وزارت بهداشت در نظر دارد استخدام مرکزی را در تمام AIIMS برای رفع کمبود هیئت علمی معرفی کند


عکس فایل بیمارستان AIIMS.  وزارت بهداشت اتحادیه در حال برنامه ریزی برای اجرای استخدام متمرکز برای رفع کمبود پرسنل است.

عکس فایل بیمارستان AIIMS. وزارت بهداشت اتحادیه در حال برنامه ریزی برای اجرای استخدام متمرکز برای رفع کمبود پرسنل است. | اعتبار عکس: هندو

وزارت بهداشت اتحادیه در حال بررسی امکان استخدام متمرکز برای اعضای هیئت علمی و غیرهیئت علمی در AIIMS مختلف در سراسر هند برای رفع کمبود پرسنل در این موسسات بهداشتی برتر است.

کمیته ای متشکل از دکتر VK Paul، عضو (سلامت) NITI Aayog; منشی اضافی، PMSSY، وزارت بهداشت؛ و مدیر AIIMS دهلی نو در این راستا تشکیل شده است.

«به دنبال جلسه بدنه مؤسسه مرکزی (CIB) که در 8 ژانویه در AIIMS Bhubaneswar برگزار شد، با هدف تقویت روند جذب هیئت علمی و غیرهیئت علمی در AIIMS های مختلف، از جمله بررسی امکان معرفی جذب متمرکز، کمیته تشکیل می شود. در دستوری که در 28 فوریه صادر شد، آمده است.

این وزارتخانه در سال گذشته به Lok Sabha گفته بود که حدود 44 درصد از پست های هیئت علمی در 18 AIIMS جدید خالی است، که AIIMS Rajkot با تنها 40 دانشکده از 183 پست تحریم شده، کمترین جایگاه را دارد.

پس از AIIMS Rajkot، AIIMS Vijaypur و AIIMS Gorakhpur کمترین تعداد دانشکده را نسبت به تعداد پست های تحریم شده دارند.

این وزارتخانه گفته است که پست‌های هیئت علمی کافی توسط دولت برای همه مؤسسات علوم پزشکی جدید هند (AIMS) برای آموزش دانشجویان MBBS تحریم شده است.

“سیستم جذب مرکزی روند انتصاب دانشکده ها و غیر دانشکده ها را شفاف تر و روان تر می کند. علاوه بر این، انتقال آسان آنها از یک AIIMS به دیگری را تسهیل می کند. در حال حاضر، این AIIMS فردی پرسنل خود را جذب می کند. دیده شده است. یک منبع رسمی توضیح داد که پزشکان با استعداد برای موقعیت هایی در خارج از ایالتی که در آن مستقر هستند یا در مناطقی که دسترسی به آنها سخت است، تمایلی ندارند.

همچنین بخوانید | توضیح داده شده | آیا داشتن یک رهبری چرخشی در AIIMS ایده خوبی است؟

بر اساس داده های این وزارتخانه، از 4026 پست تحریمی، تنها 2259 پست در 18 پست جدید AIIMS تکمیل شده است.

این وزارتخانه در پاسخ خود با فهرست کردن مقرراتی که برای افزایش قدرت هیئت علمی در AIIMS تازه تأسیس شده تسهیل شده است، اعلام کرده است که در هر AIIMS جدید یک کمیته دائمی گزینش (SSC) تشکیل شده است تا پر کردن سریع بست های خالی و بالاتر را تسهیل کند. محدودیت سنی برای استخدام مستقیم در پست های استاد و استاد اضافی از 50 سال به 58 سال افزایش یافته است.

همچنین مجوز اخذ هیئت علمی خدمت از کالج ها/موسسات پزشکی دولتی بر اساس معاونت اعطا شده است، استخدام قراردادی اعضای هیئت علمی بازنشسته کالج ها/موسسات پزشکی دولتی تا 70 سال نیز مجاز بوده و دارندگان کارت شهروندی خارج از کشور هند (OCI) نیز مجاز بوده اند. مجاز به انتصاب در سمت های هیئت علمی شده اند.

علاوه بر این، یک طرح هیئت علمی بازدیدکننده تدوین شده است تا به اساتید ملی و بین المللی اجازه دهد تا در AIIMS تازه راه اندازی شده برای اهداف آموزشی و دانشگاهی کار کنند. انحراف موقت پست های هیأت علمی به صورت قرض الحسنه از یک گروه به گروه دیگر که می تواند به صورت قراردادی تکمیل شود و آگهی استخدام با اعتبار یکساله برای پیگیری سریع روند تکمیل ظرفیت ها درج شده است.

علاوه بر این، AIIMS دهلی، شش AIIMS جدید – Bihar (Patna)، Chhattisgarh (Raipur)، Madya Pradesh (Bhopal)، اودیشا (Bhubaneswar)، راجستان (Jodhpur) و Uttarakhand (Rishikesh) – تحت فاز 1 Pradhan Mantri Swasthya تصویب شدند. Suraksha Yojana (PMSSY) و کاملاً کاربردی هستند.

از 16 AIIMS تاسیس شده بین سال های 2015 تا 2022، کلاس های MBBS و خدمات بخش سرپایی در 10 موسسه آغاز شده است، در حالی که تنها کلاس های MBBS در دو موسسه دیگر آغاز شده است. چهار موسسه باقی مانده در مراحل مختلف توسعه هستند.