پزشکان: استفاده نکردن از توالت در مدرسه می تواند بر سلامت کودکان تأثیر بگذارد


متخصص می‌گوید آنچه بیشتر نگران‌کننده است این است که بسیاری از کودکان دیر برای مدرسه از خواب بیدار می‌شوند و زمانی برای تخلیه روده خود ندارند.  (عکس فقط برای نمایش استفاده شده است)

متخصص می‌گوید آنچه بیشتر نگران‌کننده است این است که بسیاری از کودکان دیر برای مدرسه از خواب بیدار می‌شوند و زمانی برای تخلیه روده خود ندارند. (عکس فقط برای نمایش استفاده شده است)

عدم تمایل به استفاده از توالت های مدرسه به دلیل بهداشت نامناسب یا زمان ناکافی برای بسیاری از کودکان، به ویژه دختران، به یک تجربه رایج تبدیل شده است. برای پزشکان، این یک نگرانی است زیرا می تواند بر سلامت دانش آموزان تأثیر بگذارد.

جانانی سانکار، مدیر بیمارستان کانچی کاماکوتی CHILDS Trust، گفت که آنها دختران 5 تا 18 ساله را با دردهای مکرر شکم می بینند. علت این امر یبوست عادت و اختلال در دفع ادرار است. این دو با هم مرتبط هستند. دختران در استفاده از توالت در مدرسه تردید دارند و ادرار را برای حدود هشت ساعت نگه می دارند. این منجر به احتباس ادرار می شود که منجر به ناراحتی شکمی می شود. همچنین آنها را مستعد عفونت مجاری ادراری (سیستیت) می‌کند.»

T. Srikala Prasad، استاد اورولوژی، بیمارستان دولتی رویاپتا، خاطرنشان کرد که عوامل زیادی در این زمینه نقش دارند. هر زمان که در مورد عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTI) صحبت می کنم، بر عادت های توالت کردن تاکید می کنم. در بسیاری از مدارس به طور نامتناسبی تعداد توالت کمتری وجود دارد و زمان کافی برای استفاده کودکان از سرویس بهداشتی داده نمی شود. مثانه باید هر سه ساعت یک بار تخلیه شود. هر چه ادرار بیشتر بماند، ممکن است عفونت ایجاد شود. اگر این تمرین ادامه یابد، مثانه می تواند بیش از حد متسع شود و بعداً تخلیه خود می تواند مشکل ساز شود.

وی با بیان اینکه آنچه بیشتر نگران کننده است این است که بسیاری از کودکان دیر به مدرسه بیدار می شوند و زمانی برای خالی کردن روده خود ندارند و افزود: زمانی که از مدرسه بر می گردند ممکن است دچار یبوست شوند. عدم مصرف فیبر کافی نیز می تواند باعث یبوست شود. علاوه بر این، کودکان برای اجتناب از استفاده از توالت به دلیل بهداشت نامناسب، آب کافی نمی نوشند.

برای سلامت روده

پزشکان، ضمن ابراز نگرانی از دور ماندن کودکان از دستشویی در مدارس، می گویند نگرانی بیشتر این است که بسیاری از آنها وقت ندارند صبح ها روده خود را خالی کنند.

1. کودکان باید حداقل یک ساعت قبل از شروع مدرسه بیدار شوند
2. خالی کردن روده در صبح
3. برای جلوگیری از عفونت ادراری حداقل یک بار در مدرسه مثانه را خالی کنید
4. کودکان باید آب کافی بنوشند و میوه مصرف کنند تا دچار یبوست نشوند
5. نحوه تمیز نگه داشتن توالت ها پس از استفاده باید به کودکان آموزش داده شود
6. از خوردن غذاهایی که باعث یبوست می شوند خودداری کنید
7. مدارس باید تعداد توالت بیشتر، آب کافی داشته باشند
8. مدارس می توانند زمان بندی سرسام آوری برای کلاس های مختلف برای استراحت در سرویس بهداشتی داشته باشند
9. مدارس باید بر تمیز نگه داشتن توالت ها تمرکز کنند

جی کی ردی، مشاور ارشد اطفال در بیمارستان کودکان آپولو، گفت که آنها کودکان 10 تا 11 ساله زیادی را با شکایاتی از جمله یبوست می بینند. “برای کلاس های مختلف باید زمان های استراحت متفاوتی وجود داشته باشد. کودکان مبتلا به عفونت ادراری مکرر باید بیشتر از توالت استفاده کنند. مدارس باید روی مکانیسم‌های تمیز کردن بهتر توالت‌ها تمرکز کنند.»

یبوست را نمی توان در یک روز درمان کرد. او گفت که ماه ها طول می کشد تا حل شود و افزود: «عملکرد تحصیلی نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. والدین تمایل دارند بر روی یک رژیم غذایی غنی از فیبر برای کودکان تمرکز کنند. اما آنها باید بدانند که چه چیزی باعث یبوست می شود زیرا غذاها نقش مهمی دارند. غذاهایی مانند بیسکویت، نان، سیب، شیر زیاد و سیب زمینی می توانند باعث یبوست شوند. برای جلوگیری از یبوست چه چیزی نخورید مهمتر است.

دکتر جنانی به عنوان اقدامات پیشگیرانه گفت: کودکان باید صبح ها روده را به طور کامل تخلیه کنند، در مدرسه حداقل یک بار مثانه را خالی کنند و ادرار مضاعف را تمرین کنند. والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان حداقل یک ساعت قبل از شروع مدرسه از خواب بیدار شوند تا زمان کافی برای استفاده از توالت داشته باشند. تشویق کنید که هر روز آب بیشتری بنوشید و میوه بخورید.»

او گفت که مدارس باید تعداد بیشتری از توالت های تمیز را تضمین کنند و معلمان باید به دانش آموزان اجازه دهند یک بار در طول روز در مدرسه از توالت استفاده کنند. دکتر سریکالا افزود که مدارس می توانند زمان بندی سرسام آور کلاس های مختلف برای استراحت توالت و اطمینان از تامین آب کافی داشته باشند.