سازمان ملل برای اولین بار انتشار جنسی mpox در کنگو را تایید کرد زیرا این کشور شاهد شیوع یک رکورد است


WHO گفت که خطر انتشار mpox به سایر کشورهای آفریقا و در سطح جهان

WHO گفت که خطر انتشار mpox به سایر کشورهای آفریقا و در سطح جهان “به نظر می رسد قابل توجه است”. | اعتبار عکس: AP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که برای اولین بار در کنگو انتقال جنسی MPox را تایید کرده است، زیرا این کشور بزرگترین شیوع خود را در تاریخ خود تجربه می کند، یک تحول نگران کننده که دانشمندان آفریقایی هشدار می دهند که می تواند متوقف کردن این بیماری را دشوارتر کند.

در بیانیه‌ای که اواخر روز پنجشنبه منتشر شد، آژانس بهداشت سازمان ملل متحد اعلام کرد یکی از ساکنان بلژیک در ماه مارس به کنگو سفر کرد و مدت کوتاهی پس از آن تست MPox یا آبله میمون مثبت شد. WHO گفت که این فرد “خود را مردی معرفی کرد که با مردان دیگر رابطه جنسی دارد” و به چندین کلوپ زیرزمینی برای مردان همجنسگرا و دوجنسه رفته بود.

WHO گفت که در میان تماس های جنسی او، پنج نفر بعداً برای mpox مثبت شدند.

Oyewale Tomori، ویروس شناس نیجریه ای که در چندین گروه مشاوره WHO حضور دارد، گفت: “این اولین مدرک قطعی انتقال جنسی آبله میمون در آفریقا است.” “این ایده که این نوع انتقال نمی تواند در اینجا اتفاق بیفتد اکنون رد شده است.”

Mpox برای چندین دهه در بخش‌هایی از مرکز و غرب آفریقا بومی بوده است، جایی که بیشتر از جوندگان آلوده به انسان می‌پرد و باعث شیوع محدود می‌شود. سال گذشته، اپیدمی‌هایی که عمدتاً از طریق رابطه جنسی در میان مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا در اروپا ایجاد شد، بیش از 100 کشور را درگیر کرد. سازمان جهانی بهداشت شیوع این بیماری را به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد و تا به امروز حدود 91000 مورد ابتلا به این بیماری را ایجاد کرده است.

سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد که ده‌ها کلوپ “مفدا” در کنگو وجود دارد که در آن مردان با مردان دیگر، از جمله اعضایی که به سایر مناطق آفریقا و اروپا سفر می‌کنند، رابطه جنسی دارند. این آژانس شیوع اخیر mpox را “غیرعادی” توصیف کرد و گفت که خطر گسترش این بیماری به طور گسترده در بین شبکه های جنسی را برجسته می کند.

WHO اضافه کرد که شیوع mpox امسال در کنگو که بیش از 12500 نفر را مبتلا کرده و حدود 580 کشته برجای گذاشته است، همچنین اولین باری است که این بیماری در پایتخت کینشاسا و در استان درگیری‌های جنوبی کیوو شناسایی شده است. به گفته WHO، این ارقام تقریباً دو برابر تعداد mpox در سال 2020 است، که آن را به بزرگترین شیوع در کنگو تبدیل می کند.

ویروس شناس توموری گفت که حتی این ارقام نیز احتمالا دست کم گرفته شده و پیامدهایی برای بقیه آفریقا دارند، با توجه به نظارت بر بیماری اغلب تکه تکه در این قاره.

او گفت: «آنچه در کنگو اتفاق می افتد احتمالاً در سایر نقاط آفریقا نیز رخ می دهد. او افزود: «انتقال آبله میمون‌های جنسی احتمالاً در اینجا ایجاد شده است، اما جوامع (همجنس‌گرایان) آن را به دلیل قوانین سخت (ضد دگرباشان جنسی+) در چندین کشور پنهان می‌کنند.»

او هشدار داد که راندن افراد در معرض خطر ابتلا به این ویروس در زیر زمین، مهار این بیماری را سخت‌تر می‌کند.

ویروس mpox باعث تب، لرز، بثورات و ضایعات در صورت یا اندام تناسلی می شود. اکثر افراد طی چند هفته بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند.

WHO گفت که خطر انتشار mpox به سایر کشورهای آفریقا و در سطح جهان “به نظر می رسد قابل توجه است” و افزود که ممکن است “عواقب بالقوه شدیدتری” نسبت به اپیدمی جهانی در سال گذشته داشته باشد.

توموری ابراز تاسف کرد که در حالی که شیوع بیماری mpox در اروپا و آمریکای شمالی باعث ایجاد کمپین های ایمن سازی انبوه در میان جمعیت های آسیب دیده شد، چنین طرحی برای آفریقا ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود هزاران مورد در کنگو، هیچ واکسنی وارد نشده است. حتی پس از فروکش کردن همه‌گیری‌های mpox در غرب، تعداد کمی واکسن یا درمان برای آفریقا در دسترس قرار گرفت.

او گفت: “ما سال ها در آفریقا می گوییم که آبله میمون یک مشکل است.”