کارشناسان از دولت می‌خواهند اتاق‌های مخصوص سیگار کشیدن در هتل‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها را حذف کنید


تصویر فقط برای نمایش.

تصویر فقط برای نمایش. | اعتبار عکس: K. Pichumani

به مناسبت «روز ممنوعیت سیگار»، پزشکان، قربانیان سرطان و انجمن‌های هتل‌داری از دولت خواستند تا اتاق‌های مخصوص سیگار کشیدن را در هتل‌ها، رستوران‌ها و فرودگاه‌ها حذف کند تا از مردم در برابر دود سیگار محافظت شود.

ضمن قدردانی از دولت برای آغاز فرآیند اصلاح قانون سیگار و سایر محصولات دخانی (COTPA) 2003، آنها خواستار حذف فوری ماده فعلی شدند که به مناطق سیگاری اجازه می دهد کشور را 100٪ عاری از دود کنند.

همچنین بخوانید | سیگار باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سال می شود

استعمال دخانیات عملکرد ریه ها را بدتر می کند و ایمنی را کاهش می دهد. تمام مناطق تعیین شده برای سیگار کشیدن در هتل ها و رستوران ها و حتی فرودگاه ها باید لغو شوند تا محیطی 100% عاری از دود تضمین شود. دکتر هاریت چاتورودی، رئیس موسسه مراقبت از سرطان مکس، گفت: مردم ما در معرض خطر زیادی برای سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار هستند.

در هند، بر اساس قانون سیگار و سایر محصولات تنباکو (ممنوعیت تبلیغات و مقررات تجارت و بازرگانی تولید، عرضه و توزیع)، 2003، استعمال دخانیات در همه مکان‌های عمومی ممنوع است. بخش 4 این قانون سیگار کشیدن را در هر مکانی که عمومی دسترسی دارد.

با این حال، COTPA 2003، در حال حاضر سیگار کشیدن را در مکان‌های عمومی خاص مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها در مناطق مشخص شده برای سیگار کشیدن مجاز می‌کند.

قرار گرفتن در معرض سیگار غیرسیگاری در غذاخوری‌ها، به‌ویژه هتل‌ها، رستوران‌ها، بارها، میخانه‌ها و کلوب‌ها اتفاق می‌افتد و جان هزاران غیرسیگاری را با قرار گرفتن در معرض دود سیگار به خطر می‌اندازد.

از آنجایی که دود سیگار از مناطق سیگاری به مناطق مشترک نفوذ می کند، قانون COTPA باید اصلاح شود تا سیگار کشیدن در هر مکانی مجاز نباشد. نالینی ساتیانارایان، قربانی سیگار کشیدن غیرفعال و فعال سلامت، گفت: همه مکان‌ها باید کاملاً عاری از دود باشد تا به نفع سلامت عمومی باشد.

سیگار کشیدن دست دوم به اندازه سیگار مضر است. قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ریه و بیماری قلبی در بزرگسالان و اختلال در عملکرد ریه و عفونت های تنفسی در کودکان می شود.

افراد مبتلا به سیستم تنفسی و قلبی عروقی آسیب دیده در معرض خطر ابتلا به شدت شدید و مرگ هستند.

مناطق تعیین شده برای سیگار کشیدن، گسترش عفونت را تسهیل می کند، زیرا سیگاری ها نمی توانند از نظر اجتماعی فاصله بگیرند یا ماسک بزنند و در یک محیط پر از دود در مجاورت نزدیک به دام افتاده اند.

ما متوجه شده‌ایم که خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در هتل‌هایی اقامت کنند که سیگار کشیدن ممنوع است. ما خوشحالیم که دولت مقررات COTPA را تقویت می کند تا بخش مهمان نوازی را کاملاً عاری از دود کند. دکتر GP Sharma، رئیس انجمن هتلداری اوتار پرادش، گفت: ما از دولت در ابتکارش برای محافظت از سلامت مردم حمایت می کنیم.

دولت هند روند اصلاح COTPA را آغاز کرده و لایحه سیگار و سایر محصولات تنباکو (ممنوعیت تبلیغات و مقررات تجارت و بازرگانی، تولید، عرضه و توزیع) (اصلاح) 2020 را معرفی کرده است.

یک نظرسنجی اخیر که در هند انجام شد نشان داد که 72٪ معتقدند دود سیگار یک خطر جدی برای سلامتی است و 88٪ از مردم قویاً از تقویت قانون فعلی کنترل دخانیات برای مقابله با این تهدید حمایت می کنند.

هند دومین مصرف کننده دخانیات (268 میلیون یا 28.6 درصد از کل بزرگسالان در هند) را در جهان دارد – از این تعداد حداقل 1.2 میلیون نفر هر سال بر اثر بیماری های مرتبط با دخانیات جان خود را از دست می دهند.

یک میلیون مرگ ناشی از سیگار کشیدن است که بیش از 200000 نفر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار و بیش از 35000 نفر به دلیل استفاده از تنباکو بدون دود است.

تقریباً 27 درصد از همه سرطان ها در هند به دلیل مصرف دخانیات است. مجموع هزینه مستقیم و غیرمستقیم بیماری های منتسب به مصرف دخانیات 1.82 کرور روپیه سرسام آور بود که تقریباً 1.8 درصد از تولید ناخالص داخلی هند است.