چهار تولیدکننده قراردادهای مجوز فرعی را با MPP برای تولید نسخه های عمومی Nilotinib برای درمان لوسمی میلوئیدی مزمن امضا کردند.


در اقدامی که داروهای سرطان خاصی را برای بیماران در دسترس تر و ارزان تر می کند، استخر ثبت اختراع داروها (MPP) موافقت نامه های مجوز فرعی را با سه شرکت مستقر در هند، Eugia، Hetero و دکتر Reddy’s Laboratories، همراه با شرکت اندونزیایی BrightGene امضا کرد. نسخه‌های ژنریک داروی Novartis برای درمان سرطان Nilotinib را تولید کنید. این دارو برای درمان لوسمی میلوئید مزمن (CML)، نوعی سرطان سلول های خونی استفاده می شود.

اینها اولین قراردادهای مجوز فرعی هستند که MPP برای یک داروی درمان سرطان امضا کرده است و نتیجه توافقنامه مجوزی است که بین MPP و Novartis Pharma AG در اکتبر 2022 برای داروی سرطان ثبت شده آنها امضا شده است. Nilotinib با نام تجاری Tasigna فروخته می شود و توسط Novartis در سراسر جهان به فروش می رسد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط MPP، یک گروه تحت حمایت سازمان ملل که برای افزایش دسترسی و تسهیل توسعه داروهای نجات دهنده زندگی برای کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​(LMICs) کار می کند، تولیدکنندگان منتخب می توانند نسخه های ژنریک Nilotinib را تولید کنند. در هند و هفت کشور با درآمد متوسط ​​و عرضه آن در 44 منطقه مندرج در مجوز از طریق یک قرارداد مجوز غیر انحصاری، مشروط به مجوز قانونی محلی.

این مجوز شامل فرصتی برای توسعه و عرضه نسخه‌های عمومی Nilotinib در هفت کشور با درآمد متوسط، یعنی مصر، گواتمالا، اندونزی، مراکش، پاکستان، فیلیپین و تونس است، جایی که پتنت‌های این محصول در انتظار یا در حال اجراست.

در سال 2020، سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که بیش از 3.5 میلیون مورد جدید سرطان در LMICها تشخیص داده شده است و مرگ و میرهای زودرس ناشی از سرطان در این کشورها در 20 سال آینده از 2.3 میلیون به 4 میلیون خواهد رسید.

چارلز گور، مدیر اجرایی MPP، گفت که آنها با چهار تولیدکننده ژنریک برای توسعه نیلوتینیب ژنریک و ارائه یک گزینه درمانی مقرون به صرفه برای افرادی که مبتلا به CML در کشورهای منتخب تشخیص داده شده اند، کار کرده اند. او گفت: «مجوز داوطلبانه روشی واقعاً تأثیرگذار برای ارائه درمان‌های مقرون به صرفه برای مقابله با بار فزاینده سرطان در LMICها است.

لوتز هگمن، رئیس بخش سلامت و پایداری جهانی، نوارتیس، افزود که در دهه گذشته دستاوردهای بزرگی در بقای سرطان در ثروتمندترین کشورها مشاهده شده است. با این حال، مزیت نوآوری ما به همه نمی رسد و خطر تبدیل سرطان به بیماری که به طور نامتناسبی فقرا را می کشد، باقی می ماند. از طریق «مشارکت‌های دولتی-خصوصی»، هدف ما رفع موانع مراقبت‌های بهداشتی و گسترش دسترسی به راه‌حل‌های درمانی نوآورانه در درازمدت برای هر چه بیشتر افراد – صرف نظر از موقعیت مکانی یا موقعیت اجتماعی-اقتصادی- است. اعلامیه امروز نشان‌دهنده گام مهم بعدی است که ما با شریک MPP خود به عنوان بخشی از تعهدمان به ائتلاف دسترسی به داروهای سرطان‌شناسی (ATOM) برمی‌داریم.»