وزارت بهداشت از ایالت‌ها و UT می‌خواهد اطمینان حاصل کنند که امکانات بهداشتی اطلاعات مربوط به بیماری‌های مربوط به گرما، مرگ و میر را در پورتال به‌روزرسانی می‌کنند.


تصویر برای نمایش

تصویر برای نمایش | اعتبار عکس: GN Rao

در میان افزایش غیرمعمول دما در برخی نقاط قبل از فصل تابستان، وزارت بهداشت اتحادیه نامه ای به تمام ایالت ها و سرزمین های اتحادیه ارسال کرده و از آنها خواسته است تا اطمینان حاصل کنند که تمام مراکز بهداشتی آنها اطلاعات مربوط به بیماری ها و مرگ و میرهای مربوط به گرما را در پورتال تعیین شده به روز می کنند.

این وزارتخانه با توجه به “برنامه اقدام ملی در مورد بیماری های ناشی از گرما” که در وب سایت مرکز ملی کنترل بیماری ها (NCDC) موجود است، خواستار انتشار سند راهنمایی به تمام ولسوالی ها برای آمادگی موثر اداره بهداشت و مراکز صحی برای رسیدگی به این موضوع شد. تاثیر گرما و مدیریت موارد ناشی از آن، ثبت نگهداری و نظارت و غیره.

راجش بوشان، وزیر بهداشت اتحادیه، در نامه ای گفت: از اول مارس، نظارت روزانه بر بیماری های مربوط به گرما تحت برنامه ملی تغییر آب و هوا و سلامت انسان (NPCCHH) در همه ایالت ها و مناطق بر روی پلت فرم اطلاعات سلامت یکپارچه (IHIP) انجام خواهد شد. همه ایالت ها و سرزمین های اتحادیه

آقای بوشان گفت: “لطفاً اطمینان حاصل کنید که تمام مراکز بهداشتی با استفاده از اطلاعات ورود به سیستم موجود در سطح P-form شرکت می کنند و به حفظ لیست موارد و مرگ و میرها طبق فرمت های تجویز شده ادامه می دهند.”

در این نامه، آقای بوشان همچنین از همه ایالت‌ها و سرزمین‌های اتحادیه خواست تا آمادگی مراکز بهداشتی را برای در دسترس بودن مقادیر کافی از داروهای ضروری، مایعات داخل وریدی، کیسه‌های یخ، ORS و تمام تجهیزات لازم بررسی کنند.

او گفت که در دسترس بودن آب آشامیدنی کافی در تمامی مراکز بهداشتی و ادامه کارکرد وسایل سرمایشی در مناطق بحرانی باید تضمین شود.

آقای بوشان گفت: “دمای هوا در برخی از نقاط کشور به بالا غیرعادی رسیده است و انحراف قابل توجهی از دمای نرمال مورد انتظار برای این زمان از سال نیز از برخی ایالت ها و مناطق گزارش شده است.”

وی نوشت: هشدارهای گرمای روزانه که توسط NPCCHH، NCDC، وزارت بهداشت و رفاه خانواده با ایالت ها به اشتراک گذاشته می شود، نشان دهنده پیش بینی موج گرما برای چند روز آینده است و ممکن است به سرعت در سطح منطقه و مرکز بهداشتی منتشر شود.

وی از ادارات بهداشت ایالتی، منطقه و شهرستان خواست تا از اجرای برنامه های اقدام بهداشتی مرتبط با گرما و حمایت در برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی واکنش به گرما همراه با آژانس های پاسخگو اطمینان حاصل کنند.

آقای بوشان همچنین تاکید کرد که ادارات بهداشت ایالت باید به تلاش ها در زمینه ایجاد حساسیت و ظرفیت سازی افسران پزشکی، کارکنان بهداشتی، کارکنان سطح مردمی در مورد بیماری گرمایی، شناسایی و مدیریت زودهنگام آن ادامه دهند.

آمادگی مرکز بهداشتی باید از نظر در دسترس بودن مقادیر کافی از داروهای ضروری، مایعات داخل وریدی، کیسه های یخ، ORS و تمام تجهیزات لازم مورد بررسی قرار گیرد.

تأسیسات بهداشتی نیاز به افزایش انعطاف پذیری در برابر گرمای شدید با ترتیب دادن برق بدون وقفه برای کارکرد مداوم وسایل خنک کننده، نصب پنل های خورشیدی (در هر جا که امکان پذیر باشد)، اقدامات صرفه جویی در انرژی و اقداماتی برای کاهش گرمای داخلی از طریق بام خنک/سبز (دستورالعمل های NDMA ممکن است ارجاع داده شود) دارند. ، سایه های پنجره ها، سایه های بیرون و غیره. گیاهان جمع آوری و بازیافت آب باران نیز ممکن است برای خودکفایی در آب مورد بررسی قرار گیرند.

او همچنین از دولت‌ها خواست تا از اطلاعات، آموزش و ارتباطات و همچنین مواد آگاهی در سطح جامعه که توسط NPCCHH در رابطه با اقدامات احتیاطی که باید توسط مردم برای محافظت از خود در برابر موج گرما اتخاذ می‌شود، استفاده کنند.

آقای بوشان همچنین یک الگوی استاندارد از توصیه‌های بهداشت عمومی شامل بایدها و نبایدها را که توسط NCDC تهیه شده بود به همراه این نامه به اشتراک گذاشت.