مطالعه یکی از راه‌هایی را که استاتین‌ها می‌توانند باعث دیابت شوند و راه‌حلی برای آن پیدا می‌کند


یک بطری از قرص‌های کلسیم آتورواستاتین شرکت Ranbaxy Laboratories Ltd. برای عکس، 20 فوریه 2014.

یک بطری از قرص‌های کلسیم آتورواستاتین شرکت Ranbaxy Laboratories Ltd. برای عکس، 20 فوریه 2014. | اعتبار عکس: دراج سینگ/ بلومبرگ

مطالعه گروهی از محققان در چین نشان می دهد که تجویز اورسودوکسی کولیک اسید (UDCA) می تواند از تمایل استاتین ها به القای عدم تحمل گلوکز و دیابت جلوگیری کند.

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

استاتین ها برای افرادی که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی عروقی هستند تجویز می شود. آنها با مسدود کردن فعالیت یک آنزیم درگیر در مسیر متابولیک که LDL یا کلسترول “بد” تولید می کند، کار می کنند. استاتین ها در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت و در میان پرفروش ترین داروها در سراسر جهان قرار دارند.

با این حال، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استاتین ها می توانند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند. وی. موهان، رئیس بنیاد تحقیقات دیابت مدرس، طی تماس تلفنی گفت: “چند سال است که مشخص شده است که استاتین ها می توانند باعث عدم تحمل گلوکز و حتی دیابت آشکار در برخی افراد شوند.” هندو.

او افزود که پزشکان به تجویز آنها ادامه داده اند زیرا فواید استاتین ها “به مراتب بیشتر از خطر است”.

با این وجود، مکانیسمی که استاتین ها این اثر را دارند نامشخص بوده است.

در این مطالعه که در نسخه فوریه منتشر شد متابولیسم سلولیمحققان مکانیسمی را گزارش کردند که از طریق آن استاتین ها می توانند عدم تحمل گلوکز را افزایش دهند که شامل UDCA، یک اسید صفراوی است.

این تیم 30 نفر را با آتورواستاتین و 10 نفر را بدون آتورواستاتین انتخاب کردند و متابولیسم آنها را به مدت چهار ماه پیگیری کردند. آنها گزارش دادند که در مدفوع افرادی که آتورواستاتین مصرف می‌کنند، تعداد باکتری‌های این جنس کاهش یافته است کلستریدیوم و همچنین این افراد دارای “تغییر پروفایل اسید صفراوی سرم و مدفوع” بودند.

میکروبیوم روده مجموعه ای از باکتری ها در روده است که در یک رابطه همزیستی با بدن قرار دارند. محققان دریافتند که کلستریدیومکمبود میکروبیوم آنزیم هایی به نام هیدروکسی استروئید دهیدروژنازها را مهار و UDCA را کاهش داد.

آنها همچنین این ایده را تأیید کردند که «کاهش یافته است کلستریدیوممیکروبیوتای غنی ممکن است بر سنتز و دفع اسیدهای صفراوی تأثیر بگذارد و متابولیسم گلوکز را مختل کند.» در یک مطالعه 12 هفته ای روی موش ها.

برای بررسی نقش UDCA، آنها پنج شرکت کننده را در استاتین ها انتخاب کردند و 10-13 میلی گرم بر کیلوگرم (وزن بدن) UDCA در روز تجویز کردند. پس از دو ماه، آنها دریافتند که سطح HbA1C افراد، از جمله، “به طور قابل توجهی کاهش یافته است”.

آنها به این نتیجه رسیدند که “UDCA هموستاز گلوکز آسیب دیده را بدون محدود کردن اثر کاهش دهنده چربی استاتین ترمیم کرد”.

دکتر موهان این یافته را “خبر خوب” و “زاویه ای جدید” خواند، اما همچنین گفت که فرضیه اصلی باید در کارآزمایی های بالینی تصادفی شده مورد آزمایش قرار گیرد.