گزارش: هند در سال 2022 دارای 12 شهر از 15 شهر آلوده در آسیای مرکزی و جنوبی بود.


ترافیک در امتداد یک بزرگراه پوشیده از دود شدید در دهلی نو، هند، 3 نوامبر 2022 حرکت می کند.

ترافیک در امتداد یک بزرگراه پوشیده از دود شدید در دهلی نو، هند، 3 نوامبر 2022 حرکت می کند. اعتبار عکس: رویترز

بر اساس یک گزارش جدید، دوازده شهر از ۱۵ شهر آلوده در آسیای مرکزی و جنوبی در سال ۲۰۲۲ در هند بوده و بهیوادی آلوده‌ترین شهر این کشور بوده است.

بر اساس گزارش شرکت سوئیسی IQAir که در 14 مارس منتشر شد، میانگین سالانه سطح PM2.5 هند در سال 2022، 53.3 میکروگرم بر متر مکعب بود که کمی کمتر از میانگین سال 2021 (58.1) بود.

سال گذشته، 12 شهر از 15 شهر آلوده در آسیای مرکزی و جنوبی در هند قرار داشتند و بهیوادی با سطح PM2.5 سالانه 92.7 میکروگرم بر متر مکعب، آلوده‌ترین شهر این کشور بود.

این گزارش همچنین بیان کرد که تقریباً 60 درصد از شهرهای هند که در این گزارش گنجانده شده‌اند، سطوح سالانه PM2.5 حداقل هفت برابر بیشتر از دستورالعمل WHO را تجربه کرده‌اند.

سهم بخش حمل و نقل در PM2.5 از 20 تا 35 درصد در شهرهای هند متفاوت است.

این گزارش خاطرنشان کرد که سوزاندن کلش (بقایای محصول) نیز یک چالش مهم در منطقه است، اما یک پدیده اپیزودیک محدود به چند منطقه از جمله دهلی است.

در سال 2022، هند قوانین انطباق با محیط زیست را برای معادن زغال سنگ کاهش داد که امکان افزایش تولید را در پاسخ به قطع برق ناشی از امواج گرمای شدید فراهم کرد.

در ماه نوامبر، واردات زغال سنگ بخار/زغال سنگ حرارتی به پایین ترین حد 10 ماهه رسید و کل تولید زغال سنگ با 11.7 درصد افزایش به 75.9 میلیون تن رسید.

در این گزارش آمده است که نظارت بر کیفیت هوا در سال‌های گذشته در هند افزایش یافته است، اما این کشور هنوز توانایی ردیابی پیشرفت استراتژی‌های کاهش را از طریق فهرستی موثر و قابل اعتماد انتشار گازهای گلخانه‌ای ندارد.

در این گزارش آمده است که یک پایگاه داده ملی انتشار جامع برای تعیین کاهش انتشار بخشی که برای دستیابی به کاهش هدفمند 40 درصدی غلظت ذرات تا سال 2026 که در برنامه ملی هوای پاک (NCAP) مشخص شده است، ضروری است.

توانایی نسبت دادن انتشار گازهای گلخانه ای به منابع مربوطه برای نظارت بر پیشرفت طرح های کاهش انتشار ضروری است.