پزشکان در تامیل نادو نسبت به مصرف بیش از حد پاراستامول در بین کودکان هشدار می دهند


یک بخش تب در موسسه بهداشت کودک، اگمور در چنای.  فایل

یک بخش تب در موسسه بهداشت کودک، اگمور در چنای. فایل | اعتبار عکس: B. Jothi Ramalingam

تب در کودکان والدین را نگران می کند. اما تعدادی از متخصصان اطفال دلیل بزرگتری برای نگرانی مطرح کرده اند – مصرف بیش از حد پاراستامول.

پزشکان – چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی – کودکانی را با مصرف بیش از حد پاراستامول مشاهده کرده اند و نسبت به تجاوز از دوز تجویز شده دارو هشدار داده اند.

با افزایش عفونت‌های تنفسی ویروسی در میان کودکان، به‌ویژه عفونت‌های آدنوویروسی، تب معمولاً درجه بالایی دارد و برای سه تا چهار روز اولیه ادامه دارد. بعد از آن شروع به فاصله گرفتن می کند و بین شش تا هفت روز ته نشین می شود. با توجه به این موضوع، ما شاهد مصرف بیش از حد پاراستامول در کودکان هستیم.

آنچه پزشکان می گویند

نیاز به رسیدگی به اضطراب والدین

به آنها بفهمانید که تب یکی از علائم عفونت است

ساده نگه داشتن نسخه ها

نوع آماده سازی و دوز را به وضوح توضیح دهید

زمانی که درجه حرارت در کودک به 105 یا 106 درجه فارنهایت می رسد، والدین سعی می کنند برای کاهش دما، اسفنج بزنند و پاراستامول بدهند، وی افزود: ترس از تب وجود دارد که منجر به تشنج شود و برخی تمایل به مصرف بیش از حد دارند. پاراستامول به فرزندانشان. علائم شامل استفراغ، خواب آلودگی و بزرگ شدن کبد است.

در دو سال گذشته، بخش اورژانس اطفال KKCTH 44 بیمار را با مصرف بیش از حد پاراستامول که منجر به مسمومیت شده است، دیده است. کوچکترین بیمار چهار ماهه و مسن ترین بیمار 17 ساله بود. شایع ترین گروه سنی که دیده اند یک تا سه سال است. از 44 کودک، هفت مورد نیاز به مراقبت های ویژه داشتند. چهار نفر به شدت بیمار بودند.

در 99 درصد موارد، مصرف بیش از حد به این دلیل رخ داد که کودکان به اشتباه دارو را مصرف کرده بودند، بلکه به این دلیل بود که والدین دوزهای متعدد بیش از دوز توصیه شده را تجویز کردند. بیشتر والدین نگران هستند که آیا تب شدید می تواند منجر به تشنج شود یا زمانی که علت تب مشخص نیست و دوزهای بالاتر را هر دو تا چهار ساعت یکبار تجویز می کنند. بنابراین، دوز تجمعی بیشتر می شود. او افزود که آنها در طول فصل دنگی موارد زیادی از این قبیل را مشاهده کردند.

ما کودکانی را می بینیم که دچار مصرف بیش از حد پاراستامول شده اند. گاهی اوقات، دوز درمانی می تواند باعث سمیت پاراستامول شود. مسمومیت بیشتر در کودکان 5 تا 12 ساله رخ می دهد. رما چاندراموهان، مدیر مؤسسه بهداشت کودک، گفت: اکثر کودکان از سمیت پاراستامول بهبود می یابند.

او گفت که والدین نباید از افزایش خفیف دما وحشت کنند و افزود: تب یک علامت است، پاسخی به یک ارگانیسم در بدن. سرکوب تب فایده ای ندارد. به والدین توصیه می کنیم دماسنج داشته باشند و دما را بررسی کنند. دمای کمتر از 100 درجه فارنهایت باید باقی بماند، زیرا در آن قرار می گیرد.

او افزود که قطره پاراستامول غلیظ تر از شربت است. زمانی که ما داروها را تجویز می کنیم، از آنها می خواهیم که برگردند و دارو را نشان دهند تا دچار سردرگمی نشوند. ما به آنها می گوییم که از دوز تجویز شده تجاوز نکنند و بیش از چهار بار در روز تجویز نکنند.» او افزود که علائم در ابتدا غیراختصاصی هستند و هنگامی که عوارض ایجاد می شود، علائم دیگر بسته به اندام های درگیر آشکار می شوند.

دکتر جانانی سانکار گفت که والدین باید درک کنند که تب یک واکنش محافظتی است. مصرف بیش از حد پاراستامول می تواند باعث نارسایی کبد شود. آماده سازی های مختلفی وجود دارد – قطره ها و شربت ها. یک میلی لیتر قطره برابر با 5 میلی لیتر شربت است. بنابراین والدین باید مراقب باشند و آماده سازی های تجویز شده را با هم مخلوط نکنند.»

پزشکان گفتند که کودکان مبتلا به مصرف بیش از حد پاراستامول بستری شده و با پادزهر درمان می شوند.

باید ها و نباید ها

دوز تجویز شده توسط پزشک را رعایت کنید

از دوز بالا در فواصل زمانی کوتاه باید اجتناب شود

قبل از مصرف دارو دما را بررسی کنید

فقط در صورتی که دما از 100 درجه فارنهایت تجاوز کند دارو مصرف کنید

قطره و شربت پاراستامول را مخلوط نکنید. قطره ها متمرکز می شوند