ریشه کنی سل یک هدف دور باقی مانده است زیرا چالش های سیستمیک همچنان ادامه دارد


پیش از روز جهانی سل در 24 مارس، بازماندگان علیه سل، یک گروه حمایت اجتماعی از بازماندگان سل، نامه ای به نخست وزیر نوشت: «در مورد نیاز فوری و مبرم به گسترش تلاش ها برای رسیدگی به بحران سل در هند». در این نامه اشاره شده است که علیرغم تعهد دولت به «حذف سل عفونی پربار» تا سال 2025، «ما هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم» و شش چالش کلیدی را شناسایی کرده است: تشخیص و دسترسی به سل. عدم دسترسی به درمان رایگان و با کیفیت و دارو؛ تغذیه کافی و حمایت از سلامت روان؛ مراقبت بدون انگ و پاسخگوی جنسیتی؛ حمایت اقتصادی؛ و مراقبت با کیفیت بالا

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

در تفسیری آمده است که سل یک مشکل زیست اجتماعی است که نیاز به راه حل های زیست اجتماعی دارد. لانست. این یک بیماری عفونی قابل درمان است که با نابرابری مرتبط است. شرایط اجتماعی-اقتصادی آسیب‌پذیری در برابر این بیماری و پیامدهای فاجعه‌بار آن ایجاد می‌کند.»

هند می تواند در از بین بردن سل پیشرو باشد

دولت می گوید: «تلاش های هند مدل جدیدی برای جنگ جهانی با سل است. بر اساس گزارش جهانی سل در سال 2023، هند به طور متوسط ​​199 مورد عفونت جدید در هر 100000 نفر در سال 2022 ثبت کرد. تخمین زده می شود که 13 درصد از بیماران تحت درمان و 2.5 درصد موارد جدید مقاوم به چند دارو یا مقاوم به داروی خط اول ریفامپیسین بودند. . سالانه نزدیک به 400000 نفر بر اثر سل در کشور جان خود را از دست می دهند.

استراتژی‌های زیست‌پزشکی کنونی برای کاهش عفونت‌های جدید شامل واکسن BCG است که در برابر انواع شدید سل دوران کودکی محافظت می‌کند. درمان پیشگیرانه سل (TPT) که اکنون هدف آن پوشش سایر تماس های خانگی و گروه های در معرض خطر بالینی به غیر از کودکان کمتر از پنج سال و تماس های خانگی با HIV است. و دوره های جدیدتر و کوتاه تر (1 تا 3 ماه) و رژیم های موثر مبتنی بر ریفامایسین.

چاپال مهرا، گردآورنده SATB در نامه می گوید: علیرغم مجموعه ای از مداخلات، «چالش هایی مانند عدم دسترسی به تشخیص و درمان ناکافی، انگ، و موانع اجتماعی-اقتصادی همچنان مانع پیشرفت هند در مبارزه با این بیماری می شود.

انوراگ بهارگاوا، استاد کالج پزشکی Yenepoya، Manipal و یکی از نویسندگان مقاله، سوء تغذیه یک عامل خطر اصلی برای بروز موارد جدید و بروز سل شدید است که می تواند منجر به مرگ سل شود. لانست گزارش، گفت. سوء تغذیه در بزرگسالان به 34 تا 45 درصد از موارد جدید سالانه کمک می کند، در حالی که سوء تغذیه در بیماران مبتلا به سل، جدای از افزایش خطر مسمومیت دارویی و عود، یک عامل خطر اصلی برای مرگ و میر سل است. این مهم ترین خطر در مدیریت سل است. سوءتغذیه هم بر وقوع سل و هم بر نتایج درمان سل تأثیر می گذارد که شامل مرگ و میر، مسمومیت دارویی برای بیماران و عود می شود.

همچنین بخوانید | ایده های عملی برای کنترل سل

او می گوید که ارزیابی و حمایت تغذیه بسیار مهم است. دولت این نیاز به حمایت غذایی را با راه‌اندازی یک طرح انتقال مستقیم سود ۵۰۰ روپیه از سال ۲۰۱۸ و همچنین یک طرح سبد غذایی تحت عنوان PM TB Mukt Bharat Abhiyan تشخیص داده است.

