داده ها | گاز گرفتن سگ ولگرد باعث نگرانی است. واکسیناسیون کمک می کند


موضوعی ولگرد نیست: فعالان حقوق حیوانات معتقدند که مراقبت، معاشرت و تغذیه مناسب از سگ های ولگرد برای حفظ آرامش سگ های رها شده در هنگام پرسه زدن در خیابان ها ضروری است.

موضوعی ولگرد نیست: فعالان حقوق حیوانات معتقدند که مراقبت، معاشرت و تغذیه مناسب از سگ های ولگرد برای حفظ آرامش سگ های رها شده در هنگام پرسه زدن در خیابان ها ضروری است. | اعتبار عکس: SS Kumar

امسال، حداقل چهار کودک در هند بر اثر گازگرفتگی سگ جان خود را از دست دادند – دو خواهر و برادر هفت و پنج ساله در دهلی، یک کودک دو ساله در سورات و یک کودک چهار ساله در حیدرآباد. فیلم حادثه حیدرآباد در شبکه های اجتماعی پخش شد و خشم را برانگیخت. این خشم باعث شده است که جوامع مسکن مردم را از غذا دادن به سگ ها منصرف کنند و حتی برای تهدید دوستداران سگ از پرنده ها استفاده کنند.

یک هفته پیش، دادگاه عالی بمبئی گفت که رفتار ظالمانه با سگ های ولگرد هرگز نمی تواند یک رویکرد قابل قبول باشد. در این بیانیه آمده است که مراقبت از حیوانات قانونی است و جلوگیری از انجام این کار به منزله تخلف است. این دستور در پرونده ای صادر شد که یکی از ساکنان یک جامعه در بمبئی که از غذا دادن به سگ های ولگرد منع شده بود، صادر شد. در یک مورد مشابه در ماه فوریه، همان دادگاه مشاهده کرد که اگر سگ ها تغذیه و مراقبت شوند، کمتر پرخاشگر می شوند. در سپتامبر سال گذشته، یک دادگاه عالی به صورت شفاهی مشاهده کرد که در حالی که غذا دادن به سگ ها یک عمل انسانی است، محافظت از مردم در برابر حملات سگ های ولگرد نیز مهم است.

حداقل پنج دادگاه عالی – بمبئی، الله آباد، اوتاراکند، کارناتاکا، دهلی- از سال 2022 به این موضوع رسیدگی کرده اند. هیئت رفاه حیوانات هند در دسامبر 2022 توصیه هایی در مورد این موضوع صادر کرد. در طول سال گذشته، حملات سگ ها باعث نگرانی سراسری شده است.

در سال 2019 حدود 1.5 کرور سگ ولگرد در هند وجود داشت. تقریباً 1.5 کرور سگ گزیدگی بین سال های 2019 تا 2022 ثبت شده است. نمودار 1 بر اساس سرشماری دام در سال 2019، تعداد سگ های ولگرد دولتی را نشان می دهد. در آن سال، اوتار پرادش با جمعیت سگ های ولگرد 20 لک در صدر فهرست قرار گرفت و پس از آن اودیشا (17 لک) و ماهاراشترا (حدود 12.7 لک) قرار گرفتند. در مجموع، 1،53،09،355 سگ ولگرد در هند وجود داشت.

نمودار 1

این نمودار تعداد سگ های ولگرد را طبق سرشماری دام در سال 2019 نشان می دهد.

نمودارها ناقص به نظر می رسند؟ برای حذف حالت AMP کلیک کنید

نمودار 2 تعداد موارد گازگرفتگی سگ ثبت شده در ایالت بین سال‌های 2019 تا 2022 را نشان می‌دهد. اوتار پرادش 27.5 لک گزش ثبت کرده است و پس از آن تامیل نادو (21.4 لک) و ماهاراشترا (16.9 لک) قرار دارند. در مجموع، 1،55،29،012 مورد گازگرفتگی سگ در هند ثبت شده است.

نمودار 2

نمودار تعداد موارد گازگرفتگی سگ ثبت شده بین سال‌های 2019 و 2022 را نشان می‌دهد.

نمودار 3 بر اساس نمایه بهداشت ملی (NHP) تعداد مرگ و میرهای انسانی ناشی از هاری در بین سال های 2016 تا 2020 را نشان می دهد. بنگال غربی 194 مورد مرگ و میر را در این دوره ثبت کرد و پس از آن کارناتاکا و آندرا پرادش به ترتیب با 86 و 41 مورد مرگ و میر در رده های بعدی قرار گرفتند. با این حال، داده های مربوط به موارد هاری و مرگ و میر غیر قابل اعتماد است، زیرا اعداد بسته به منابعی که به آنها ارجاع می شود، بسیار متفاوت است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال 2020، 268 مورد مرگ ناشی از هاری در هند اتفاق افتاده است، اما بر اساس NHP، تنها 55 مورد مرگ در آن سال بوده است. در حالی که طبق NHP دو مورد مرگ ناشی از هاری در سال 2019 در کرالا وجود داشت، وزارت بهداشت این ایالت هشت مورد مرگ را ثبت کرد.

نمودار 3

این نمودار تعداد مرگ و میر انسان ها بر اثر هاری را بین سال های 2016 تا 2020 نشان می دهد.

با برآورد WHO که 99 درصد موارد هاری انسان از طریق گاز گرفتن سگ های آلوده منتقل می شود، برنامه اقدام ملی برای حذف هاری با واسطه سگ ها از هند واکسیناسیون استراتژیک دسته جمعی سگ ها را به عنوان راهی برای پیشرفت پیشنهاد کرده است. در این سند آمده است که اگر 70 درصد سگ ها واکسینه شوند و تلاش برای سه سال ادامه یابد، هاری را می توان از بین برد. WHO موافق است که این یک راه مقرون به صرفه برای مقابله با این موضوع است. نتایج یک برنامه حذف هاری مبتنی بر داده در گوا، منتشر شده در طبیعت مجله در می 2022، نشان داد که واکسیناسیون 70 درصد از سگ ها در ایالت به از بین بردن موارد هاری انسانی کمک کرده و منجر به کاهش 92 درصدی موارد هاری ماهیانه سگ ها شده است. (نمودار 4).

نمودار 4

نتایج یک برنامه حذف هاری مبتنی بر داده در گوا نشان می دهد که واکسیناسیون سگ ها به کاهش موارد هاری در انسان کمک می کند.

در حالی که تمرکز باید بر روی واکسیناسیون سگ ها برای هاری باشد، لازم به ذکر است که هر چهار کودکی که در سال جاری جان باختند بر اثر گاز گرفتگی تسلیم شدند و قربانی هاری نبودند.

منبع: نمایه بهداشت ملی، پاسخ های Lok Sabha و Rajya Sabha، سرشماری دام در سال 2019

همچنین بخوانید:درک درگیری سگ های خیابانی و انسان

ویدیوی داده ما را تماشا کنید:نقطه داده: موارد COVID افزایش می یابد، اما پوشش تقویت کننده کم است

https://www.youtube.com/watch?v=videoseries