هیئت پارلمانی به دنبال در دسترس بودن به موقع داروهای با کیفیت، گسترش شبکه CGHS است


کمیسیون دائمی سلامت و رفاه مجلس گفته است که شکایات مربوط به کیفیت داروها باید جدی گرفته شود.  نمایندگی

کمیسیون دائمی سلامت و رفاه مجلس گفته است که شکایات مربوط به کیفیت داروها باید جدی گرفته شود. نمایندگی | اعتبار عکس: K. Ragesh

حصول اطمینان از دسترسی به موقع داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و نظارت دقیق بر کیفیت داروهایی که در داروخانه ها پرداخت می شود، از مهمترین توصیه های کمیسیون دائمی بهداشت و رفاه مجلس در گزارش عملکرد دولت مرکزی است. طرح سلامت که اخیرا در مجلس ارائه شد. همچنین خواستار گسترش محدود شبکه CGHS شد، به ویژه در ایالات و سرزمین‌های اتحادیه که امکانات موجود تحت این طرح کم است.

این هیئت به سرپرستی بوبانسوار کالیتا، عضو راجیا سبها، خاطرنشان کرد که شکایاتی در رابطه با کیفیت داروهای پرداخت شده در پیشخوان داروخانه های داروخانه های CGHS وجود دارد. این هیئت با تاکید بر اینکه کیفیت داروها در حین ارائه خدمات بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است و شکایات در این زمینه باید جدی گرفته شود، توصیه کرد که وزارتخانه مکانیزمی را برای اطمینان از آزمایش دقیق داروها ایجاد کند.

همچنین بخوانید: CDSCO دستورالعمل های نمونه برداری را برای اطمینان از کیفیت و اثربخشی داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی صادر می کند

«وزارت می‌تواند این آزمایشگاه‌ها را بازرسی کند و هر دسته تصادفی دارو را از طریق هر آزمایشگاه مستقل معتبر NABL آزمایش کند. این وزارتخانه همچنین ممکن است آزمایش دسته‌های تصادفی داروها را از یک آزمایشگاه بین‌المللی معتبر در نظر بگیرد.

زمان چرخش 24 ساعته

این پانل با تاکید بر نگرانی خود در مورد بیمارانی که در دریافت داروها، به ویژه آنتی بیوتیک ها با تاخیر مواجه می شوند، خاطرنشان کرد که داروها اغلب به سرعت تهیه نمی شوند و باعث ایجاد ناراحتی برای ذینفعان CGHS می شود. «کمیته احساس می‌کند که زمان دریافت داروی فرورفته باید به کمتر از 24 ساعت کاهش یابد. وزارت باید اصلاحات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که داروهای فرورفته تا صبح روز بعد در دسترس هستند.

از آنجایی که CGHS به بیش از 40 میلیون ذینفع در سراسر کشور خدمات ارائه می دهد، این هیئت از وزارت خواست تا گام های پیشگیرانه ای را برای راه اندازی مراکز جدید CGHS بردارد و راه اندازی مراکز سلامت و پلی کلینیک ها را با سرعتی سریع در مناطق محروم به ویژه در حومه شهرهای بزرگ در نظر بگیرد. که جمعیت قابل توجهی از مستمری بگیران و مستمری بگیران در آن ساکن هستند. این وزارتخانه باید اطمینان حاصل کند که تمام ولسوالی های کشور دارای مراکز CGHS و بیمارستان های تقویت شده هستند.

مراکز CGHS بیشتری مورد نیاز است

این گزارش خاطرنشان کرد: «ایالت آروناچال پرادش و سرزمین‌های اتحادیه لاداخ، جزایر A&N و لاکشادویپ مرکز سلامتی CGHS ندارند.

کمیته با تلاش برای رفاه مستمری بگیران وابسته به این طرح، گفت که شهرها و شهرک های زیادی با تعداد قابل توجهی از کارمندان دولت اتحادیه، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنها وجود دارد، اما هیچ مرکز سلامتی CGHS ندارند. در نتیجه، ذینفعان، به‌ویژه آنهایی که بازنشسته شده‌اند، مجبور می‌شوند مسافت‌های طولانی را برای دسترسی به درمان پزشکی تحت این طرح طی کنند. کمیته بر این باور است که این سناریو علاوه بر اینکه از نظر مالی برای ذینفعان زیان آور است، مشکلات مختلفی را نیز برای ذینفعان ایجاد می کند.