نیتروژن مایع در غذاها دوباره خشم تامیل نادو را برانگیخته است


یک هفته پیش ویدئویی از فریاد زدن یک کودک در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. تصاویری از بزرگسالان وجود داشت که دود سفید را از دهان و بینی خود بیرون می زدند. آنچه کودک گفت در این ویدئو مخدوش بود، اما به زودی مشخص شد که کودک یک ماده غذایی حاوی نیتروژن مایع مصرف کرده است.

کانال های تلویزیونی و رسانه های آنلاین این موضوع را مطرح کردند. دولت تامیل نادو توصیه ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از نیتروژن مایع در مواد غذایی صادر کرد و نسبت به اقدامات سختگیرانه علیه متخلفان هشدار داد.

در اردیبهشت 91، هندو گزارش داد که یک شرکت مستقر در لندن سیستمی را برای بهبود کیفیت و ماندگاری مواد غذایی توسعه داده است. قطرات نیتروژن مایع را در بسته بندی در خط تولید معرفی کرد. از آنجایی که حجم نیتروژن هنگام تبخیر 700 برابر افزایش می یابد، اکسیژن موجود در بسته غذایی را جابجا می کند و از عملکرد میکروبی جلوگیری می کند و تازگی را حفظ می کند.

در این مقاله آمده است که این تکنیک در بسته بندی قهوه، چیپس سیب زمینی، بادام زمینی و کره بادام زمینی، محصولات شیر، پنیر و سیب زمینی خشک مفید بود.

مانند هر چیز جدید، برخی از سرآشپزها نیز با نیتروژن مایع آزمایش کردند تا غذا را جالب تر کنند. در سال 2016، چند رستوران و غذاخوری لوکس در چنای و جاهای دیگر از نیتروژن مایع برای جذب مشتریان استفاده کردند.

این روند در سایر نقاط کشور نیز مشاهده شد. در آگوست 2017، وزیر محیط زیست اتحادیه وقت، هارش واردان در راجیا سبها گفت که دولت در مورد افزودن نیتروژن مایع در غذاها و نوشیدنی های سرو شده در برخی رستوران ها تحقیق خواهد کرد. او چند ماه قبل در حال واکنش به یک حادثه در گورگان بود، زمانی که مردی در یک میخانه کوکتل حاوی نیتروژن مایع نوشید و در نهایت با سوراخ شدن شکمش مواجه شد.

افسر منصوب ایمنی غذا در شهر گفت، شش ماه پیش، در Tiruchirappalli، پس از اینکه مقامات نیتروژن مایع در مواد غذایی یافتند، یک مغازه فروشنده پلمپ شد.

نیتروژن مایع در مراقبت از سرطان

آرویند کریشنامورتی، پروفسور و رئیس انکولوژی جراحی در موسسه سرطان آدیار، گفت: «نیتروژن مایع، یک مایع برودتی بی‌رنگ، بی‌رنگ و بی‌بو به طور سنتی از دهه 1960 در مدیریت بسیاری از پیش سرطان‌ها و سرطان‌های خوش‌خیم استفاده می‌شود. این شکل از درمان عموماً برای مدیریت سرطان‌هایی استفاده می‌شود که در آن جراحی مرسوم امکان‌پذیر نیست یا می‌توان از آن به عنوان مکملی برای جراحی معمولی استفاده کرد.»

این روش شامل استفاده از عنصر در دمای بسیار سرد -196 درجه سانتیگراد برای منجمد کردن و از بین بردن سلولهای سرطانی است. درمان از نظر علمی به عنوان سرما درمانی توصیف می شود. همچنین می توان از آن برای به دست آوردن بیوپسی از بافت های سرطانی برای تجزیه و تحلیل مولکولی بیشتر استفاده کرد. کاربرد دیگر استفاده از آن به عنوان چسبندگی سرما برای حذف اجسام خارجی است.

در طول این درمان، نیتروژن مایع یا هر عامل خنک‌کننده دیگری از طریق چندین تکنیک، مانند اسپری باز، مخروط، ماژول یا موچین با بافت سرطانی در مجاورت/تماس قرار می‌گیرد. نیتروژن مایع متعاقباً برای یخ زدن پمپ می شود و بلافاصله برای ذوب شدن رها می شود. این فرآیند انجماد و ذوب چندین بار تکرار می شود تا [kill] دکتر کریشنامورتی افزود: سلول‌های سرطانی عمدتاً به دلیل تشکیل کریستال‌های یخ درون سلولی هستند که در نهایت متورم می‌شوند، تاول می‌زنند و پوسته می‌شوند.

کرایوتراپی برای درمان بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های پوست، استخوان، سینه، دهانه رحم، چشم، کلیه، کبد، ریه و پروستات تلاش شده است.

این جراح گفت: «نیتروژن مایع باید توسط متخصصان آموزش دیده با تجهیزات حفاظتی مناسب ترجیحاً در آزمایشگاه یا صنعت کنترل شده استفاده شود، زیرا استفاده یا مصرف نادرست نیتروژن مایع می‌تواند باعث آسیب شدید به پوست، غشاهای مخاطی و اندام‌های داخلی شود.»

یک روز پس از انتشار ویدیوی ویروسی، اداره ایمنی غذای تامیل نادو به مقررات ایمنی و استانداردهای غذایی اشاره کرد و اداره دارو بخشنامه ای در مورد استفاده از نیتروژن مایع صادر کرد.

بخشنامه توضیح داد که این ماده فقط برای نگهداری مواد غذایی بسته بندی شده قابل استفاده است. این وزارت همچنین نسبت به اقدامات سختگیرانه، از جمله جریمه و رسیدگی قانونی، در صورتی که برای مقاصد دیگر استفاده شود، هشدار داد.

(sujatha.r@thehindu.co.in)