سازمان ملل: هر 2 دقیقه یک زن در دوران بارداری، زایمان جان خود را از دست می دهد


تصویر فقط برای مقاصد نمایشی.

تصویر فقط برای مقاصد نمایشی. | اعتبار عکس: رویترز

سازمان ملل متحد در 23 فوریه اعلام کرد علیرغم کاهش یک سوم مرگ و میر مادران طی 20 سال اخیر، هر دو دقیقه یک زن به دلیل عوارض بارداری یا زایمان جان خود را از دست می دهد.

به گفته سازمان ملل، نرخ ها بین سال های 2000 تا 2015 به طور قابل توجهی کاهش یافت، اما بین سال های 2016 تا 2020 تا حد زیادی راکد ماند – و در برخی مناطق حتی معکوس شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و سایر آژانس های سازمان ملل، میزان کلی مرگ و میر مادران در یک دوره 20 ساله 34.3 درصد کاهش یافته است – از 339 مرگ مادر در هر 100000 تولد زنده در سال 2000 به 223 مرگ مادر در سال 2020.

با این وجود، این بدان معناست که در سال 2020 روزانه نزدیک به 800 زن جان خود را از دست می دهند – یا هر دو دقیقه یک نفر.

بلاروس بیشترین کاهش را ثبت کرد – کاهش 95.5٪ – در حالی که ونزوئلا بیشترین افزایش را داشت. بین سال های 2000 تا 2015، بیشترین افزایش در ایالات متحده بود.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، گفت: «در حالی که بارداری باید زمان امیدی بی‌نظیر و تجربه‌ای مثبت برای همه زنان باشد، اما به‌طور غم‌انگیزی هنوز هم برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان یک تجربه تکان‌دهنده خطرناک است».

“این آمارهای جدید نیاز فوری به اطمینان از دسترسی هر زن و دختر به خدمات بهداشتی حیاتی را نشان می دهد … و اینکه آنها می توانند به طور کامل از حقوق باروری خود استفاده کنند.”

این گزارش نشان می‌دهد که بین سال‌های 2016 تا 2020، میزان مرگ و میر مادران تنها در دو منطقه از هشت منطقه سازمان ملل کاهش یافته است: در استرالیا و نیوزلند تا 35 درصد و در آسیای مرکزی و جنوبی تا 16 درصد.

فقر، جنگ بر مرگ مادران تأثیر می گذارد

این نرخ در اروپا و آمریکای شمالی 17 درصد و در آمریکای لاتین و دریای کارائیب 15 درصد افزایش یافت. در جاهای دیگر راکد ماند.

جنی کرسول نویسنده گزارش به خبرنگاران گفت: دو کشور اروپایی که شاهد “افزایش قابل توجه” هستند یونان و قبرس هستند.

همچنین بخوانید | نجات مادران: در مورد اهمیت سلامت مادر

مرگ و میر مادران عمدتاً در فقیرترین مناطق جهان و کشورهای متاثر از درگیری متمرکز است.

کرسول گفت: حدود 70 درصد از مرگ و میرهای ثبت شده در سال 2020 در جنوب صحرای آفریقا بوده است، جایی که این میزان “136 برابر” بیشتر از استرالیا و نیوزیلند است.

در افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن – که همگی با بحران‌های انسانی شدید روبرو هستند – نرخ‌ها بیش از دو برابر میانگین جهانی بود.

در این گزارش آمده است که خونریزی های شدید، عفونت ها، عوارض ناشی از سقط جنین های ناایمن و بیماری های زمینه ای مانند HIV/AIDS از جمله علل اصلی مرگ و میر هستند که همگی تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان هستند.

سازمان جهانی بهداشت گفت: «بسیار حیاتی» است که زنان بر سلامت باروری خود کنترل داشته باشند – به ویژه در مورد اینکه آیا و چه زمانی بچه دار شوند، تا بتوانند برای محافظت از سلامت خود برنامه ریزی کنند و برای بچه دار شدن فاصله بگیرند.

ناتالیا کانم، رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، گفت که میزان مرگ زنان “بیهوده” “بی وجدان” است.

او گفت: “ما می توانیم و باید با سرمایه گذاری فوری در تنظیم خانواده و پر کردن کمبود جهانی 900000 ماما بهتر عمل کنیم.”

در حالی که این گزارش داده‌های تا سال 2020 را پوشش می‌دهد، انشو بانرجی از سازمان بهداشت جهانی به خبرنگاران گفت که آمار از آن زمان به دلیل همه‌گیری کووید-19 و بحران اقتصادی، تیره و تار به نظر می‌رسد.