سطح باروری در بسیاری از کشورهای آسیایی به زیر یک می رسد: داده ها


نرخ باروری در کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان در حال حاضر کمتر از یک است.

نرخ باروری در کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان در حال حاضر کمتر از یک است. | اعتبار عکس: دیوید گلدمن

بسیاری از کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی در میانه بحران جمعیت قرار دارند، با تولدهای کمتر هر ساله و نرخ باروری پایین بی سابقه. به گزارش رویترز، در ماه مارس سال جاری، چندین بیمارستان در چین به دلیل کاهش تقاضا، ارائه خدمات زایمان نوزاد را متوقف کردند. در واقع، با رسیدن نرخ باروری در کره جنوبی به پایین ترین حد خود، شهر سئونگنام، چهارمین شهر بزرگ این کشور، به میزبانی تاریخ های کور انبوه متوسل شد به این امید که کاهش نرخ زاد و ولد معکوس شود.

همیشه اینطور نبود. بین سالهای 1950 و 1970، نرخ باروری در کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی از 3.5 تا 7.5 متغیر بود. نرخ باروری کل (TFR) میانگین تعداد فرزندانی است که انتظار می رود یک زن در طول زندگی خود داشته باشد. TFR 2.1 (“سطح جایگزینی”) برای اطمینان از پایدار ماندن اندازه جمعیت مورد نیاز است.

در حال حاضر، در چهار کشور – کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان – نرخ باروری کمتر از یک است. این بدان معناست که در حالی که اکثر زنان در این کشورها تنها یک فرزند دارند، بسیاری نیز فرزندآوری را انتخاب نمی‌کنند و میانگین را به زیر یک می‌رسانند. به عنوان مثال، در کره جنوبی، TFR به پایین ترین سطح 0.72 در سال 2023 سقوط کرد، در حالی که در هنگ کنگ، TFR 0.701 در سال 2022 بود. هر دو این کشورها در حال حاضر از پایین ترین نرخ های باروری در جهان هستند.

نمودار 1 | نمودار TFR را در چین، سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن، تایوان و هنگ کنگ در بیش از 50 سال از سال 1950 نشان می دهد.

نمودار ناقص به نظر می رسد؟ برای حذف حالت AMP کلیک کنید

در شش کشور در نظر گرفته شده، نه تنها TFR به طور قابل توجهی کمتر از 2.1 است، بلکه در طول زمان شاهد کاهش شدید آن بوده است. زمانی که TFR این کشورها با اوکراین، فنلاند، ایتالیا و اسپانیا مقایسه می‌شود، مشهود است – کشورهایی که در حال حاضر دارای کمترین میزان TFR در جهان هستند.نمودار 2). به عنوان مثال، در یک بازه زمانی 50 ساله، چین TFR خود را از 6.51 (1968) به 1.16 (2021) از طریق سیاست های مختلف کاهش داد، در حالی که TFR اسپانیا به تدریج از 2.87 به 1.28 کاهش یافت. TFR هند نیز در همین دوره شاهد کاهش از بیش از 5.7 به 2.03 بود، البته نه به اندازه چین.

نمودار 2 | این نمودار TFR چین، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ و هند را با اوکراین، فنلاند، ایتالیا و اسپانیا (کشورهایی که پایین‌ترین TFR را نیز دارند) مقایسه می‌کند.

کاهش شدید TFR چین عمدتاً به سیاست‌هایی مربوط می‌شود که دولت این کشور برای کنترل رشد جمعیت اتخاذ کرده است. شعار کره جنوبی در دهه 1980، “حتی دو فرزند در هر خانواده برای کشور شلوغ ما بسیار زیاد است” و شعار سنگاپور برای سیاست دو فرزندی خود، “هرچه بیشتر داشته باشید، آنها کمتر دریافت می کنند – دو فرزند کافی است” نمونه هایی هستند. اقدامات سختگیرانه تنظیم خانواده

به گفته اتاق فکر، کاهش شدید نرخ باروری را می توان به زنانی نسبت داد که اکنون فرصت های بیشتری برای ایجاد شغل دارند، کاهش نرخ ازدواج، هزینه های مارپیچ برای تربیت فرزند و از دست رفتن درآمد با قطع شدن شغل یک زن باردار. مرکز شرقی-غربی.

نرخ پایین باروری منجر به عدم تعادل در جمعیت می شود و افراد مسن سهم بیشتری را تشکیل می دهند. تا سال 2023، یک سوم جمعیت ژاپن بالای 65 سال سن داشتند و تا اوایل دهه 2030، سهم افراد بالای 65 سال در کره جنوبی و هنگ کنگ به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

نمودار 3 | نمودار سالی را نشان می دهد که حدود 5% (آبی)، 15% (آبی روشن) و 30% (قرمز) از جمعیت یک کشور در سن بالای 65 سال بوده یا خواهند بود.

در حالی که کشورها سال ها طول کشید تا از 5 درصد به 15 درصد برسند، تخمین زده می شود که به روشی نسبتاً سریعتر به مرز 30 درصد برسند که نشان دهنده پیری سریع جمعیت است.

نمودار 4 | این نمودار حمایت های مالی و سایر برنامه های گران قیمتی را که دولت ها برای ایجاد انگیزه برای زایمان در کشورهای منتخب معرفی کرده اند، فهرست می کند.

به عنوان مثال، کره جنوبی از سال 2006 تاکنون 211 میلیارد دلار برای افزایش نرخ باروری هزینه کرده است. اما منحنی های باروری در این کشورها هنوز معکوس نشده است.

منبع: سازمان های ملی آمار، چشم انداز جمعیت جهان، بانک جهانی

nihalani.j@thehindu.co.in

همچنین بخوانید: دلیل کاهش سطح باروری

ویدیوی داده ما را تماشا کنید: تماشا | سؤالات کلیدی در مناقشات اوراق انتخاباتی بی پاسخ مانده است

https://www.youtube.com/watch?v=videoseries