مطالعه BMJ: آلودگی هوا سالانه باعث مرگ بیش از 2 میلیون نفر در هند می شود


سوزاندن سوخت های فسیلی هر ساله باعث مرگ میلیون ها نفر می شود.  تصویر فقط برای مقاصد نمایشی.

سوزاندن سوخت های فسیلی هر ساله باعث مرگ میلیون ها نفر می شود. تصویر فقط برای مقاصد نمایشی. | اعتبار عکس: Getty Images

بر اساس یک مطالعه مدل سازی منتشر شده در سال، آلودگی هوای بیرون از همه منابع عامل 2.18 میلیون مرگ در سال در هند است که پس از چین در رتبه دوم قرار دارد. BMJ.

این تحقیق نشان داد که آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنعت، تولید برق و حمل‌ونقل عامل 5.1 میلیون مرگ اضافی در سال در سراسر جهان است.

به گفته محققان، این معادل 61 درصد از مجموع 8.3 میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوای محیط (در فضای باز) از همه منابع در سال 2019 است، که به طور بالقوه می توان با جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های پاک و تجدیدپذیر از آن جلوگیری کرد. به گفته آنها، این تخمین های جدید از مرگ و میرهای مرتبط با سوخت های فسیلی بزرگتر از بسیاری از مقادیر گزارش شده قبلی است که نشان می دهد حذف تدریجی سوخت های فسیلی ممکن است تأثیر بیشتری بر مرگ و میر قابل انتساب نسبت به آنچه قبلا تصور می شد داشته باشد.

این تیم، از جمله محققان موسسه شیمی ماکس پلانک، آلمان، از مدل جدیدی برای تخمین همه مرگ‌های ناشی از آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی و ارزیابی مزایای سلامتی بالقوه ناشی از سیاست‌هایی که سوخت‌های فسیلی را جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌کنند، استفاده کردند. منابع انرژی تجدیدپذیر.

آنها با استفاده از داده های حاصل از مطالعه بار جهانی بیماری 2019، ذرات ریز و داده های جمعیتی مبتنی بر ماهواره ناسا، و شیمی جو، آئروسل و مدل سازی ریسک نسبی، مرگ های بیش از حد – تعداد مرگ و میرهای بیش از حد انتظار را در یک دوره زمانی معین – ارزیابی کردند. برای سال 2019، در چهار سناریو.

همچنین بخوانید | از گفتگوهای سلامت در COP28 چه انتظاری داریم؟ | توضیح داد

سناریوی اول فرض می کند که تمام منابع انتشار مرتبط با سوخت فسیلی به تدریج حذف می شوند. سناریوهای دوم و سوم فرض می‌کنند که 25 و 50 درصد کاهش نوردهی به سمت حذف فسیلی محقق می‌شود. سناریوی چهارم تمام منابع آلودگی هوا (انسان زایی) را حذف می کند و تنها منابع طبیعی مانند گرد و غبار بیابان و آتش سوزی های طبیعی باقی می ماند. نتایج نشان می دهد که در سال 2019، 8.3 میلیون مرگ در سراسر جهان به ذرات ریز (PM2.5) و ازن (O3) در هوای محیط نسبت داده شده است که 61٪ (5.1 میلیون) مربوط به سوخت های فسیلی است.

به گفته محققان، این معادل 82 درصد از حداکثر مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا است که می توان با کنترل همه انتشارات انسانی از آن جلوگیری کرد. آنها گفتند که مرگ و میرهای قابل انتساب به همه منابع آلودگی هوای محیط در سراسر آسیای جنوبی و شرقی، به ویژه در چین با 2.44 میلیون نفر در سال و پس از آن هند با 2.18 میلیون در سال، بالاترین میزان بوده است.

محققان دریافتند که بیشتر (52٪) مرگ و میرها مربوط به شرایط شایعی مانند بیماری ایسکمیک قلبی (30٪)، سکته مغزی (16٪)، بیماری انسدادی مزمن ریه (16٪) و دیابت (6٪) است. آنها گفتند که حدود 20 درصد آنها تعریف نشده بودند، اما احتمالاً تا حدی با فشار خون بالا و اختلالات عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون مرتبط هستند.

به گفته محققان، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی منجر به بزرگترین کاهش مطلق مرگ و میرهای قابل انتساب در جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا می‌شود که بالغ بر 3.85 میلیون نفر در سال است. آنها گفتند که این معادل 80 تا 85 درصد از مرگ و میرهای بالقوه قابل پیشگیری از همه منابع انسانی آلودگی هوای محیط در این مناطق است.

در کشورهای با درآمد بالا که تا حد زیادی به انرژی های فسیلی وابسته هستند، سالانه حدود 4.6 لک (0.46 میلیون) مرگ و میر می تواند به طور بالقوه با حذف سوخت های فسیلی جلوگیری شود که نشان دهنده حدود 90 درصد از مرگ های بالقوه قابل پیشگیری از همه منابع انسانی آلودگی هوای محیط است. به گفته محققان.

آنها اذعان دارند که مدل جدید آنها به تخمین های بزرگتری نسبت به بسیاری از مطالعات قبلی منجر شده است. دلایل این امر شامل در نظر گرفتن همه علل علاوه بر مرگ و میرهای خاص بیماری و استناد مدل آنها صرفاً بر اساس مطالعات آلودگی هوای محیط است.

به این ترتیب، محققان گفتند که عدم قطعیت همچنان وجود دارد، اما با توجه به هدف توافقنامه آب و هوای پاریس برای بی طرفی آب و هوا تا سال 2050، “جایگزینی سوخت های فسیلی با منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر می تواند مزایای مشترکی برای سلامت عمومی و آب و هوا داشته باشد.” آنها نتیجه گرفتند که مذاکرات در حال انجام تغییرات آب و هوایی COP28 در امارات متحده عربی “فرصتی برای دستیابی به پیشرفت اساسی در جهت حذف تدریجی سوخت های فسیلی ارائه می دهد. مزایای سلامتی باید در دستور کار قرار گیرد.”