مرگ و میر ناشی از سرطان در چهار سال گذشته در موسسه انکولوژی کیدوای مموریال بیش از 60 درصد افزایش یافته است.


بیماران و شرکت کنندگان در موسسه انکولوژی و بیمارستان Kidwai Memorial در بنگالورو.  فایل

بیماران و شرکت کنندگان در موسسه انکولوژی و بیمارستان Kidwai Memorial در بنگالورو. فایل | اعتبار عکس: V. Sreenivasa Murthy

مرگ و میر ناشی از سرطان در کارناتاکا در چهار سال گذشته افزایش ثابتی داشته است. بر اساس داده‌های ثبت‌کننده سرطان مبتنی بر بیمارستان (HBCR) در موسسه دولتی انکولوژی یادبود کیدوای، مرگ‌های ثبت‌شده در این مرکز از 633 مورد در سال 2020 به 1015 مورد در سال 2023 افزایش یافته است که افزایش بیش از 60 درصدی را نشان می‌دهد.

بخشی از روند بزرگتر

پزشکان که افزایش مرگ و میر را روندی است که در سطح ملی و جهانی مشاهده می شود، علت آن را دیر ارائه می دانند. به گفته پزشکان، در حالی که نتیجه درمان با تشخیص و مداخله زودهنگام بهتر است، اما مایه تاسف است که بیش از 60 درصد بیماران زمانی که بیماری به مرحله پیشرفته رسیده است مراجعه می کنند.

بر اساس داده ها، افزایش مرگ و میر متناسب با افزایش تعداد بیماران جدید و ثبت نام های بعدی است. در حالی که تعداد بیماران جدید از 13,973 در سال 2020 به 21,608 در سال 2023 افزایش یافت، ثبت نام های پیگیری از 2.43 لک در سال 2020 به 3.68 لک در سال 2023 افزایش یافت.

V. Lokesh مدیر Kidwai گفت هندو از 13.9 هزار مورد سرطانی که هر سال در کشور به تازگی تشخیص داده می شود، حدود 87000 مورد از کارناتاکا تخمین زده می شود. او گفت که در هر مقطع زمانی، بیش از 37.5 هزار مورد سرطان در هند مشاهده شده است و حدود 2.3 هزار مورد از این موارد در کارناتاکا است.

مراحل ترمینال

بیش از 60 درصد از بیماران با سرطان در مرحله پیشرفته در موسسه ما مراجعه می کنند. جدای از افزایش شیوع، بیمارانی که در بیمارستان های دیگر درمان می شوند نیز در مراحل پایانی به ما مراجعه می کنند. علاوه بر این، بیماران سرطانی پیشرفته و متاستاتیک که قبلاً تحت درمان قرار گرفته‌اند، به دلیل در دسترس بودن مراقبت‌های تسکینی، به دنبال مراقبت در Kidwai هستند. افزایش مرگ و میر ناشی از همه این عوامل است. ما متوجه شده ایم که بیشترین مرگ و میر در گروه سنی 35 تا 64 سال است.

“تشخیص زودهنگام با ارائه مراقبت در اولین مرحله ممکن، نتایج سرطان را بهبود می بخشد. ما در سال 2022 289 مورد متاستاز دوردست (در مرحله پیشرفته) داشتیم در حالی که در سال 2021 و 2019 به ترتیب 251 و 160 مورد مشاهده شد. دکتر لوکش گفت که عدد 2023 هنوز در دسترس نیست.

بر اساس داده‌های ارائه شده در جلسه Lok Sabha در ژوئیه سال گذشته، کارناتاکا شاهد افزایش مداوم موارد جدید و مرگ و میر از سال 2020 است. «در سال 2020، 47113 مورد مرگ در کارناتاکا گزارش شد که این رقم در سال 2021 به 48290 افزایش یافت. و 49516 در سال 2022. کارناتاکا در میان ایالت های جنوبی پس از تامیل نادو در موارد سرطان و مرگ و میر در رتبه دوم قرار دارد.”

سایت های سرطان پیشرو

در هند، در حالی که سرطان‌های اصلی در میان مردان ریه، حفره دهان، معده، کولورکتوم و مری هستند، در زنان سرطان‌های سینه، دهانه رحم، تخمدان و حفره دهان در جایگاه اول قرار دارند.

در بنگالورو، سرطان‌های غالبی که در مردان دیده می‌شود، ریه، معده، پروستات و مری هستند، در حالی که پستان، دهانه رحم، تخمدان و جسم رحم محل‌های اصلی سرطان در زنان هستند. بر اساس جمعیت ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت (PBCR)، به طور متوسط ​​1٪ افزایش در موارد سرطان سالانه در مردان و زنان در کارناتاکا ثبت می شود.

روند مشابهی در سایر شهرهای بزرگ هند مشاهده می شود. در حالی که سرطان های پروستات، روده بزرگ، کبد، مغز، زبان، ریه، لنفوم، دهان، مری و سرطان معده در مردان به طور قابل توجهی در حال افزایش است، سرطان های بدن رحم، ریه، سینه، روده بزرگ، تخمدان، تیروئید و معده به طور قابل توجهی در حال افزایش هستند. در زنان با این حال، سرطان دهان و دهانه رحم در بنگالورو در حال کاهش است.» دکتر لوکش گفت.