“ادراک نادرست ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را از تجویز ORS نجات دهنده برای اسهال کودکان باز می دارد.”


یک عکس نمایشی از پرستاری که محلول خوراکی آبرسانی (ORS) را به کودک تجویز می کند.

یک عکس نمایشی از پرستاری که محلول خوراکی آبرسانی (ORS) را به کودک تجویز می کند. | اعتبار عکس: M. Govarthan

بر اساس یک مطالعه، برداشت نادرست ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به عنوان یکی از دلایل اصلی عدم تجویز محلول آبرسانی خوراکی (ORS) که می تواند یک درمان نجات دهنده در موارد اسهال باشد، در هند برای کودکان مبتلا به اسهال تجویز نمی شود. .

منتشر شده در فوریه 2024 در مجله علمیاین مطالعه با عنوان “چه چیزی باعث کیفیت پایین مراقبت از اسهال کودک می شود؟” شواهد تجربی از هند. این مطالعه در 253 شهر متوسط ​​(جمعیت بین 10000 تا 1.5 لک) در کارناتاکا و بیهار برای بررسی دلایل عدم تجویز ORS در هند انجام شد.

در میان پنج نویسنده در این مطالعه، آرناب موخرجی، رئیس برنامه تحصیلات تکمیلی در سیاست عمومی و مدیریت در موسسه مدیریت هند – بنگلور (IIMB) بود. سایر محققان از مدرسه فارغ التحصیل پاردی رند در سانتا مونیکا، مدرسه سیاست عمومی سنفورد، دانشگاه دوک در دورهام و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در ایالات متحده بودند.

پروفسور موخرجی گفت: “ما کار خود را در جایی انجام دادیم که نمونه های بسیار کمی از بیمارستان های خصوصی بزرگ وجود داشت.” اکثر این ارائه دهندگان گزارش دادند که هر هفته به طور متوسط ​​6 مورد اسهال کودکان (حدود 24 مورد در ماه) را مشاهده می کنند.

بیش از 2000 ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خصوصی، از جمله کلینیک‌های پزشک مجرد و خانه‌های سالمندان، بخشی از این مطالعه بودند که در سال 2023 انجام شد. علاوه بر این، 25 بیمار استاندارد (بازیگر) برای ارائه به عنوان مراقب کودکان مبتلا به اسهال آموزش دیدند. با کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، محققان تأثیرات سه دلیل اصلی – درک نادرست از ارائه‌دهندگان، مشوق‌های مالی و سهام ORS را برای تحت تجویز ORS آزمایش کردند.

مانع 1 – ادراک نادرست

برداشت نادرست ارائه‌دهندگان، که 42 درصد از موارد تحت نسخه را توضیح می‌دهد، ناشی از سردرگمی آنها در مورد اینکه آیا بیماران درمان‌های غیر ORS مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، طعم ORS را ترجیح می‌دهند و اینکه چگونه آن را به عنوان داروی واقعی تلقی نمی‌کنند، ناشی می‌شود. در حالی که اکثر بیماران در یک نظرسنجی خانگی دیگر که توسط محققان انجام شد نشان دادند که ORS را ترجیح می دهند، ارائه دهندگان فکر می کردند که تنها 18٪ از بیماران راه حل را ترجیح می دهند.

از این رو، هنگامی که بیماران استاندارد شده ترجیح خود را برای ORS بیان کردند، نسخه 27 درصد افزایش یافت.

مانع 2 – مشوق های مالی

در حالی که تجویز یک گزینه درمانی سودآور برای مشوق‌های مالی به عنوان یک مانع (5%) تلقی می‌شد، نتایج مطالعه نشان می‌دهد که حذف این انگیزه (با اطلاع دادن به ارائه‌دهنده مبنی بر اینکه بیمار داروها را از مکان دیگری خریداری خواهد کرد)، هیچ تاثیری نداشت. با تجویز ORS.

مانع 3 – سهام ORS

برای سومین مانع، که نقش آن تنها 6 درصد بود، نیمی از ارائه دهندگان به طور تصادفی برای دریافت یک عرضه شش هفته ای ORS تعیین شدند. حذف انبارها منجر به افزایش 7 درصدی در ارائه ORS و 17 درصد افزایش در میان کلینیک هایی شد که به جای تجویز دارو، دارو می فروشند.

توصیه محققین

هنگامی که از پروفسور موخرجی در مورد مداخلاتی که محققان برای مقابله با مشکل ORS پیشنهاد می‌کنند، گفت: «تحقیق ما بر اهمیت درک ارائه‌دهنده از نوع مراقبتی که خانواده بیمار به دنبال آن است، به عنوان یک عامل مهم در تعیین نسخه تأکید می‌کند. رفتار ارائه دهنده برای حمایت از این موضوع، به اشتراک گذاشتن نتایج مطالعه ما با همه، و تشویق بیماران به بیان ترجیحات خود در محل مراقبت، ممکن است به کاهش هر گونه ترجیحات اشتباه بیمار کمک کند.