پنج میلیون بیمار در 365 بیمارستان برای ثبت نام سریعتر بدون نوبت از کد QR استفاده کردند


این سرویس در حال حاضر در 125 منطقه در 25 ایالت و قلمرو اتحادیه در دسترس است.  عکس: چیدمان ویژه

این سرویس در حال حاضر در 125 منطقه در 25 ایالت و قلمرو اتحادیه در دسترس است. عکس: چیدمان ویژه

وزارت بهداشت و رفاه خانواده روز پنجشنبه اعلام کرد که از اکتبر سال گذشته به دلیل ثبت نام با کد QR در دفاتر بیمارستان که به کاهش صف‌های طولانی کمک کرده است، از اکتبر سال گذشته تا کنون بیش از پنج میلیون بیمار بهره مند شده‌اند.

اداره ملی بهداشت MoHFW (NHA) تحت مأموریت دیجیتال آیوشمن بهارات (ABDM) خدمات “اسکن و اشتراک گذاری” را برای ثبت نام سریعتر بخش سرپایی (OPD) در اکتبر 2022 معرفی کرد.

بسانت گارگ، مدیر عامل دیگر NHA توضیح داد که از آن زمان، این خدمات در 365 بیمارستان دولتی و خصوصی پذیرفته شده است.

بیمارستان‌های شرکت‌کننده، چه دولتی و چه خصوصی، کدهای QR منحصربه‌فرد خود را در مناطق ثبت‌نام بیماران نمایش می‌دهند. بیماران می توانند کد QR را با استفاده از هر برنامه بهداشتی مانند برنامه ABHA، برنامه Aarogya Setu، EkaCare، DRiefcase، Bajaj Health یا PayTM اسکن کنند و اطلاعاتی مانند نام، سن، جنسیت و شناسه سلامت منحصر به فرد را به اشتراک بگذارند. [ABHA number] به سامانه اطلاعات مدیریت سلامت [HMIS] دکتر گرگ گفت.

این امکان ثبت بدون کاغذ و در نتیجه تولید توکن فوری را فراهم می کند. بیمار در زمان صرفه جویی می کند و مرکز بهداشتی قادر به بهینه سازی نیاز به منابع مستقر شده برای ثبت نام است. این فرآیند همچنین منجر به پیوند دیجیتالی سوابق سلامتی بیمار با حساب سلامت Ayushman Bharat آنها می شود. دکتر گارگ افزود: بیماران می‌توانند هر زمان که بخواهند و در هر مکانی این را از طریق تلفن خود مدیریت کنند و به آن دسترسی داشته باشند.

این سرویس در حال حاضر در 125 منطقه در 25 ایالت و UT ارائه می شود. کشورهای کاربر پیشرو شامل کارناتاکا است که در آن 2.5 هزار توکن تولید شده است، اوتار پرادش با 1.1 هزار کاربر و دهلی که 72000 کاربر را ثبت کرده است.

دکتر گارگ گفت: «سرویس «اسکن و اشتراک‌گذاری» نمونه‌ای معمول از این است که چگونه می‌توان از فناوری برای ارائه خدمات بهتر به بیماران و بهبود کارایی سیستم استفاده کرد.

او افزود: «با افزایش پذیرش، ثبت نام بیماران می‌تواند بدون دردسر، بدون درز و دقیق انجام شود. تمرکز ما این است که از نزدیک با ذینفعان همکاری کنیم تا تأثیر خدمات سلامت دیجیتال با ABDM را به حداکثر برسانیم.»

NHA علاوه بر این دو میلیون مرکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیصی و مراکز تصویربرداری، داروخانه‌ها و غیره را در رجیستری تسهیلات بهداشتی (HFR) ثبت کرده است. HFR بلوک اصلی ساختمان ABDM است که هدف آن خدمت به عنوان یک منبع واحد برای اطلاعات تایید شده در مورد امکانات بهداشتی در سراسر کشور است. از بین تسهیلات تایید شده، حدود 75 درصد متعلق به بخش دولتی است. کارناتاکا (46,179)، اوتار پرادش (31,417)، ماهاراشترا (13,789) و آندرا پرادش (13,345) در صدر فهرست مراکز درمانی در HFR قرار دارند.