مانداویا وزیر بهداشت: کووید-19 تقریباً همه گیر است، اما ما برای هر نوع جدید در حالت آماده باش هستیم


منسوخ منداویا، وزیر بهداشت اتحادیه، گفت: کووید-19 در آستانه بومی شدن است، اما دانشمندان هندی به دقت مراقب هر نوع جدید هستند و دولت به حفظ هوشیاری بالا ادامه می‌دهد و تاکید کرد که ویروس توانسته زنده بماند قرار است بماند

در گفتگوی ویدئویی اختصاصی با PTIوزیر گفت: وضعیت اکنون پس از گذشت بیش از سه سال از یکی از بدترین بیماری های همه گیر جهان پایدار است، اما تمام اقدامات لازم برای محافظت در برابر هر نوع دیگری که می تواند مرگبار باشد، وجود دارد.

همچنین بخوانید | کووید طولانی: یک مشکل ماندگار که نیاز به توجه بیشتری دارد

این ویروس کشنده برای اولین بار در اواخر سال 2019 در چین شناسایی شد، در حالی که اولین مورد در هند در اواخر ژانویه 2020 گزارش شد. از آن زمان، نزدیک به 4.5 کرور مورد مثبت در هند گزارش شده است و بیش از پنج میلیون نفر در طول موج های متعدد جان خود را از دست داده اند.

با این حال، تعداد موارد در ماه‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است و تعداد موارد فعال در حال حاضر تنها به حدود 1800 مورد رسیده است که نرخ بهبودی کلی نزدیک به 99 درصد و نرخ مرگ و میر حدود 1 درصد است.

تنها 36 مورد جدید در روز سه‌شنبه گزارش شد که کمترین میزان از مارس 2020 و در مقایسه با رکورد بیش از چهار میلیون مورد جدید گزارش شده در یک روز در اوج همه‌گیری در می 2021 و دوباره بیش از سه لک در ژانویه 2022 بسیار ناچیز است.

همچنین بخوانید | با «پایان» COVID-19، به کارگیری درس‌های آموخته شده

همچنین، بیش از 220 کرور دوز واکسن کووید در هند تزریق شده است که حدود 90 درصد از جمعیت واجد شرایط هند به طور کامل واکسینه شده اند.

کووید در آستانه ورود به مرحله آندمیک (آندمیک کی کاگار پهای) است، اما تیم دانشمندان ما در ICMR (شورای تحقیقات پزشکی هند) هر کدام از انواع کووید را به دقت زیر نظر دارند. تاکنون بیش از 224 نوع آن وجود دارد. کووید در کشور مشاهده شده است، توالی یابی مستمر ژنوم برای هر واریته در حال انجام است.

وزیر بهداشت گفت: هرگاه نوع جدیدی پیدا شود، جداسازی می‌شود و سپس از نظر اثربخشی واکسن آزمایش می‌شود و میزان کشنده بودن آن نیز اندازه‌گیری می‌شود.

«همه اینها یک فرآیند مستمر است و ما به دقت آن را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم در برابر هر گونه تغییری که می‌تواند باعث هر گونه تخریبی در آینده شود محافظت کنیم و آماده باشیم. وضعیت از هم اکنون در سراسر جهان پایدار است و با در نظر گرفتن آینده، ما هوشیار هستیم. اما می‌توانم بگویم که این یک ویروس است و این ویروس هرگز از بین نمی‌رود زیرا توانسته زنده بماند.»

وی افزود: «همانطور که ویروس آنفولانزا به نحوی زنده مانده است و هر زمان که نوع جدیدی از آن می آید، مردم سرفه، تب و غیره را تجربه می کنند، اما آسیب چندانی به مردم نمی زند، اتفاق مشابهی در مورد کووید رخ خواهد داد و تا حد زیادی در حال حاضر اتفاق افتاده است». گفت.

به گفته کارشناسان، زمانی بیماری بومی نامیده می شود که وجود آن بر اساس الگوهای ثابت شده در جمعیتی در یک منطقه جغرافیایی خاص، مانند آنفلوانزای فصلی، ثابت شود.

