جای خالی را پر کنید و از عرضه داروی کافی اطمینان حاصل کنید: PSC به CGHS


تصویر فقط برای اهداف نمایندگی استفاده می شود.

تصویر فقط برای اهداف نمایندگی استفاده می شود. | اعتبار عکس: Giri KVS

در میان تعداد فزاینده موارد جدید کووید در هند، کارت گزارش طرح سلامت دولت مرکزی (CGHS) که به بیش از 34 هزار نفر از کارمندان و بازنشستگان خود مراقبت های بهداشتی جامع ارائه می کند، به خوبی خوانده نمی شود.

در حالی که وزارت بهداشت اخیراً نرخ بسته های بازنگری شده را برای همه ذینفعان CGHS اعلام کرده است، این طرح همچنان با مشکل در دسترس نبودن دارو در داروخانه ها، ناتوانی در استفاده کامل از بودجه تخصیص یافته، پست های خالی در سراسر کشور (دفاتر پزشکی و کارکنان غیر روزنامه نگار) مواجه است. تاخیر در تسویه بدهی ناشی از بیمارستان های خصوصی و تجربه ضعیف ذینفعان.

این موضوع در کمیته دائمی پارلمانی مربوط به سلامت و رفاه خانواده که در راجیا سبها ارائه شد، برجسته شد.

طبق این گزارش، موقعیت خالی تحت CGHS تقریباً 22٪ پست در مطب های پزشکی آلوپاتیک و 39٪ در کارکنان غیر روزنامه نگار دارد.

کمیته احساس می کند که کمبود پزشک مشکل بزرگی است که سیستم مراقبت های بهداشتی هند را فرا گرفته است. تحت CGHS، دولت همچنین پزشکان بازنشسته را برای پرکردن جای خالی داروخانه CGHS به کار گرفته است.

کمیته بر این اساس، به وزارت توصیه می‌کند که نیاز پزشکان را در مراکز درمانی CGHS در سراسر کشور ارزیابی کند و اطمینان حاصل کند که نسبت پزشک به جمعیت کافی در تمام شهرهای CGHS حفظ می‌شود.

کمیته همچنین به وزارت توصیه می کند که در استخدام 340 داوطلب انتخاب شده از طریق معاینه پزشکی ترکیبی برای پر کردن پست های خالی از جمله موارد زیر CGHS، تسریع کند.

بودجه کم مصرف شده

این کمیته با اشاره به استفاده ناکافی از بودجه، گفت که در سال مالی 2022-23، در بخش درآمد، تقریباً 73 درصد از وجوه در مقایسه با برآوردهای تجدیدنظر شده 2022-23 استفاده شده است. با این حال، تحت عنوان سرمایه، هزینه واقعی تنها 11 درصد از برآوردهای تجدید نظر شده 2022-23 است.

پرداخت های معلق تحت عنوان درآمد به عنوان دلیل استفاده ناکافی از وجوه ذکر شده است و هزینه هایی بالغ بر 24 کرور هنوز تحت عنوان سرمایه در نظر گرفته نشده است.

بنابراین، کمیته به وزارت توصیه می کند که از جریان روان و به موقع وجوه اطمینان حاصل کند و صورتحساب های معلق را در اسرع وقت تسویه کند. با این حال، بر اساس این طرح، حتی پس از در نظر گرفتن تمام هزینه های ذکر شده در سرفصل درآمد و سرمایه، همچنان وجوه بلااستفاده باقی می ماند.

این کمیته معتقد است که چنین طرح مهم رفاهی کارکنان که وظیفه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را بر عهده دارد، باید حداکثر استفاده از بودجه را به نمایش بگذارد. بر این اساس، کمیته توصیه می کند که وزارت باید به تلاش برای حداکثر استفاده از بودجه اختصاص یافته در این طرح ادامه دهد.

در این بیانیه آمده است: «مشکلاتی که در برخی از داروخانه‌های CGHS جاسازی شده‌اند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این کمیته به وزارتخانه توصیه می کند که از طریق طرح هایی مانند Pradhan Mantri Bhartiya Janaushadhi Pariyojana (PMBJP) از عرضه مداوم داروها تحت CGHS اطمینان حاصل کند.