابله با افزایش مواردی که ذخایر جهانی واکسن را خالی کرده و کشورهای فقیرتر در تلاش برای مهار اپیدمی‌ها هستند، کمک کند.

WHO مجوز ساخت واکسن ساخت EuBiologics را صادر کرد که این واکسن را نیز در حال حاضر مورد استفاده قرار می دهد، اوایل آوریل. نسخه جدید که Euvichol-S نام دارد، یک فرمول ساده است که از مواد کمتری استفاده می‌کند، ارزان‌تر است و می‌توان آن را سریع‌تر از نسخه قدیمی ساخت.

در تحقیقات انجام شده در نپال نشان داده شد که این واکسن به پیشگیری از بیماری اسهال کمک می کند.

تأیید WHO به این معنی است که آژانس‌های اهداکننده مانند اتحاد واکسن Gavi و یونیسف می‌توانند اکنون آن را برای کشورهای فقیرتر خریداری کنند. لیلا پاککالا، مدیر بخش تامین یونیسف، در بیانیه ای گفت که این آژانس می تواند عرضه را تا بیش از 25 درصد افزایش دهد.

Gavi تخمین زده است که در سال جاری حدود 50 میلیون دوز برای ذخایر جهانی وجود دارد، در حالی که این میزان در سال گذشته 38 میلیون بود.

دکتر دریک سیم از گاوی مجوز WHO را “راه نجاتی برای جوامع آسیب پذیر در سراسر جهان” خواند.

با این حال، هنوز بیشتر مورد نیاز است: از ژانویه، 14 کشور تحت تأثیر شیوع وبا 79 میلیون دوز درخواست کرده اند. در ژانویه، آژانس سازمان ملل اعلام کرد که ذخایر جهانی واکسن تا اوایل ماه مارس “به طور کامل تمام شده است”. تا این هفته، WHO اعلام کرد که 2.3 میلیون دوز موجود است.

وبا یک بیماری اسهال حاد است که توسط یک باکتری به طور معمول از طریق غذا یا آب آلوده پخش می شود. بیشتر در مناطقی دیده می شود که بهداشت ضعیفی دارند و دسترسی به آب تمیز ندارند. در حالی که اکثر افراد مبتلا به وبا علائمی را تجربه نمی کنند، افرادی که موارد شدید دارند نیاز به درمان سریع با مایعات داخل وریدی و آنتی بیوتیک دارند. اگر وبا درمان نشود، حدود یک چهارم تا نیمی از افراد مبتلا را می کشد.

از ژانویه گذشته، سازمان جهانی بهداشت بیش از 824000 عفونت وبا را گزارش کرده است که 5900 مورد مرگ و میر در سراسر جهان را شامل می شود که بیشترین تعداد موارد در خاورمیانه و آفریقا گزارش شده است.

آژانس ملل متحد گفت گرم شدن دما که به باکتری وبا اجازه می دهد بیشتر زنده بماند، شیوع بیماری را بدتر کرده و منجر به بالاترین میزان مرگ و میر در یک دهه شده است.