غذای ناسالم را دور بریزید، بشقاب غذای سالم را برگردانید


هند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، در حال گذراندن یک ” گذار تغذیه” بزرگ است. در آنچه که مشخصه الگوهای غذایی در حال تغییر سریع است، تغییر قابل توجهی از رژیم‌های غذایی سنتی که سرشار از فیبر بودند و عمدتاً شامل غذاهای کامل بود، به سمت رژیم‌های غذایی به سبک غربی‌تر، که فرآوری‌شده و پرکالری هستند، وجود دارد. این تغییر با پیشرفت سریع اقتصادی و شهرنشینی همراه با افزایش مصرف غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده (که عموماً “غذاهای ناسالم” نامیده می شود) همزمان شده است. این غذاها از نظر مغذی ویتامین، مواد معدنی، فیبر کمی دارند اما کالری، چربی، نمک، شکر و مواد نگهدارنده بی‌شماری دارند. که به عنوان غذاهای پرچرب، نمک و قند (HFSS) طبقه بندی می شوند، شواهد علمی نشان می دهد که چگونه غذاهای ناسالم از نظر پزشکی باعث تضعیف دفاع بدن در برابر عفونت، افزایش فشار خون، افزایش قند خون، افزایش وزن و همچنین افزایش وزن می شوند. به افزایش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. اغلب به عنوان غذاهای راحتی در هند بسته بندی می شود، نمونه هایی از این قبیل غذاهای ناسالم یا HFSS شامل کوکی ها، کیک ها، چیپس ها، نامکین، نودل های فوری، نوشیدنی های شیرین، غذاهای یخ زده، میوه های کنسرو شده، شیرینی های هندی و محصولات نانوایی است. جای تعجب نیست که هند در حال تجربه انفجار بیماری‌های سبک زندگی است که رژیم‌های غذایی ناسالم یکی از بزرگ‌ترین عوامل کمک کننده است. برای در نظر گرفتن میزان بار سلامتی، یک مطالعه شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) که در سال 2023 منتشر شد، تخمین می‌زند که در هند شیوع اختلالات متابولیک به طرز چشمگیری بالا است، جایی که 11 درصد دیابت، 35 درصد فشار خون بالا و تقریبا 40 درصد دارند. از چاقی شکمی رنج می برند.

عامل مهمی که باید در هنگام تجزیه و تحلیل عادات غذایی در حال تحول هندی ها در نظر گرفت، تأثیر تبلیغات تهاجمی برای ترویج غذاهای راحت “خوشمزه” و “مقرون به صرفه” است، به ویژه برای مصرف کنندگان جوان تر. طبق یک نظرسنجی پان هند که توسط مرکز علوم و محیط زیست (CSE) انجام شد، 93 درصد از کودکان غذای بسته بندی شده، 68 درصد از نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده بیش از یک بار در هفته و 53 درصد از این غذاها حداقل یک بار در روز مصرف کردند. روز در عین حال، صنعت مواد غذایی فوق فرآوری شده در هند با نرخ رشد مرکب سالانه 13.37 درصد بین سال‌های 2011 تا 2021 گسترش یافته است.

نگرانی دادگاه

با رسیدن به مراحلی که برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر غذاهای ناسالم انجام شده است، حکم دادگاه عالی هند در سال 2013، از نظر قانون اساسی مکانی مناسب برای شروع ارائه می دهد. دادگاه گفت: “ما ممکن است تاکید کنیم که هر ماده غذایی که برای سلامت عمومی خطرناک یا مضر باشد، یک خطر بالقوه برای حق اساسی زندگی تضمین شده در ماده 21 قانون اساسی هند است.” با درک نیاز به ارتقای سلامت و رفاه مردم، دولت هند ترویج غذاهای سالم و سبک زندگی فعال را از طریق ابتکارات خود مانند Eat Right India، جنبش Fit India، و طرح فراگیر نخست وزیر برای تغذیه جامع در اولویت قرار داده است. پوشان) 2.0.

از آنجایی که کودکان بیشتر در معرض تبلیغات غذاهای ناسالم هستند، سازمان ایمنی و استانداردهای غذایی هند (FSSAI) مقررات ایمنی و استانداردهای غذایی (غذای ایمن و رژیم های غذایی متعادل برای کودکان در مدرسه) را در سال 2020 منتشر کرد که فروش HFSS را محدود می کند. غذاخوری های مدرسه/محل های نامرتب/آشپزخانه هاستل یا در 50 متری محوطه مدرسه. اخیراً، کمیسیون ملی حمایت از حقوق کودک همچنین به یک غول نوشیدنی بهداشتی اطلاعیه‌ای صادر کرده است تا همه تبلیغات گمراه‌کننده، بسته‌بندی و برچسب‌هایی که محصول را به‌عنوان «نوشیدنی بهداشتی» نام‌گذاری می‌کنند، ارزیابی و پس بگیرد، با استناد به محتوای قند بالای محصول که می‌تواند تأثیر نامطلوبی داشته باشد. سلامت کودکان

علیرغم سیاست گذاری برای ارائه یک محیط غذایی ایمن، هنوز کار زیادی برای اطمینان از اجرای مؤثر مداخلاتی که می تواند بر مصرف غذاهای ناسالم تأثیر بگذارد، باید انجام شود. در اینجا چهار راهبرد وجود دارد که کلید تبدیل قصد سیاست به تغییر معنادار در زمین است.

