امید به زندگی در طول همه گیری 1.6 سال کاهش یافت و پیشرفت گذشته را معکوس کرد: مطالعه Lancet


یک مطالعه منتشر شده در The Lancet نشان داد که در سال‌های 2020 و 2021 میزان مرگ و میر بزرگسالان در سطح جهان افزایش قابل توجهی داشته است. Reperesentational

مطالعه منتشر شده در لانست افزایش قابل توجهی در میزان مرگ و میر بزرگسالان در سراسر جهان در سال‌های 2020 و 2021 مشاهده شد. Reperesentational | اعتبار عکس: RAO GN

بر اساس تحقیقی که در سال 2019 منتشر شد، امید به زندگی در جهان بین سال‌های 2019 تا 2021 به میزان 1.6 سال کاهش یافت که یک تغییر شدید نسبت به پیشرفت‌های گذشته است. لانست مجله.

به گفته محققان، این مطالعه یکی از اولین افرادی است که به طور کامل روندهای جمعیتی را در زمینه دو سال اول همه گیری کووید-19 (کرونا) ارزیابی کرده است، این مطالعه یافته هایی را منتشر کرده است که می تواند پیامدهایی برای سیستم های بهداشتی، اقتصادها و جوامع در سطح جهان داشته باشد.

این یافته ها همچنین شامل یافته های یک جمعیت سالخورده در سراسر جهان بود.

همچنین بخوانید: سازمان جهانی بهداشت 4.7 میلیون مرگ ناشی از کووید-19 در هند را تخمین می زند

این مطالعه نشان داد که امید به زندگی در 84 درصد از کشورها و مناطق در این مدت کاهش یافته است. محققان گفتند که این “تأثیر بالقوه ویرانگر پاتوژن های جدید” را نشان می دهد.

این مطالعه نشان داد که مکزیکو سیتی، پرو و ​​بولیوی بزرگترین افت را تجربه کردند.

نرخ جهانی مرگ و میر بزرگسالان افزایش، مرگ و میر کودکان کاهش یافته است

محققان همچنین افزایش قابل توجهی در میزان مرگ و میر بزرگسالان در سراسر جهان در طول همه‌گیری کووید-19 در سال‌های 2020 و 2021 پیدا کردند که روند کاهشی گذشته را معکوس کرد. با این حال، آن ها دریافتند که مرگ و میر کودکان همچنان کاهش می یابد، هرچند آهسته تر از سال های قبل، با نیم میلیون مرگ کمتر در میان کودکان زیر پنج سال در سال 2021 نسبت به سال 2019.

محققان گفتند که تفاوت های فاحش در مرگ و میر کودکان در منطقه همچنان ادامه دارد، به طوری که از هر چهار کودکی که در سطح جهان جان خود را از دست می دهند، یک نفر در جنوب آسیا زندگی می کند و از هر چهار کودک فوت شده، دو کودک در جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند.

به گفته آنها، برآوردهای گزارش شده به ذینفعان کلیدی امکان می دهد تا تغییرات عمیقی را که در چشم انداز بهداشت جهانی پس از دو سال اول همه گیری کووید-19 و روندهای بلندمدت در آینده رخ داده است، درک کرده و به آن رسیدگی کنند.

مرگ و میر بیش از حد مرتبط با بیماری همه گیر

این تحقیق که توسط موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME)، دانشگاه واشنگتن (UW)، ایالات متحده هماهنگ شده است، برآوردهای به روز شده از مطالعه بار جهانی بیماری (GBD) 2021 را ارائه کرد.

GBD 2021، جدیدترین دور منتشر شده از نتایج GBD، یکی از اولین مطالعاتی است که به طور کامل روندهای جمعیتی را در زمینه دو سال اول همه گیری ارزیابی می کند.

محققان با اندازه گیری میزان مرگ و میر، مرگ و میر اضافی ناشی از همه گیری کووید-19، امید به زندگی و جمعیت، تخمین زدند که نرخ جهانی مرگ و میر در بین افراد بالای 15 سال – 22 درصد در مردان و 17 درصد در زنان – از سال 2019 تا 2021 افزایش یافته است.

در مجموع سال‌های 2020 و 2021، حدود 131 میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل مختلف جان خود را از دست دادند، که از این تعداد، همه‌گیری باعث حدود 16 میلیون نفر شد، چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با ایجاد تغییرات اجتماعی، اقتصادی یا رفتاری.

این تیم مرگ و میر بالایی را در طول همه گیری در مکان هایی که قبلا کمتر شناخته شده یا گزارش شده بودند، مانند اردن و نیکاراگوئه شناسایی کردند. آنها گفتند که مرگ و میر بیش از حد ناشی از بیماری همه گیر در این کشورها در برآوردهای قبلی مرگ و میر بیش از حد در تمام سنین آشکار نیست.

برعکس، آنها دریافتند که باربادوس، نیوزلند و آنتیگوا و باربودا از جمله مکان‌هایی هستند که کمترین میزان مرگ و میر بیش از حد را در اثر این همه‌گیری تجربه می‌کنند.

آنها گفتند، با این حال همه‌گیری کووید-19 پیشرفت تاریخی در افزایش امید به زندگی در بدو تولد را که بین سال‌های 1950 تا 2021 نزدیک به 23 سال افزایش یافته بود، کاملاً پاک نکرد.

با ارزیابی روند جمعیت، محققان دریافتند که در سال 2021، جمعیت جهان تقریباً به 7.9 میلیارد نفر رسید که 56 کشور از 204 کشور و منطقه به اوج خود رسیدند و متعاقباً کاهش یافتند.

کاهش جمعیت جهان در سال 2017 پس از سال‌ها رکود آغاز شد که در طول همه‌گیری سرعت گرفت.

آنها گفتند، با این حال، بسیاری از کشورهای کم درآمد همچنان شاهد رشد سریع جمعیت بودند و بیشترین سهم مربوط به کشورهای جنوب صحرای آفریقا (39.5٪) و جنوب آسیا (26.3٪) بود.

به گفته محققان، جمعیت جهان در حال پیر شدن است و تعداد افراد 65 سال به بالا در حال حاضر سریعتر از تعداد افراد جوان تر از 15 سال در 188 کشور از 204 کشور و منطقه در حال افزایش است.