انجمن داروسازان با اقدام مرکز برای فروش داروهای بدون نسخه بدون مجوز مخالف است


OTC مشکلات و علائم پزشکی معمول و خود درمان شده مانند سرماخوردگی، ناراحتی خفیف، آلرژی و سایر مشکلات سلامتی خوش خیم را درمان می کند.  تصویر فقط برای اهداف نمایندگی.  فایل

OTC مشکلات و علائم پزشکی معمول و خود درمان شده مانند سرماخوردگی، ناراحتی خفیف، آلرژی و سایر مشکلات سلامتی خوش خیم را درمان می کند. تصویر فقط برای اهداف نمایندگی. فایل | اعتبار عکس: Pixabay

پیشنهاد دولت مرکزی برای اجازه فروش داروهای بدون نسخه (OTC) بدون مجوز در هند باعث نگرانی عمیق سازمان شیمیدانان و داروسازان سراسر هند (AIOCD) شد.

رئیس AIOCD، JS Shinde، گفت که چنین اقدامی با قوانین موجود دارو، مقررات داروخانه‌ها و چارچوب‌های قانونی مربوطه، از جمله دستورالعمل‌های دیوان عالی، در تضاد است.

اجازه فروش دارو در خارج از بورس بدون مقررات مناسب، تهدیدهای جدی از جمله سوء مصرف دارو، افزایش خطر واکنش های نامطلوب دارویی، تاخیر در دسترسی به مراقبت های بهداشتی، امکان ذخیره سازی داروها و غیره را به همراه دارد.

همچنین بخوانید | کمیسیون ملی پزشکی داروهایی را که می توان بدون نسخه به فروش رساند فهرست کرد

راجیو سینگال، دبیر کل AICOD گفت: «علاوه بر این، فقدان خدمات مشاوره داروساز، تکثیر داروهای تقلبی، تأخیر در دسترسی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی و اقدامات ناکافی مراقبت دارویی نیز باعث نگرانی هستند.

این گروه همچنین از دولت خواسته است که پیامدهای چند وجهی این پیشنهاد را در نظر بگیرد و تاکید کرده است که دسترسی غیرقانونی داروها به طور کلی و فروشگاه‌های مواد غذایی به نفع جامعه نیست.

با عضویتی متشکل از 12.40 شیمیدان در سراسر کشور، AIOCD قاطعانه با هر اقدامی که یکپارچگی سیستم مراقبت های بهداشتی را تضعیف می کند مخالف است. این سازمان بر اهمیت مشاوره با همه ذینفعان مرتبط از جمله AIOCD در تدوین مقررات مربوط به این موضوع تاکید می کند.

OTC مشکلات و علائم پزشکی معمول و خود درمان شده مانند سرماخوردگی، ناراحتی خفیف، آلرژی و سایر مشکلات سلامتی خوش خیم را درمان می کند. دولت اتحادیه پیشنهاد کرده است که داروهای OTC را از طریق اصلاح مقررات داروها و لوازم آرایشی وارد هند کرده و اجازه فروش آنها در بازار خرده فروشی بدون نیاز به نسخه را بدهد. فهرستی از داروهای OTC که مجاز به فروش در مغازه ها هستند توسط هیئت مشاوره فنی دارو (DTAB) مجاز خواهد بود و می تواند شامل داروهایی مانند کرم های ضد قارچ، شربت سرفه، ملین ها و غیره باشد.