طرح واکسن کووید-19 برای فقیرترین ها 2.6 میلیارد دلار باقی مانده است تا با کاهش همه گیری همه گیر هزینه شود.


یک پرستار برای تجویز واکسن AstraZeneca/Oxford تحت طرح COVAX آماده می شود.  فایل

یک پرستار برای تجویز واکسن AstraZeneca/Oxford تحت طرح COVAX آماده می شود. فایل | اعتبار عکس: رویترز

شرکای این طرح گفتند، چندین میلیارد دلار باقیمانده از یک طرح برای تحویل واکسن‌های کووید-19 به فقیرترین افراد جهان می‌تواند برای آماده شدن برای سایر بیماری‌های همه‌گیر یا حمایت از تولید واکسن در آفریقا منحرف شود.

ابتکار COVAX که توسط Gavi، اتحاد واکسن، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه‌گیر (CEPI) اداره می‌شود، با نزدیک شدن به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری، 2.6 میلیارد دلار در خزانه خود باقی مانده است. طبق اسناد مشاهده شده توسط رویترز و دو منبع نزدیک به این طرح.

این طرح قرار است در پایان سال جاری به پایان برسد، اگرچه برخی از کارهای آن ادامه خواهد داشت. با کاهش تقاضا برای واکسن‌های کووید-19، شرکا اکنون در حال بررسی بهترین روش برای استفاده از پول نقد باقی‌مانده – مبلغ قابل توجهی در سلامت جهانی – در کنار اهداکنندگانی هستند که در ابتدا آن را متعهد شدند.

حدود 600 میلیون دلار به عنوان بخشی از یک صندوق “احتمالی” در صورت تشدید مجدد همه‌گیری داده شد. 2 میلیارد دلار باقی مانده پس از توافق داروسازان برای بازپرداخت قراردادهای توافق شده برای واکسن ها در اوج همه گیری، به COVAX بازگشت.

ماری-آنگه ساراکا-یائو، رئیس بسیج منابع گاوی گفت: «این پول به عنوان ابزار احتمالی طراحی شد، بنابراین ما می‌توانیم به پیچ و خم‌های همه‌گیری پاسخ دهیم. “ما نمی خواهیم پول بیکار بماند.”

همچنین بخوانید | چگونه همه‌گیری COVID-19 داستان واکسن را در هند تغییر داد

احتمالاً حدود 700 میلیون دلار برای برنامه واکسیناسیون کووید-19 در کشورهای تحت حمایت Gavi برای سال‌های 2024 و 2025 استفاده می‌شود. این گزینه در این هفته توسط هیئت مدیره Gavi مورد بحث قرار خواهد گرفت. بخشی دیگر از این پول در سال جاری و سال آینده برای تزریق بوستر استفاده خواهد شد.

ساراکا یائو گفت که از اهداکنندگان، از جمله کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده و آلمان و همچنین سازمان‌های بشردوستانه مانند بنیاد بیل و ملیندا گیتس، در نشستی در ماه مارس سؤال شده است که آیا مابقی پول را می‌خواهند. هیچ کدام انجام ندادند. اهداکنندگان و WHO بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

یکی از سخنگویان CEPI گفت که در حالی که هیچ تصمیمی در مورد این بودجه گرفته نشده است، “عاقلانه است که آماده باشیم” هم در صورت تغییر وضعیت COVID-19 و هم برای همه گیری های آینده.

خانم ساراکا یائو گفت: «آنها می خواهند روح نیت سیاسی را در زمانی که پول داده شد حفظ کنند… برای کمک به محافظت از بقیه جهان».

گاوی گفت که یکی از گزینه ها سرمایه گذاری در طرح های آمادگی همه گیری گسترده تر است. خانم ساراکا یائو گفت، ایده دیگری که مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از مقداری پول برای تقویت تولید واکسن در آفریقا است.

Gavi یک سیستم حمایت مالی را پیشنهاد می کند که به تولیدکنندگان جدید کمک می کند محصولات را به صورت رقابتی به بازار عرضه کنند، به ویژه برای بیماری هایی مانند وبا یا تب زرد، جایی که کمبود واکسن برای بیماری هایی وجود دارد که سالانه صدها هزار نفر را در آفریقا می کشند.

به طور جداگانه، گاوی روز دوشنبه اعلام کرد که مدیر اجرایی جدید آن، محمد علی پاته، دیگر به سازمان ملحق نخواهد شد، زیرا او در حال بازگشت به کشور خود نیجریه است. در عوض، دیوید مارلو، مدیر عملیات، پس از کناره گیری ست برکلی در ماه اوت، مدیر اجرایی موقت خواهد شد.