حمایت تغذیه ای

یک مطالعه در سال 2023 در سلامت جهانی Lancet نشان داد که بابا حمایت تغذیه ای، بیماران در دو ماه اول وزن اضافه کردند و خطر مرگ 40 تا 50 درصد کاهش یافت. این مطالعه شامل بیماران مبتلا به سل ریه بود که در کارآزمایی RATIONS در Jharkhand شرکت کردند. به عنوان بخشی از آزمایش، یک سبد غذایی 10 کیلوگرمی به آنها داده شد.

مدیریت سل در هند به باکتری سل، داروها و واکسن ها اهمیت می دهد. دکتر بهارگاوا می گوید که باید به عوامل اجتماعی تشدید کننده عفونت پرداخته شود، به عنوان مثال، سوء تغذیه مرتبط با فقر. بنابراین، حتی اگر یک دارو یا واکسن مؤثر در دسترس باشد، سوء تغذیه شدید اگر به طور همزمان به آن رسیدگی نشود، تأثیر آن را تضعیف خواهد کرد.

تشدید مشکل، تشخیص تاخیری و عدم دسترسی به مراقبت با کیفیت است. SATB می گوید که یکی از موانع کلیدی در تشخیص سل دسترسی است. ما باید گسترش دسترسی به تشخیص رایگان، دقیق و مقرون به صرفه سل را در اولویت قرار دهیم، به ویژه در جوامع دورافتاده و حاشیه‌نشینی که خدمات مراقبت‌های بهداشتی کمیاب هستند.» نیاز به گسترش امکانات تشخیصی، شامل واحدهای آزمایش سیار، بهبود دسترسی به تست‌های مولکولی با قیمت‌های مقرون به صرفه و ارائه نتایج سریع و دقیق وجود دارد.

هیمانت شواد، دانشمند مؤسسه ملی اپیدمیولوژی زیر نظر شورای تحقیقات پزشکی هند، می گوید: اطمینان از تشخیص زودهنگام تحت استراتژی یافتن مورد موجود بر اساس تسهیلات بسیار مهم است. هند باید پوشش آزمایش‌های تشخیصی مولکولی سریع را برای تشخیص سل در میان بیماران احتمالی سل افزایش دهد. ”

مقاومت چند دارويي اوضاع را بدتر مي‌كند. بر اساس گزارش هند در سال 2023، تعداد بیماران مبتلا به سل مقاوم به دارو در سال 2022، 63801 نفر بود. مطالعه دسامبر 2023 که توسط دانشمندانی از پونا و بوستون در مورد شکاف های مربوط به MDR-TB در هند از دیدگاه بیماران منتشر شد، گزارش داد که اصلی ترین مورد موانع مراقبت عبارت بودند از “تشخیص، فقدان مشاوره، ارجاع دیرهنگام به برنامه ملی حذف سل (NTEP) و هزینه های غیرمجاز”.

ارجاع دیرهنگام، اغلب به دلیل گزارش دیرهنگام به یک مرکز بهداشتی، یک مشکل بزرگ است. دومین نظرسنجی ملی شیوع سل در هند (2019-2020) نشان می دهد که حدود دو سوم افراد دارای علائم نشان دهنده سل گزارش داده اند که به دلایل مختلف، از بی توجهی به علائم، تا خوددرمانی، تا ناتوانی در پرداخت هزینه های مراقبت، به دنبال خدمات بهداشتی نیستند. .

