کوویشیلد | درخواست در دادگاه عالی برای بررسی هیأت تحقیقاتی برای «عوامل خطر» واکسن


یک کارمند بهداشت دوز واکسن کوویشیلد را در برابر کروناویروس کووید-19 در یک برنامه واکسیناسیون تقویت کننده ویژه در یک مرکز بهداشت دولتی در حیدرآباد تلقیح می کند.  عکس فایل

یک کارمند بهداشت دوز واکسن کوویشیلد را در برابر کروناویروس کووید-19 در یک برنامه واکسیناسیون تقویت کننده ویژه در یک مرکز بهداشت دولتی در حیدرآباد تلقیح می کند. عکس فایل | اعتبار عکس: هندو

جنجال بر سر جنبه‌های ایمنی واکسن کوویشیلد در روز چهارشنبه، 1 می 2024، با دادخواستی به دنبال تشکیل هیئت پزشکی متخصص برای مطالعه عوامل خطر به دادگاه عالی رسید.

همچنین بخوانید: پزشکان می گویند ارائه AstraZeneca در دادگاه بریتانیا چیز جدیدی نیست.

بیش از 175 کرور دوز کوویشیلد در هند تجویز شده است. پس از کووید 19 مرگ و میر ناشی از حمله قلبی و سقوط ناگهانی افراد افزایش یافته است. موارد متعددی از حمله قلبی حتی در سنین پایین وجود داشته است. اکنون پس از ارائه سند توسط سازنده کوویشیلد در دادگاه بریتانیا، ما مجبور هستیم به خطرات و عواقب خطرناک واکسن کوویشیلد که به تعداد زیادی برای شهروندان تزریق شده است فکر کنیم.

در این درخواست اشاره شده است که AstraZeneca، شرکت سازنده واکسن، گفته است که واکسن AZD1222 آن علیه کووید-19، که تحت لیسانس هند به نام Covishield ساخته شده است، می‌تواند باعث کاهش تعداد پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خون در موارد نادر شود.

آسترازنکا ارتباط بین واکسن و ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) را پذیرفته است، یک وضعیت پزشکی که با سطوح پایین غیرطبیعی پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خون مشخص می‌شود.

فرمول واکسن AstraZeneca به مؤسسه سرم سازنده واکسن هند (SII) مستقر در پونا مجوز گرفت.

هیئت کارشناسی AIIMS به دنبال

در این دادخواست آمده است که هیئت پزشکی باید توسط یک کارشناس از AIIMS اداره شود و توسط یک قاضی بازنشسته دیوان عالی نظارت شود.

آقای تیواری در ادامه به دنبال راهنمایی به مرکز برای ایجاد «سیستم پرداخت خسارت واکسن» برای شهروندان یا خانواده‌هایی بود که پس از مصرف واکسن دچار مشکلات ناتوان کننده سلامتی شده‌اند یا حتی جان خود را از دست داده‌اند.

این درخواست همچنین خواستار اقدام جدی علیه گردش واکسن های جعلی شده است.