اولین واکسن mRNA اختصاصی Omicron از هند که توسط تنظیم کننده ها تایید شده است


GEMCOVAC-OM، واکسن جدید، احتمالا تا سه هفته دیگر عرضه خواهد شد.

GEMCOVAC-OM، واکسن جدید، احتمالا تا سه هفته دیگر عرضه خواهد شد. | اعتبار عکس: رویترز

اولین واکسن بومی mRNA هند برای نوع Omicron، GEMCOVAC-OM که توسط شرکت Gennova Biopharmaceuticals Ltd مستقر در پونا ساخته شده است، در اواخر روز دوشنبه تحت دستورالعمل های استفاده اضطراری توسط کنترل کننده داروی عمومی هند تایید شد. این یک سال پس از تایید این شرکت برای GEMCOVAC-19، اولین واکسن m-RNA کشور علیه کووید-19 صورت می‌گیرد.

هر دو واکسن هنوز به صورت تجاری در دسترس نیستند، اگرچه مقامات ژنووا در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه‌شنبه گفتند که واکسن‌ها احتمالاً طی «دو تا سه هفته آینده» به طور رسمی «راه اندازی و عرضه خواهند شد». با وجود انبوه واکسن‌های کووید، حدود 95 کرور دوز دوم تجویز شده و کاهش تقاضا برای دوزهای «احتیاطی» یا «تقویت‌کننده»، چشم‌انداز بازار برای GEMCOVAC-OM نامشخص است. این شرکت اطلاعات کمی در مورد تقاضای مورد انتظار، هزینه واکسن ها، چشم انداز صادرات و در دسترس بودن آن در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی منتشر کرده است.

مدیر عامل Gennova، Sanjay Singh گفت که تا زمانی که شرکت او تأییدیه های نظارتی برای GEMCOVAC-19 دریافت کرد، تقاضا برای دوزهای اولیه تا حد زیادی توسط سایر واکسن ها برآورده شد، با این حال هنوز “تقاضای زیادی برای واکسن های خاص نوع Omicron” وجود دارد. پس از تایید سال گذشته واکسن موثر علیه سویه ووهان، این شرکت 70 میلیون دوز تولید کرد که 12 میلیون آن توسط موسسه تحقیقات مرکزی کاساولی تایید شد – پیش نیازی برای فروش هر دسته واکسن یا دارویی.

همچنین بخوانید | چگونه همه‌گیری COVID-19 داستان واکسن را در هند تغییر داد

قابل نگهداری در یخچال های معمولی

این شرکت اعلام کرد که در صورتی که واکسن جدیدی متفاوت از انواع Omicron ظاهر شود، مجهز است تا ظرف 60 تا 100 روز یک واکسن به روز بسازد. نقطه فروش منحصر به فرد GEMCOVAC-OM این بود که در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد پایدار بود و بنابراین می‌توان آن را در یخچال‌های معمولی نگهداری کرد. واکسن ها را می توان از طریق سیستم PharmaJet “بدون سوزن” در پوست تزریق کرد. این شرکت گفت که همچنین این فناوری را کامل کرده است تا اطمینان حاصل شود که اجزای متعدد واکسن می توانند به طور جداگانه تولید و در نقاط مختلف جهان یکپارچه شوند و در صورت نیاز به استقرار سریع کمک کنند. “تهدید مداوم ناشی از کووید طولانی مدت و دستورالعمل های جهانی (از سوی WHO) توصیه می کند که واکسنی موثر علیه نوع Omicron داشته باشید. ما همچنین واکسن خود را در مؤسسه ملی ویروس شناسی (NIV) بر علیه جدیدترین (زیر متغیر Omicron)، XBB 1.16 آزمایش کرده‌ایم و نشان داده شده است که موثر است.

به گفته آقای سینگ، داده‌های کارآزمایی‌های بالینی، که هنوز عمومی نیستند، اما برای بررسی به DCGI ارائه شده‌اند، نشان می‌دهند که GENCOVAC-OM مشخصات ایمنی «بزرگ‌تری» نسبت به Covishield دارد و آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بیشتری تولید می‌کند. درست مانند واکسن های آنفولانزا که باید سالانه به روز شوند، ما باید زرادخانه ای برای آینده داشته باشیم و DBT و دولت بسیار حمایت کرده اند زیرا می دانند که این سریع ترین راه است. [to make future vaccines]،” او گفت هندو. آنتی بادی های خنثی کننده دسته خاصی از آنتی بادی ها هستند که از تکثیر ویروس کرونا در بدن جلوگیری می کنند.

بخش DBT توسعه فناوری Gennova را از اثبات مفهوم تا مرحله اول آزمایش بالینی نمونه اولیه واکسن مبتنی بر mRNA که علیه سویه ووهان ساخته شده است، تامین کرد. “این پروژه بیشتر تحت “ماموریت COVID Suraksha… برای توسعه بالینی بیشتر و افزایش مقیاس واکسن اولیه، که EUA در 29 ژوئن 2022 دریافت کرد، پشتیبانی شد. فناوری پلت فرم توسعه یافته برای توسعه واکسن تقویت کننده ویژه Omicron برای COVID- استفاده شد. 19، “DBT در بیانیه ای گفت.

راجش اس. گوکاله، وزیر DBT، گفت: “تزریق استراتژیک” بودجه برای ایجاد اکوسیستم برای نوآوری های تکنولوژیکی ضروری است و پلت فرم فناوری Gennova “بیماری آشناسانه” بود و می توان از آن برای ساخت واکسن های دیگر استفاده کرد.