بر اساس گزارش 2022 سل در کودکان، بیماری سل در کودکان “یک مشکل خیره کننده” در هند است و تقریباً 31 درصد از بار جهانی را به همراه دارد، که می گوید کودکان 6 تا 7 درصد از کل بیمارانی را تشکیل می دهند که تحت برنامه ملی حذف سل درمان می شوند. سال

مراقبت جامع

دکتر شواد می گوید که چند اقدام بسیار “قابل انجام و تحت کنترل ما” هستند. به عنوان مثال، فرد باید از طریق استراتژی های پایدار و مقرون به صرفه بر تغذیه تمرکز کند. اولین قدم اجرای دستورالعمل های موجود برنامه ملی سل هند است که عبارت است از دوبرابر کردن جیره ماهانه (از طریق سیستم توزیع عمومی) به خانواده یک بیمار مبتلا به سل که دچار کمبود شدید تغذیه است (شاخص توده بدنی کمتر از 16). این امر همچنین مستلزم آن است که شاخص توده بدن برای همه بیماران بالغ سل در زمان تشخیص اندازه گیری شود. به‌عنوان یک بودجه جایگزین که این اجازه را می‌دهد ممکن است برای تمام خانواده‌های آسیب‌دیده از سل برای یک دوره حداقل یک ساله اعمال شود. او می‌گوید این استراتژی اختصاصی سل نه تنها مکمل تغذیه برای خانواده بیماران سل است، بلکه بروز سل را در میان افراد خانواده کاهش می‌دهد. “استفاده از سیستم توزیع عمومی برای انجام این کار ایده خوبی است.”

دکتر شواد می گوید: بیمارانی که دچار سوءتغذیه بسیار شدید هستند، نیاز به تغذیه درمانی، مانند شیر خشک خوراکی خوراکی مایع، در طول مراقبت های بستری دارند. “بیشتر آنها اشتهای بسیار ضعیفی دارند و بدون تخت های اختصاصی، برای انزوا یا پذیرش، حداقل در یک کالج پزشکی، یا بیمارستان مرکز منطقه و یک مرکز برای تغذیه درمانی بهبود نمی یابند.”

همچنین بخوانید | کنترل سل در هند نیازمند راه حل های شخص محور است

اولین گزارش منتشر شده از یک مدل مراقبت از سل متمایز در سراسر ایالت در تامیل نادو (TN-KET)، در سال 2023، توسط تیم شواد، نشان داد که برای کاهش مرگ و میر ناشی از سل در محیط‌های با منابع محدود، تریاژ – بررسی سریع بیماران برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی بیشتر است. به شدت بیمار است و باید ابتدا درمان شود – می تواند افرادی را که نیاز فوری به ارزیابی جامع و مراقبت های بستری دارند شناسایی کند. دکتر شواد می گوید: «با توجه به اینکه 70 درصد از مرگ و میرهای سل در دو ماه اول اتفاق می افتد، مهم است که بیماران را در تشخیص سل تریاژ کنیم و شاخص ها را حتی در غیاب ظرفیت آزمایشگاهی و بالینی به دست آوریم.»

دولت باید فوراً بر افزایش طول مدت و کیفیت مراقبت های بستری، به ویژه در مورد سوء تغذیه بسیار شدید تمرکز کند. او می افزاید: «اگر بخواهیم مرگ و میر ناشی از سل را کاهش دهیم، این یکی از میوه های کم آویزان است. “این شدنی است. با این حال، حساسیت محدودی در بین پزشکان از جمله پزشکان قفسه سینه در این مورد وجود دارد.

دکتر شواد می گوید، علاوه بر ارزیابی تغذیه و شاخص توده بدنی، میزان تنفس، اشباع اکسیژن و توانایی ایستادن بدون حمایت باید بخشی از داده های معمول پایه باشد که در هنگام تشخیص برای بیمار سل گرفته می شود. “این نیاز به پذیرش را راهنمایی می کند.” سایر عوامل خطر در هند عبارتند از دیابت کنترل نشده، که برای مثال در کرالا وجود دارد. یا عفونت همزمان با HIV یا سیگار کشیدن.

دکتر بهارگاوا می‌گوید، بنابراین سل باید با لنزهای مختلف دیده شود و هیچ راه‌حلی برای همه وجود ندارد. او می افزاید که سل در واقع نشانگر سلامت عمومی جمعیت است. بنابراین ما باید به مراقبت جامع از بیماران نگاه کنیم: نه فقط دارودرمانی، بلکه کل کوانتومی مراقبت، و از ترکیبی از بهداشت عمومی و رویکردهای بالینی استفاده کنیم.