به گفته کارشناسان، افزایش جهانی در بروز IBD باعث نگرانی است


کپسولی مملو از وسایل الکترونیکی و سلول های زنده دستکاری شده ژنتیکی که توسط محققان MIT نمایش داده شد.  یک نسخه کوچکتر از این کپسول در نهایت می تواند در انسان برای یافتن علائم زخم و بیماری التهابی روده استفاده شود.  تصویر فقط برای مقاصد نمایشی.

کپسولی مملو از وسایل الکترونیکی و سلول های زنده دستکاری شده ژنتیکی که توسط محققان MIT نمایش داده شد. یک نسخه کوچکتر از این کپسول در نهایت می تواند در انسان برای یافتن علائم زخم و بیماری التهابی روده استفاده شود. تصویر فقط برای مقاصد نمایشی. | اعتبار عکس: AP

افزایش شیوع بیماری التهابی روده (IBD) در سراسر جهان به نگرانی پزشکان تبدیل شده است. در حالی که تشخیص زودهنگام وجود ندارد، تشخیص به خودی خود چالش برانگیز است با توجه به اینکه سایر شرایط می توانند IBD را تقلید کنند.

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

IBD یک مشکل مهم است. این شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است و با التهاب مشخص می شود. جاناتان لیتون، رئیس کالج آمریکایی گوارش، می گوید: این با سندرم روده تحریک پذیر که عمدتاً غیر التهابی است متفاوت است.

کولیت اولسراتیو و بیماری کرون هر دو بیماری های پیچیده ای هستند که با واسطه ایمنی ایجاد می شوند. یک پاسخ ایمنی نامنظم وجود دارد. ما معتقدیم که نشانگرهای ژنتیکی وجود دارند که به بیماری کمک می کنند، اما نه به صورت مجزا. وی افزود: بین محیط خارجی و باکتری های روده هم افزایی وجود دارد.

شیوع IBD در سراسر جهان رو به افزایش است. از جمله در آمریکای شمالی و اروپای غربی. او گفت: “شیوع نیز در حال افزایش است… از 0.5٪ در حال حاضر، شیوع به 0.6٪ در آمریکا افزایش خواهد یافت.”

شروع زودهنگام

همچنین در میان افراد زیر 18 سال موارد شروع زودرس افزایش یافته است. از دیدگاه هندی، وینیت آهوجا، پروفسور گوارش، انستیتوی علوم پزشکی سراسر هند، دهلی نو، به چالشی در تشخیص بیماری کرون اشاره کرده است. ما مشکلات عجیبی مانند سل روده داریم که در هند رایج است و شبیه بیماری کرون است. فنوتیپ بسیار شبیه است، و همچنین تظاهرات بالینی. در نتیجه، چالش بزرگتر است.»

“آنچه سه دهه پیش یک بیماری غیرمعمول بود، بسیار رایج شده است.”وینیت آهوجا، استاد گوارش، موسسه علوم پزشکی سراسر هند، دهلی نو

در مورد بروز در هند، دکتر آهوجا مشاهده کرد که تغییرات سبک زندگی در این امر نقش داشته است. «آنچه سه دهه پیش یک بیماری غیرمعمول بود، بسیار رایج‌تر شده است. تغییر در شیوه زندگی، رژیم غذایی غربی با چربی بالا و قند بالا، غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده باعث آسیب به اپیتلیوم روده و تسریع التهاب می شود.

TS Chandrasekar، بنیانگذار و متخصص گوارش، بیمارستان ها و آکادمی MedIndia، و فرماندار کالج آمریکایی گوارش، منطقه هند، گفت که بروز IBD در هند از سال 1990 تا 2019 تقریباً دو برابر شده است و میزان مرگ و میر نیز افزایش یافته است.

مطالعه ای در تامیل نادو نشان داد که موارد ابتلا به بیماری کرون بیشتر از کولیت اولسراتیو است. نزدیک به 50٪ از IBD بیماری کرون و 40٪ کولیت اولسراتیو بودند. او گفت که گرفتن زودهنگام بیماران مهم است تا درمان بهتر انجام شود.

دکتر لیتون خاطرنشان کرد که از نظر تشخیص هنوز تاخیر در تشخیص وجود دارد، به ویژه در میان جوانان. علائم IBD با سندرم روده تحریک پذیر همپوشانی دارند. این امر تشخیص را به تاخیر می اندازد. افرادی که علائم هشدار دهنده ای مانند خونریزی و درد شدید شکم دارند نیاز به ارزیابی کامل دارند.

همچنین بخوانید | شهرنشینی باعث افزایش بیماری التهابی روده در روستایی تلانگانا می شود

تاخیر در تشخیص

بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که شبیه به IBD هستند و نیاز به رد عفونت نیز وجود دارد. هیچ آزمایش تشخیصی واحدی برای کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون وجود ندارد. این ترکیبی از آزمایشات فیزیکی، آزمایشگاهی و آندوسکوپی است. ما راه طولانی را در درمان IBD پیموده ایم. در طول 25 سال گذشته، درمان بیولوژیکی ظهور کرده است که از آنتی بادی های مونوکلونال به طور خاص در مسیرهای التهابی استفاده می کند. چندین داروی بیولوژیک برای هدف قرار دادن بخش‌های مختلف مسیرهای التهابی برای کنترل بیماری ایجاد شده‌اند و در نتیجه میزان اقامت در بیمارستان و جراحی‌ها را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، ما مولکول‌های کوچکی را توسعه داده‌ایم که می‌توان به صورت خوراکی به آنها داد که تأثیر قابل‌توجهی داشته است.»

هر دو تاکید کردند که هزینه یک چالش است. “هیچ درمانی وجود ندارد. این یک بیماری مادام العمر است. بنابراین، در هند، ما به دنبال درمان کم هزینه مانند پیوند میکروبیوتای مدفوع همراه با داروی معمولی هستیم.

دکتر لیتون گفت: عوامل محیطی نقش بزرگی در IBD دارند و افزود: “این شامل سیگار کشیدن و آنتی بیوتیک ها می شود. هیچ مطالعه انسانی که نقش رژیم غذایی را ثابت کرده باشد وجود ندارد، اما ما فکر می‌کنیم که برخی از غذاها مانند غذاهای فوق‌العاده فرآوری‌شده پتانسیل ایجاد التهاب را دارند. یک رژیم غذایی سالم پرهیز از غذاهای بسیار فرآوری شده و مصرف مواد غذایی سالم – به عنوان مثال یک رژیم غذایی مدیترانه ای – توصیه می شود.

دکتر آهوجا گفت که به بیماران توصیه می شود از محدودیت در رژیم غذایی خود اجتناب کنند زیرا ممکن است دچار سوءتغذیه شوند. از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده باید اجتناب شود. ما یک رژیم ضد التهابی داریم که حاوی کشک و دوغ و شیر کمتر، برنج و ارزن بیشتر، میوه های تازه و سبزیجات است. از گوشت قرمز پرهیز کنید و ماهی مصرف کنید. به نظر می رسد این کمک کننده باشد.»