گزارش جهانی مالاریا: در سال 2022، هند 66 درصد موارد مالاریا در منطقه آسیای جنوب شرقی سازمان جهانی بهداشت را به خود اختصاص داده است.


فقط تصویر نمایشی

فقط تصویر نمایشی

در سال 2022، هند 66 درصد از موارد مالاریا را در منطقه آسیای جنوب شرقی سازمان جهانی بهداشت به خود اختصاص داده است. این می افزاید که تقریباً 46 درصد از کل موارد در منطقه به دلیل پلاسمودیوم ویواکس است که یک انگل تک یاخته ای و یک پاتوژن انسانی است که شایع ترین و گسترده ترین علت مالاریا عود کننده است.

این گزارش که در اوایل این هفته منتشر شد، نشان می‌دهد که علیرغم گام‌هایی که در گسترش دسترسی به تورها و داروهای حشره‌کش برای کمک به پیشگیری از مالاریا در کودکان خردسال و زنان باردار انجام شده است، افراد بیشتری به مالاریا مبتلا می‌شوند.

منطقه آسیای جنوب شرقی سازمان جهانی بهداشت حدود 2 درصد از موارد مالاریا در جهان را تشکیل می دهد در حالی که موارد مالاریا با کاهش 76 درصدی، از 23 میلیون در سال 2000 به حدود پنج میلیون در سال 2022 کاهش یافته است. در این گزارش آمده است: 18 مورد به ازای هر 1000 نفر جمعیت در معرض خطر در سال 2000 تا حدود سه مورد به ازای هر 1000 نفر جمعیت در معرض خطر در سال 2022.

با ارائه تصویر جهانی و روند مالاریا، این گزارش بیان می‌کند که در سال 2022، 249 میلیون مورد در سراسر جهان وجود داشته است که 16 میلیون مورد از سطح قبل از همه‌گیری 233 میلیون در سال 2019 بیشتر است.

همچنین بخوانید: مالاریا به زودی یک بیماری قابل اطلاع در سراسر هند خواهد بود

علاوه بر اختلالات ناشی از COVID-19، پاسخ جهانی مالاریا با تعداد فزاینده‌ای از تهدیدها مانند مقاومت در برابر داروها و حشره‌کش‌ها، بحران‌های بشردوستانه، محدودیت‌های منابع، تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی و تأخیر در اجرای برنامه‌ها به‌ویژه در کشورهایی با سطح بالا مواجه شده است. در این گزارش که همچنین به رابطه بین تغییرات آب و هوا و مالاریا می پردازد، گفت: بار بیماری است.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در یادداشت خود گفت: «تغییر آب و هوا خطر قابل توجهی برای پیشرفت در برابر مالاریا، به ویژه در مناطق آسیب‌پذیر ایجاد می‌کند». منابع، تعهد سیاسی تقویت شده، استراتژی های داده محور و ابزارهای نوآورانه. نوآوری باید بر توسعه محصولات کارآمدتر، مؤثرتر و مقرون به صرفه‌تر تمرکز کند.»