سازمان جهانی بهداشت: ویروس SARS-CoV-2 اینجا باقی مانده است و کشورها باید آن را در کنار سایر بیماری های عفونی مدیریت کنند


دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO).

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس | اعتبار عکس: رویترز

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با انتشار یک برنامه به روز شده آمادگی، آمادگی و واکنش استراتژیک جهانی (SPRP) 2023 گفت که ویروس SARS-CoV-2 اینجاست و کشورها باید آن را در کنار سایر بیماری‌های عفونی مدیریت کنند. -2025′ اوایل این هفته.

این به روز رسانی در زمانی ارائه می شود که WHO قرار است ارزیابی کند که آیا همه گیری کووید هنوز یک اورژانس بهداشت عمومی و نگرانی بین المللی است یا خیر.

آخرین به روز رسانی، چهارمین برنامه استراتژیک WHO برای COVID-19 است. این سند راهنمای کشورها در مورد نحوه مدیریت COVID-19 طی دو سال آینده در گذار از مرحله اضطراری به یک واکنش طولانی مدت و پایدار است.

همچنین بخوانید: همه‌گیری 3 سال بعد: آیا ویروس COVID-19 پیروز شده است؟

WHO در سند 20 صفحه ای خود بیان می کند که با ورود همه گیری کووید-19 به چهارمین سال خود، نظارت به شدت کاهش یافته است. در حالی که موارد گزارش شده و مرگ و میر هفتگی در پایین ترین سطح از زمان شروع همه گیری است، میلیون ها نفر همچنان به SARS-CoV-2 آلوده یا دوباره آلوده می شوند و هزاران نفر هر هفته جان خود را از دست می دهند. این استراتژی دو ساله به‌روزرسانی‌شده مبتنی بر اهداف SPRP 2022 است و از کشورها حمایت می‌کند تا فعالیت‌های واکنش اضطراری حیاتی خود را به پیشگیری، کنترل و مدیریت طولانی‌مدت بیماری COVID-19 منتقل کنند.

وی افزود که هدف اساسی SPRP پایان دادن به مرحله اضطراری همه‌گیری کووید-19 در همه کشورها و تغییر از واکنش اضطراری به مدیریت جامع پایدار COVID-19 در برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری است. WHO کاهش و کنترل بروز انواع SARS-CoV-2 با افزایش نرخ رشد و فرار ایمنی را با تمرکز ویژه بر کاهش عفونت در جمعیت‌های پرخطر و آسیب‌پذیر پیشنهاد کرده است. پیشگیری، تشخیص و درمان COVID-19 برای کاهش مرگ و میر، عوارض و عواقب طولانی مدت؛ و حمایت از گذار کشورهای عضو از واکنش بحران به مدیریت پایدار، یکپارچه، بلندمدت و تقویت شده بیماری COVID-19.

«در حالی که کووید هیچ نشانه‌ای از فصلی شدن مانند آنفولانزا نشان نمی‌دهد، احتمالاً در کشورهای مختلف در زمان‌های مختلف به تکامل و ایجاد موج‌های عفونت ادامه می‌دهد. دکتر سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سابق سازمان جهانی بهداشت، در توییتی گفت: ایمنی اساسی ما امیدواریم به محافظت در برابر بیماری شدید ادامه دهد.