شکستن اسطوره ها و کشف حقایق: با افرادی که علیه اطلاعات غلط علمی جنگ می کنند ملاقات کنید


حدود یک سال پیش، اخترشناس AB Mugan، در مصاحبه ای با Behindwoods Air News، یک کانال یوتیوب تامیل، ادعا کرد که می تواند به طور “علمی” دریابد که آیا یک روح “به آرامش رسیده است”. یک میله مسی خمیده با دسته قرمز روشن بیرون آورد. او گفت: «وقتی با این میله عکس یک فرد متوفی را لمس می‌کنید، اگر روح آن فرد به آرامش نرسیده باشد، آن عکس همچنان به عکس اشاره می‌کند – اگر به آرامش رسیده باشد، میله از بین می‌رود.

او سپس اقدام به کشیدن عکس یک مرده در تلفن همراه کرد، البته با حرکات مشکوک دست. مانند شعبده‌بازی که مخاطب را دعوت می‌کند تا وسایلش را بررسی کند، او حتی از مصاحبه‌کننده خواست تا میله را آزمایش کند.

ممکن است فکر کنید ادعاهای موگان را می توان غیرقابل باور رد کرد. اشتباه. در زمان نگارش، مصاحبه بیش از شش میلیون بازدید دارد. ویدئویی که در آن او “اثبات علمی” خود را برای تشخیص روح نشان می دهد، نظراتی را برمی انگیزد که بیانگر احساس ترس است. خود میله – معروف به Dowsing Rod – در پلتفرم های تجارت الکترونیکی بزرگ تا سقف 8000 روپیه فروخته می شود.

دارما دورای یوتیوب (معروف به آقای GK) پس از تگ شدن توسط چند دنبال کننده، متوجه ویدیوهای موگان در فیس بوک شد. او اخترشناس را به مصاحبه ای در کانال خود دعوت کرد و در آنجا از او در مورد روش های “علمی” خود بازجویی کرد. پس از شروع مطمئن، پاسخ های موگان به زودی مبهم و غیرقابل قبول شد. به عنوان مثال، وقتی از موگان پرسیده شد که آیا تحقیقات خود را در یک مجله علمی مشهور منتشر کرده است یا خیر، موگان پاسخ داد که در Bhagya، یک هفته نامه سرگرمی تامیل، نوشته است.

GK دانشمند نیست. او فارغ التحصیل BSc است که شغل IT خود را رها کرد تا یوتیوبر شود. پس از شروع فیلم های تاریخی، او به سراغ موضوع مورد علاقه دیگرش رفت: علم. افراد زیادی وجود نداشتند که موضوعات پیچیده مانند بعد چهارم را به زبان ساده توضیح دهند. احساس کردم می‌توانم این فضا را پر کنم.» او اکنون 1.22 میلیون مشترک و 146 میلیون بازدید در تمام ویدیوهایش دارد. او می‌گوید: «اگرچه کانالی را برای آموزش علم به مردم راه‌اندازی کردم، اما به زودی متوجه شدم که رد کردن شبه علم بخش بزرگی از آن است.

قدرت شبه علم

از نظریه زمین مسطح گرفته تا میله های مسی تشخیص روح، طیف تخیلی از اطلاعات غلط علمی در اینترنت وجود دارد که تعداد زیادی و رو به رشدی از مردم را به خود جلب می کند.

به نظر می رسد که علم شبه در رسانه های اجتماعی در حال رشد است. در هند، بخشی از آن ناشی از احساسات مربوط به گذشته ای باشکوه است. مورد اصلی: آیورودا و تفسیرهای متعدد آن توسط تأثیرگذاران سلامت. کریش آشوک، که در توییتر و اینستاگرام از افسانه‌های تغذیه‌ای بازجویی می‌کند، می‌گوید که مردم به «متن اصلی» بازمی‌گردند تا ادعاهای مضحکی مانند مضر بودن یخچال یا مضر بودن مخلوط کردن میوه‌ها و لبنیات را مطرح کنند.

«بدون یخچال، ما نمی‌توانیم همه مردم روی کره زمین را تغذیه کنیم. و اگر میوه‌ها و لبنیات را نمی‌توان با هم مخلوط کرد، پس شما مخالف مصرف میلک شیک هستید.» دو هزار سال پیش، بدون یخچال، شیر در عرض چند دقیقه فاسد شد و میوه ها به زودی پوسیده شدند. بنابراین این قوانین ترکیبی ممکن است در آن زمان منطقی باشد. اما نه امروز، که درک ما از میکروبیولوژی و متابولیسم پیشرفت کرده است. شما باید همه چیز را در چارچوب خود بگیرید.»

یکی دیگر از دستاوردهای هند باستانی که مرتباً به صورت آنلاین گردش می کند، ارابه های پرنده ویمانا است که در متون اساطیری ذکر شده است. اگرچه یک مطالعه در سال 1974 توسط مؤسسه علوم هند، بنگالورو، به این نتیجه رسید که هواپیماهای توصیف شده در Vaimanika Shastra از نظر آیرودینامیکی غیر قابل اجرا هستند، متن در 102 کنگره علوم هند در سال 2015 ارائه شد.

