مطالعه نشان می دهد دوز کم مکمل کلسیم با رعایت بیشتر در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان زودرس را کاهش دهد.


مطالعه ای که توسط تیمی از محققان موسسه تحقیقاتی سنت جان و کالج پزشکی انجام شد، نشان داد که دوز مورد نیاز کلسیم برای کاهش خطر پره اکلامپسی در زنان باردار را می توان به 500 میلی گرم در روز کاهش داد، مشروط بر اینکه مطابقت خوبی وجود داشته باشد.

این در تضاد با توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که 1500-2000 میلی گرم کلسیم در روز در دوران بارداری، به ویژه در جمعیت هایی که کلسیم دریافتی آنها در رژیم غذایی کم است، مانند هند. این مطالعه اخیراً در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

پره اکلامپسی (PE) یک اختلال فشار خون بالا است که معمولاً بعد از هفته بیستم بارداری شروع می شود و با افزایش فشار خون و ظاهر شدن پروتئین (آلبومین) در ادرار مادر ظاهر می شود. بروز PE در دوران بارداری از 5٪ -15٪ در هند متفاوت است.

پراتیبا دوارکانات، دانشیار تغذیه، موسسه تحقیقاتی سنت جان

Pratibha Dwarkanath، دانشیار تغذیه، موسسه تحقیقاتی سنت جان | اعتبار عکس: ترتیب ویژه

آنورا کورپاد، استاد فیزیولوژی، کالج پزشکی سنت جان

Anura Kurpad، استاد فیزیولوژی، کالج پزشکی سنت جان | اعتبار عکس: ترتیب ویژه

شکل شدید پره اکلامپسی، اکلامپسی است که در هند از 0.18٪ تا 3.7٪ متغیر است و با تشنج و حتی در برخی موارد مرگ و میر مشخص می شود. زایمان زودرس (PTB) در 10 تا 20 درصد از بارداری ها در هند رخ می دهد. پره اکلامپسی و اکلامپسی در رتبه دوم بعد از خونریزی (از دست دادن حاد خون) به عنوان یک علت خاص و مستقیم مرگ و میر مادران قرار دارند. مادران مبتلا به پره اکلامپسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون مزمن، بیماری ایسکمیک قلبی و سکته در مراحل بعدی زندگی هستند.

11000 زن

این مطالعه بر روی 11000 زن باردار نخست زا از سال 2019 تا 2022 توسط تیمی از محققان به سرپرستی Pratibha Dwarkanath و Anura Kurpad از موسسه تحقیقاتی سنت جان و کالج پزشکی سنت جان انجام شد.

مطالعه هندی بخشی از دو کارآزمایی مستقل بر روی تعداد مشابهی از زنان بود – کارآزمایی دیگر در دارالسلام، تانزانیا انجام شد. هر دو کارآزمایی توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس با همکاری دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan تأمین مالی شد.

این مطالعه نشان داد که دوز مورد نیاز کلسیم برای کاهش خطر پره‌اکلامپسی را می‌توان به 500 میلی‌گرم در روز کاهش داد که فقط نیاز به مصرف یک قرص در روز دارد. دکتر Dwarkanath گفت: “با توجه به توصیه WHO، مکمل 1500 میلی گرم در روز به معنای مصرف سه قرص در روز است زیرا هر قرص کلسیم فقط می تواند حاوی 500 میلی گرم کلسیم باشد.” هندو.

این مطالعه نشان داد که مکمل کلسیم با دوز پایین به اندازه مکمل کلسیم با دوز بالا در جلوگیری از خطر PE و PTB موثر است. او گفت: «در کارآزمایی هند، بروز پره اکلامپسی در بین زنانی که 500 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کردند 3 درصد و در بین زنانی که 1500 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کردند، 3.6 درصد بود.

او گفت: «یافته‌های چشمگیر این کارآزمایی غیرحقوری در مقیاس بزرگ، که تفاوتی در کاهش خطر PE بین دوزهای روزانه 500 و 1500 میلی‌گرم کلسیم نشان نمی‌دهد، هم مقرون‌به‌صرفه است و هم رعایت آن آسان است.

او همچنین اشاره کرد که فواید بیشتری از کلسیم، فراتر از فشار خون وجود دارد. از آنجایی که مکمل کلسیم می تواند انقباض عضلات صاف رحم را کاهش دهد، می تواند خطر زایمان زودرس را نیز کاهش دهد.

پروفسور کورپاد گفت که کاهش دوز کلسیم به خودی خود انطباق را بهبود می بخشد، که در جمعیت هایی که مصرف کلسیم پایینی دارند بسیار مهم است. با توجه به اینکه این دوز موثر 500 میلی گرم کلسیم یک قرص است و کمتر از توصیه ملی فعلی 1000 میلی گرم در روز است، این کارآزمایی باید سیاست کاهش دوز کلسیم را مشخص کند، به ویژه برای به حداقل رساندن بروز PE و PTB در بارداری در هند و در سراسر جهان.

وی افزود: «علاوه بر مصرف مکمل کلسیم با دوز پایین برای کاهش خطر، تلاش برای ایجاد انگیزه در زنان برای زایمان در سازمان، مشاوره تغذیه و رعایت آنها از برنامه مکمل‌ها بسیار مهم است».