پزشکان هشدار می دهند که گرمای بی امان ممکن است بر سلامت کودکان و سالمندان تأثیر بگذارد


تصویر فقط برای مقاصد نمایشی.  فایل

تصویر فقط برای مقاصد نمایشی. فایل | اعتبار عکس: رویترز

افزایش سطح گرما ممکن است روزها را برای بسیاری سخت کرده باشد، اما برای برخی، به ویژه کودکان و افراد مسن، سخت تر است. از آنجایی که گرمای بی امان می تواند بر سلامت جسمانی آنها تأثیر بگذارد، پزشکان بر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با گرما، از جمله گرمازدگی و سکته تاکید می کنند.

E. Theranirajan، رئیس بیمارستان عمومی دولتی راجیو گاندی (RGGGH)، گفت که کودکان، به ویژه کودکان نوپا، زنان باردار، سالمندان و افرادی که دارای بیماری های همراه هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما هستند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی علائم مهم است، گفت: علائم اولیه شامل حالت گیجی، افزایش ضربان قلب، خستگی و رنگ پریدگی است. هنگامی که دما افزایش می یابد، مثلاً بالای 40 درجه سانتیگراد، افراد ممکن است مستعد گرمازدگی شوند. ممکن است تظاهرات عصبی نیز وجود داشته باشد. این شامل تشنج، سبکی سر، خشکی پوست و کما است. کرامپ های گرمایی ممکن است زمانی رخ دهد که تعریق بیش از حد وجود داشته باشد که منجر به از دست دادن مایعات می شود. این باعث عدم تعادل الکترولیت و در نتیجه گرفتگی عضلات می شود.

جانانی سانکار، مدیر پزشکی بیمارستان کانچی کاماکوتی CHILDS Trust، گفت که آنها در دو هفته گذشته شروع به دیدن کودکان مبتلا به گرمازدگی کرده‌اند. “این عمدتا در میان نوزادان و کودکان تا دو سال است. گریه بی وقفه و تحریک پذیری از علائم گرمازدگی در کودکان کوچکتر است. شکایاتی از سیستیت که احساس سوزش در هنگام ادرار است و برخی موارد عفونت ادراری نیز در کودکان بزرگتر وجود دارد. ما کودکانی را نیز می‌بینیم که جوش‌های گرما و عفونت‌های پوستی دارند.»

او گفت که دما فقط از هفته اول ماه مه افزایش می یابد و افزود: “هیدراته ماندن کافی مهم است. مادرانی که شیر می دهند باید آب کافی بنوشند، زیرا در غیر این صورت شیر ​​مادر می تواند غلیظ شود و ممکن است باعث کم آبی هیپرناترمیک در نوزاد شود. علائم شامل تحریک پذیری و تشنج است. می توان به نوزادان آبی داد که در تابستان جوشانده و خنک شود.»

دکتر جنانی گفت: کودکان باید هر روز در آب ولرم حمام شوند اما والدین باید از استفاده از پودر تالک اجتناب کنند زیرا می تواند منافذ را مسدود کند و باعث ایجاد جوش شود و افزود: مهمتر از آن، اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده در بطری های آب نگهداری نشوند همانطور که کودکان می توانند این کار را انجام دهند. آنها را با آب اشتباه بگیرید و محتویات آن را بنوشید.»

در حالی که مراکز مراقبت های بهداشتی پروتکل هایی را برای مدیریت بیماران مبتلا به علائم مرتبط با گرما ایجاد کرده اند، شبکه آمبولانس 108 نیز خود را تجهیز کرده است. G. Rajasekar، مدیر منطقه، Chengalpattu و Kancheepuram، شبکه آمبولانس 108، گفت که طبق دستورالعمل صادر شده قبلی، همه آمبولانس ها دارای بسته های نمک آبرسانی خوراکی اضافی و قوطی های 20 لیتری آب آشامیدنی هستند. «در روز انتخابات (19 آوریل)، 269 مورد غش و 168 مورد بیهوشی در ایالت وجود داشت. چنای با 50 مورد در صدر فهرست قرار گرفت و پس از آن کویمباتور با 33 مورد قرار گرفت. زمانی که ما شکایات مربوط به گرما را دریافت می کنیم، اولویت اول ما کاهش دمای بدن بیماران است.