تعریف روشنی را تدوین کنید

اول، یک نقطه شروع خوب برای دولت محافظت از کودکان در حال رشد در برابر تأثیرات مضر غذاهای ناسالم است. در حالی که FSSAI مقرراتی را برای محدود کردن مصرف غذاهای HFSS منتشر کرده است، در حال حاضر هیچ راهی برای “تعریف” یا “شناسایی” غذاهایی که در دسته غذاهای HFSS قرار می گیرند وجود ندارد. بنابراین، ضروری است که به عنوان گام بعدی، FSSAI پیش برود و “تعریف” کند که دقیقاً چه چیزی غذاهای HFSS را در زمینه هند تشکیل می دهد که می تواند اجرای بهتر مقررات ایمنی مواد غذایی را امکان پذیر کند. علاوه بر این، نهادهایی مانند کمیسیون ملی حمایت از حقوق کودک می‌توانند نقش مهمی در تضمین رعایت دقیق‌تر مقررات غذایی مدارس ایفا کنند.

دوم، به نظر می‌رسد که برچسب‌گذاری جلوی بسته (FOPL) میوه‌ای کم آویزان است که می‌تواند مصرف‌کنندگان را قادر سازد تا در مورد غذاهایی که برای خوردن انتخاب می‌کنند، انتخاب آگاهانه داشته باشند. در حال حاضر، ما به یک جدول تغذیه ریاضی با حروف کوچک در پشت بسته های غذایی دسترسی داریم که اکثر ما نه متوجه آن می شویم و نه درک می کنیم. به عنوان مثال، دفعه بعد که یک بسته چیپس را باز می کنید، آیا می خواهید بنشینید و محاسبه کنید که در یک بسته چقدر نمک مصرف می کنید در حالی که برچسب نشان می دهد xx میکروگرم سدیم در هر 100 گرم وجود دارد؟

به عنوان یک جایگزین، یک “برچسب هشدار” که روی “پر نمک” در جلوی آن نوشته می شود، ممکن است منطقی تر باشد، به خصوص اگر شما یک بیمار مبتلا به فشار خون هستید. مثال اخیر، تصویری از یک عمل برچسب‌گذاری تغذیه بسته‌بندی است که توجه فرد را با سیگنال‌های واضح و قابل درک جلب می‌کند که می‌تواند به شما در انتخاب آگاهانه غذا کمک کند.

رتبه بندی تغذیه هند (INR)، که در آن به محصولات غذایی بسته بندی شده بر اساس مشخصات کلی تغذیه محصول، رتبه بندی ستاره داده می شود، در واقع در جدیدترین پیش نویس مقررات اصلاحی ایمنی و استانداردهای غذایی (برچسب و نمایش) گنجانده شده است. ، 2022. با این حال، تعدادی از نگرانی ها در اینجا وجود دارد. مهمتر از همه، رتبه بندی ستاره ها به تولیدکنندگان راه فرار روشنی می دهد: آنها ممکن است یک یا دو جزء سالم را برای بالا بردن رتبه کلی ستاره اضافه کنند، در حالی که همچنان غذاهای ناسالم را که به طور خطرناکی دارای چربی، شکر و نمک هستند می فروشند. علاوه بر این، مقررات تا یک دوره چهار ساله از تاریخ ابلاغ نهایی مقررات داوطلبانه است.

برای غذاهای سالم یارانه بدهید

سوم، همچنین می‌توان سیاست‌هایی را برای تسهیل یارانه‌های مثبت برای غذاهای سالم مانند غذاهای کامل، ارزن، میوه‌ها و سبزیجات ایجاد کرد که در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و در نتیجه مصرف بیشتر در مناطق روستایی و شهری را بهبود بخشد. سوال سیاستگذاران این است که چگونه می توان یک میوه را مقرون به صرفه تر از یک بسته چیپس پر نمک 5 روپیه و بیسکویت با قند بالا 2 روپیه ساخت.

چهارم، علاوه بر سیاست‌ها، کمپین تغییر رفتاری که کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان هدف قرار می‌دهد، می‌تواند نقش مهمی در کمک به جوانان در اتخاذ عادات غذایی سالم و شیوه‌های غذایی آگاهانه داشته باشد. این می‌تواند شامل پیام‌های چندرسانه‌ای بر روی اثرات سلامتی غذاهای ناسالم باشد. کمپین هایی مبتنی بر “صدا برای محلی” که میوه ها و سبزیجات محلی و فصلی و غذاهای سنتی مانند ارزن را تبلیغ می کند. و بحث‌های تعاملی در مورد رژیم‌های غذایی متعادل و استفاده از تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی برای جریان اصلی گفتگوها در مورد خطرات سلامتی غذاهای ناسالم.

پذیرش فوریت تغییر به رژیم‌های غذایی سالم‌تر و ایجاد تقاضای عمومی، یا همانطور که نخست‌وزیر نارندرا مودی آن را «جان آندولان» یا جنبش مردمی برای رژیم‌های غذایی سالم و متنوع می‌نامد، بسیار مهم است. این تلاش‌ها باید با مداخلات سیاسی صادقانه همراه باشد که به هندی‌ها کمک می‌کند تا از حق خود برای انتخاب غذای آگاهانه استفاده کنند.

Ananya Awasthi یک محقق سیاست عمومی و بنیانگذار-مدیر Anuvaad Solutions است، یک شتاب دهنده برای ترجمه شواهد علمی برای اطلاع از اقدامات سیاستی در دستور کار تغذیه هند. Apoorva Kalra یک متخصص تغذیه بهداشت عمومی و مدیر در Anuvaad Solutions است