پراناو راداکریشنان، که در کانال یوتیوب خود، Science Is Dope، ویدئویی در ویماناها تهیه کرده است، شبه علم را در سطوح مختلف خطرناک می داند. او می‌گوید: «در حالی که برخی از آن – مانند اعتقاد به ویماناس – باعث آسیب فکری می‌شود، برخی دیگر – مانند اعتقاد به داروهای جایگزین که فاقد شواهد علمی هستند – می‌تواند منجر به خطرات سلامتی شود، همانطور که در طول همه‌گیری COVID-19 دیدیم.»

https://www.youtube.com/watch?v=Rq5txzCDX8Q

پراناو، مانند جی. به عنوان یک معلم علوم، او فقط می خواست در مورد موضوع مورد علاقه خود بحث کند. «اما من متوجه شدم که افراد سرشناس زیادی اطلاعات شبه علم و اطلاعات نادرست را به فروش می‌رسانند. هیچ کس این افراد را صدا نمی کرد. من یک ویدیوی بی‌حرمتی ساختم که به خوبی انجام شد. بنابراین متوجه شدم که برای چنین ویدئوهایی مخاطب وجود دارد.

متأسفانه، در بیشتر موارد، شبه علم بیشتر از علم به صورت آنلاین توجه می کند. پراناو دو دلیل قابل قبول برای این موضوع بیان می کند. «یک: شبه علم پر زرق و برق است. مورد ویماناس را در نظر بگیرید. ایده ماشین پرنده در هند باستان آنقدر خارق العاده است که می خواهید درست باشد. و دو: مردم گاهی مستاصل می شوند. به عنوان مثال، اگر آنها یک وضعیت سلامتی پیچیده دارند و اگر کسی یک درمان ساده به آنها ارائه دهد، آنها تمایل دارند که این را باور کنند.”

بسیاری از قربانیان چنین اطلاعات نادرستی تحصیل کرده اند. بسیاری از آنها مدرک دانشگاهی دارند. اما، به گفته پراناو، داشتن مدرک به سختی مهم است. «سیستم آموزشی ما کاری برای القای خلق و خوی علمی ندارد. به ما می آموزد که چه فکر کنیم، اما نه چگونه فکر کنیم.»

برخورد با شبه علم

ابی فیلیپس، کبد شناس، معروف به The Liver Doc در توییتر، شبه علم در رسانه های اجتماعی را به اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست طبقه بندی می کند. «اطلاعات غلط یک اشتباه است. به عنوان مثال، وقتی مردی می‌گوید که به دلیل داشتن آب میوه به کووید مبتلا نشده است. در همین حال، وزارت AYUSH، آب میوه گیلو را ایمن می‌داند، علیرغم وجود شواهدی که حاکی از مضر بودن آن است. و اطلاعات نادرست در مراقبت های بهداشتی می تواند خطرناک باشد.

فراخوانی شرکت های تجاری بزرگ و موسسات دولتی، ترولینگ های زیادی را در توییتر به خود جلب می کند. «آنها فکر می کنند که من مخالف حزب/مذهب/فرهنگ سیاسی آنها هستم. من فقط آنها را مسدود می کنم.» دکتر فیلیپس می گوید. با اطلاعات نادرست، می توانید با اشاره به حقایق به آنها بفهمانید. اما در مورد افرادی که اطلاعات نادرست را منتشر می کنند، شما باید شاخ و برگ را قفل کنید و اثبات کنید که آنها دروغ می گویند.

در این میان آشوک از دعواهای توییتری اجتناب می کند. او می‌داند که الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی پست‌های متناقض و بحث‌برانگیز را ترجیح می‌دهند، زیرا باعث ایجاد تعامل می‌شوند. او فقط اطلاعات نادرست را بدون نام بردن از کسی مطرح می کند. همچنین، بحث کردن با دوستان و خانواده سخت‌تر از افراد غریبه است، زیرا نیاز به همدلی دارد.

جدا از همدلی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به تیم‌های حقیقت‌سنجی بزرگ‌تر نیز نیاز دارند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با این حال، این شرکت ها پس از موج اخیر اخراج، چنین تیم هایی را کوچک کرده اند. در این گزارش آمده است که برای مثال، شرکت مادر گوگل، آلفابت، تنها یک نفر را مسئول خط‌مشی اطلاعات نادرست در سراسر جهان باقی گذاشته است.

در مقابل این پس‌زمینه، نیاز مبرمی به یک جامعه حقیقت‌سنجی شدید، به‌ویژه در علم، در برابر میله‌های مسی که می‌توانند روح‌ها و هواپیماهای باستانی را که می‌توانند برخاست را شناسایی کنند، وجود دارد.