چه کسی مسئول مراقبت های بهداشتی در هند است: دولت یا فرد؟


کارکنان بهداشتی در حال تعامل با زنان در طی یک نظرسنجی خانه به خانه انجام شده در روستایی در راجستان.

کارکنان بهداشتی در حال تعامل با زنان در طی یک نظرسنجی خانه به خانه انجام شده در روستایی در راجستان. | اعتبار عکس: Getty Images/iStockphoto

اگرچه هند دارای یک سیستم مراقبت بهداشتی بزرگ با مدیریت خصوصی است، اکثر مردم هنوز معتقدند که دولت باید مسئول ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی باشد. تنها بخش کوچکی از رأی دهندگان، نزدیک به یک نفر از هر ده، احساس می کنند که مراقبت های بهداشتی یک موضوع خصوصی است که باید به خود افراد واگذار شود. علاوه بر این، تفاوت زیادی در این دیدگاه بین کسانی که از بیمارستان های دولتی استفاده می کنند و افرادی که از بیمارستان های خصوصی استفاده می کنند وجود ندارد (جدول 1).

میز 1

جدول 1 | اعتبار عکس: CSDS-LOKNITI SURVEY

با این وجود، تفاوت های قابل توجهی در بین ایالات وجود دارد. مردم در اوتار پرادش (96٪) و راجستان (93٪) احتمالاً می گویند که دولت باید مسئول ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی باشد.

از نظر انواع خدماتی که مردم می خواهند دولت بهبود یابد، نزدیک به دو نفر از هر پنج نفر (37%) گفتند که دولت باید مراقبت های بهداشتی عمومی را با بهبود امکانات موجود در داروخانه های دولتی و بیمارستان های دولتی بهبود بخشد. در مقایسه با کمتر از یک چهارم (23 درصد) که گفتند دولت باید بیمه درمانی برای مردم فراهم کند که از طریق آن بتوانند به درمان در بیمارستان های خصوصی دسترسی داشته باشند. با این حال، نزدیک به یک سوم مردم فکر می کردند که دولت باید هر دو را انجام دهد.

اینکه افراد چه نوع خدماتی از دولت می خواهند، به تجربه شخصی آنها در استفاده از خدمات مراقبت های بهداشتی مربوط می شود. برای مثال، افرادی که از امکانات بهداشتی عمومی استفاده کرده‌اند، بیشتر از افرادی که از امکانات بهداشتی خصوصی استفاده کرده‌اند، می‌گویند که دولت باید داروخانه‌ها و بیمارستان‌های دولتی را بهبود بخشد (44 درصد در مقابل 32 درصد). با این حال، کسانی که از بیمارستان‌های خصوصی استفاده کرده‌اند، تمایل بیشتری داشتند که بگویند دولت باید با ارائه بیمه سلامت به دسترسی به این بیمارستان‌ها کمک کند (28 درصد در مقابل 18 درصد). [Table 2].

جدول 2

جدول 2 | اعتبار عکس: CSDS-LOKNITI SURVEY

مردم مناطق شهری بیشتر از مردم مناطق روستایی می گویند که بیمارستان های دولتی نیاز به بهبود دارند (43٪ در مقابل 32٪). اما مردم مناطق روستایی به احتمال زیاد تمایل به هر دو را ابراز می کنند: مراقبت های بهداشتی عمومی و دسترسی به درمان در بیمارستان های خصوصی از طریق بیمه درمانی دولتی.

همچنین تغییرات قابل توجهی در بین ایالات وجود داشت. با 64 درصد، مردم راجستان به احتمال زیاد می گویند که دولت باید بیمارستان های دولتی را بهبود بخشد. و با 39٪، مردم در گجرات به احتمال زیاد می گویند که دولت باید دسترسی به بیمارستان های خصوصی را بهبود بخشد.

به طور کلی، اکثر مردم می گویند که این وظیفه دولت است که بر سیستم مراقبت های بهداشتی نظارت کند. در حالی که رای دهندگان تمایل شدیدی برای بهبود خدمات بهداشتی دولتی ابراز می کنند، آنها همچنین از دولت انتظار دارند که از طریق طرح های بیمه سلامت کمک های مالی ارائه دهد تا آنها را به امکانات بهداشتی خصوصی دسترسی دهد.

Jyoti Mishra و Devesh Kumar محققین Lokniti-CSDS هستند