دولت ممکن است در نظر داشته باشد که تدابیر قانونی را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی معرفی کند: هیئت پارلمانی


در مواردی که بیماران در حین درمان جان خود را از دست می دهند، متخصصان مراقبت های بهداشتی در برابر

در مواردی که بیماران در حین درمان جان خود را از دست می دهند، متخصصان مراقبت های بهداشتی در برابر “حملات خشونت آمیز” توسط بستگان بیماران آسیب پذیر هستند. تصویر: ستایش ولینژی

یک هیئت پارلمانی گفته است که دولت ممکن است در نظر داشته باشد که تدابیر قانونی مناسبی را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی که در مواقعی با خشونت بستگان یا همراهان بیماران مواجه می شوند، در نظر بگیرد.

کمیته دائمی امور داخلی پارلمان به ریاست بریج لعل، عضو BJP، که سه قانون کیفری پیشنهادی را بررسی کرد، یادداشت‌هایی را که توسط انجمن‌های پزشکی مختلف ارائه شده بود، مورد بحث و بررسی قرار داد که در آن از آن خواسته شد تا مقرراتی را تحت بند 115 Bharatiya Nyaya Sanhita (BNS) برای مجازات اعمال قانونی ارائه کند. خشونت علیه پرسنل خدمات بهداشتی و درمانی

این کمیته در گزارش خود گفت که به هیئت ارائه شده است که بر خلاف هر حرفه دیگری، متخصصان مراقبت های بهداشتی در مواردی که بیماران در طول درمان جان خود را از دست می دهند، در برابر “حملات خشونت آمیز” توسط بستگان بیماران آسیب پذیر هستند.

انجمن های پزشکی به کمیته گفتند که چنین حملات خشونت آمیزی علیه پرسنل مراقبت های بهداشتی در سراسر کشور رواج دارد و نیاز به ارائه برخی تدابیر قانونی به نفع کارکنان مراقبت های بهداشتی وجود دارد.

وزارت کشور اتحادیه در پاسخ خود گفت که مقررات عمومی جزایی برای همه قابل اجرا است و هیچ گونه تمایزی در قوانین جزایی برای هیچ طبقه ای از افراد قائل نشده است. وزارت کشور تاکید کرد که همه از نظر قانون برابر هستند.

دولت موظف است از زندگی همه شهروندان خود از جمله پزشکان و متخصصان مانند رسانه ها، وکیل، بانکداران، حسابداران رسمی و غیره محافظت کند.

وزارت کشور مشاهده کرد که ایجاد تدارکات ویژه برای پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است باعث ایجاد خواسته های مشابهی از سوی متخصصان دیگر مانند رسانه ها، مدافعان، بانکداران، حسابداران رسمی شود.

وزارت کشور همچنین به این کمیته اطلاع داد که وزارت بهداشت و رفاه خانواده پیشنهادی برای معرفی «قانون حرفه‌ای‌های پزشکی» برای ارائه تدابیر ایمنی به کارکنان بهداشتی در برابر حملات خشونت‌آمیز دارد و وزارت کشور نیز از وزارت بهداشت به‌روزرسانی را دریافت خواهد کرد. و رفاه خانواده در همین راستا.

این کمیته خاطرنشان کرد: پس از بررسی نگرانی های پرسنل بهداشت و درمان، کمیته نظر می دهد که ممکن است دولت تدابیر قانونی مناسبی را برای کارکنان بهداشتی و درمانی در نظر بگیرد.

بند 115 قانون مجازات اسلامی می گوید: «هر کس با اختیار خود ضرری ایجاد کند اگر صدمه ای را که قصد ایجاد آن را داشته باشد یا خود را محتمل بداند صدمات شدید باشد و اگر ضرری که وارد می کند صدمه شدید باشد به حبس محکوم می شود. یا شرح برای مدتی که ممکن است تا هفت سال افزایش یابد و همچنین مشمول جریمه خواهد بود.

لایحه Bharatiya Nagarik Suraksha Sanhita (BNSS-2023) همراه با لوایح Bharatiya Nyaya Sanhita (BNS-2023) و Bharatiya Sakshya Adhiniyam (BSA-2023) در Lok Sabha در 11 اوت معرفی شد.

سه قانون پیشنهادی به دنبال جایگزینی قانون آیین دادرسی کیفری، 1898، قانون مجازات هند، 1860، و قانون مدارک هند، 1872، هستند.