یک متخصص ارشد دیابت از مصرف متفورمین در هفته هشتم بارداری برای پیشگیری از دیابت بارداری حمایت می کند.


در چند سال گذشته، V. Seshiah، متخصص ارشد دیابت در چنای، از این موضوع حمایت کرده است که زنان باید تا هفته هشتم بارداری از نظر سطح گلوکز خون آزمایش شوند. دکتر Seshiah می گوید اگر HbA1C آنها بیش از 5.3 باشد، دیابت بارداری را پیش بینی می کند.

(برای دریافت برترین اخبار روز سلامت، در خبرنامه ما عضو شوید Health Matters)

او گفت که نتیجه آزمایش پس از غذا بیش از 110 میلی گرم در دسی لیتر باید زنگ خطر را ایجاد کند.

سلول های بتا جنین حدود 10-11 هفته (حدود دو ماه و نیم) شروع به ترشح انسولین می کنند. با ترشح جنین، تغییرات در متابولیسم مادر شروع می شود. او توضیح داد: به همین دلیل است که گلوکز خون باید به کمتر از 110 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

به چنین زنان باردار باید متفورمین 250 میلی گرم دو بار در روز داده شود. وی گفت: استفاده از متفورمین توسط کمیته اخلاق دانشکده پزشکی مدرس تایید شده بود. اگر گلوکز خون پس از غذا در هفته دهم بارداری بیش از 110 میلی گرم در دسی لیتر باشد، زمان کافی برای کاهش آن در هفته یازدهم وجود ندارد. بنابراین ترشح انسولین سلول های بتا جنین شروع به افزایش می کند. وی افزود: اگر PPBG در هفته دهم کمتر از 110 میلی گرم در دسی لیتر باشد، ترشح انسولین سلول های بتا جنین در هفته یازدهم بارداری افزایش نمی یابد.

وی با بیان اینکه اگر به خانم مبتلا به PCOD (بیماری تخمدان پلی کیستیک) حتی قبل از لقاح می توان متفورمین داد، چرا در بارداری نمی توان آن را تجویز کرد، افزود: تا هفته هشتم رشد اندام جنین به پایان رسیده است. به همین دلیل است که ما به آنها اجازه می دهیم از متفورمین استفاده کنند.

Anjalakshi Chandrasekar، متخصص زنان و زایمان بازنشسته از کالج پزشکی مدرس و در حال حاضر با پروفسور Seshiah بنیاد آکادمیک متابولیسم مرتبط است، گفت: “تمرکز روی جنین برای آینده است.” او توضیح داد: «زنانی که تحت درمان ناباروری هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند، زیرا در حال حاضر داروهایی برای درمان بیماری مصرف می‌کنند.

کارشناسان می گویند محرک های مادر یا تغییر متابولیک یا توهین در مادر باعث تغییرات دائمی در جنین می شود. هیپرگلیسمی (سطوح قند خون بالاتر) باعث بیماری های غیرواگیر در سنین بالاتر می شود. بنابراین، دیابت بارداری مادر بیماری های غیرواگیر است. وی گفت: باید از انتقال بین نسلی دیابت جلوگیری شود.

دکتر Seshiah توضیح داد: “قرار گرفتن در معرض محیط هایپرگلیسمی در رحم با افزایش بروز اختلال عدم تحمل گلوکز و پاسخ ترشحی انسولین معیوب در فرزندان بالغ، مستقل از استعداد ژنتیکی به دیابت نوع 2 مرتبط است.”

وی گفت: “ژنتیک اسلحه را پر می کند و محیط باعث خاموش شدن آن می شود” و بدون عوامل ژنتیکی محیط داخل رحمی می تواند باعث این عارضه شود.

این بنیاد همچنین در یک مطالعه با دو بیمارستان زایمان – انستیتوی زنان و زایمان و بیمارستان کاستوربا گاندی و در مراکز بهداشتی اولیه شهری در شهر مشارکت دارد.