در سطح جهانی، تاکنون بیش از 76 کرور مورد تایید شده کووید-19 و نزدیک به 69 میلیون مرگ گزارش شده است، در حالی که 1340 کرور دوز واکسن تزریق شده است. این موارد در دسامبر 2022، نزدیک به یک سال پس از اوج اولیه ژانویه 2022، بیشترین افزایش خود را داشتند. با این حال، از نظر مرگ و میر، بدترین دوره ژانویه 2021 بود و وضعیت برای تقریبا یک سال نگران کننده باقی ماند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) ماه گذشته اعلام کرد که کووید-19 اکنون “یک موضوع بهداشتی ثابت و مداوم است که دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (PHEIC) محسوب نمی‌شود” اما از اعلام آن به عنوان یک بیماری بومی خودداری کرد.

آقای منداویه که در ژوئیه 2021 در بحبوحه بحران ویروس کرونا مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده گرفت، با بازگو کردن مبارزه با همه‌گیری، گفت که مدیریت کووید یک چالش بزرگ برای کشور وسیع و متنوعی مانند هند است، اما داستان موفقیت آن است. اکنون نمونه ای برای تمام جهان است. او همچنین مسئولیت بخش داروسازی را به عنوان وزیر اتحادیه مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی بر عهده دارد که مدت طولانی تری در این سمت بوده است.

او همچنین پیشنهادات مبنی بر اینکه تصویب واکسن‌ها بدون در نظر گرفتن عوارض جانبی طولانی‌مدت عجولانه بوده و موج اخیر حملات قلبی با آن مرتبط است را رد کرد و گفت: کل فرآیند از تحقیقات واکسن تا اجرای آن از تمام استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کند.

وی گفت: توسعه و تایید واکسن به دلیل فرآیندهای فیزیکی و دستی مختلف خیلی زودتر طول می‌کشید، اما مقامات و دانشمندان این بار از آخرین فناوری از جمله هوش مصنوعی استفاده کامل کردند و بنابراین، کل فرآیند می‌تواند به سرعت پیگیری شود. .

آقای منداویه گفت: “اجازه دهید به شما بگویم که نخست وزیر مودی از همان ابتدا راه های علمی را برای همه رویه ها دنبال کرد، از مدیریت کووید تا تحقیقات واکسن گرفته تا تاییدیه ها و واکسیناسیون.”

این دستور نخست وزیر بود که به دلیل آن INSACOG (کنسرسیوم ژنومیک SARS-CoV-2 هند) و چندین گروه کاری و گروه های توانمند دیگر برای تأیید واکسن و سایر پروتکل ها تشکیل شدند. در کل سفر کووید، ما راه‌های علمی مبارزه با این همه‌گیری را دنبال کردیم.»

او گفت: “دانشمندان به ما گفتند که چه زمانی واکسن ها باید تایید شوند و کل داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها طبق استانداردهای بین المللی انجام شد. هند از همان استانداردهای بین المللی پیروی کرد که توسط شرکت های جهانی دنبال شد.”

همچنین بخوانید | انواع Omicron استراتژی هایی را برای فرار از ایمنی سلول های T ایجاد می کنند

وزیر گفت واقعاً همه چیز در هند خیلی سریع اتفاق افتاد، اما کسانی که سرعت را زیر سوال می برند باید بفهمند که چرا تصویب ها زودتر از موعد دریافت شده است.

“زمان تغییر کرده است. قبلا داده ها جمع آوری می شد، تجزیه و تحلیل فیزیکی آنها انجام می شد و بسیاری از روش ها به صورت دستی انجام می شد، اما امروز ما هوش مصنوعی، آخرین روش های مدل سازی و فناوری دیجیتال را داریم و فکر کردیم که چگونه می توانیم ما با استفاده از همه اینها کارها را تسریع می کنیم.”

“هر رویه بین المللی برای تحقیقات واکسن و تایید واکسن وجود دارد، هند نیز همان را دنبال کرد. واکسن های هند اکنون به عنوان بهترین ها در جهان شناخته می شوند، زیرا نه تنها هند را نجات دادند، بلکه به نجات بقیه جهان نیز کمک کردند. نه تنها یک، بلکه پنج واکسن تحقیقاتی و ساخت هندی امروز در بازار هستند، سفر واکسیناسیون ما بر اساس داده های علمی و با رعایت تمام پروتکل ها و روش های علمی بوده است که می توانم به شما اطمینان دهم.