در جستجوی کرم های روشن کننده پوست، کلیه ها ضربه می خورند


به دنبال گزارش های خبری اخیر در مورد اینکه چگونه محصولات صاف کننده مو مبتنی بر کراتین حاوی مشتقات اسید گلیکولیک منجر به آسیب شدید کلیه در زنان می شود، محققان از کرالا مجموعه ای از موارد را گزارش کرده اند که در آن استفاده از کرم های صاف کننده با سندرم نفروتیک مرتبط است. .

در مطالعه ای که در آخرین شماره منتشر شده است کلیه بین المللی (“نفروپاتی غشایی مرتبط با NELL-1 مرتبط با استفاده از کرم صافی پوست – بینش‌هایی از یک سری موارد هندی”)، پزشکان مجموعه‌ای از 15 مورد نفروپاتی غشایی را توصیف می‌کنند که توسط بیمارستان Aster MIMS، کوتاکال، منطقه مالاپورام گزارش شده است و ردیابی شده‌اند. به استفاده منظم از کرم های عدالت.

غربالگری فلزات سنگین نمونه های خون و ادرار این بیماران سطوح بالای جیوه را نشان داد که اثرات سمی آن کاملاً شناخته شده است. تجزیه و تحلیل کرم‌های عادلانه همچنین نشان داد که این کرم‌ها حاوی سطوح بالایی از جیوه هستند – در برخی موارد، 10000 برابر بیشتر از حد مجاز ppm 1.

پروتئینوری بالا

از سال 2021، رانجیت نارایانان، نفرولوژیست که در دو بیمارستان خصوصی شلوغ در کوژیکود تمرین می‌کند، متوجه الگوی خاصی در موارد نفروپاتی غشایی در بیمارانش شده است. همه آنها علائم غیراختصاصی داشتند – خستگی، ادم خفیف و ادرار کف آلود – اما سطوح بالایی از پروتئینوری در محدوده 6.5-22.2 گرم در روز داشتند.

نفروپاتی غشایی (MN) یک بیماری خودایمنی است که منجر به سندرم نفروتیک می شود، وضعیتی که در آن پروتئین بیش از حد در ادرار آزاد می شود (پروتئینوری) که در نهایت منجر به نارسایی کلیه می شود.

تقریباً در 70 تا 80 درصد موارد MN، آنتی ژن هدف فسفولیپاز A-2 (PLA2R) بوده است.

با این حال، در اوایل سال 2023، زمانی که چهار یا پنج مورد MN با مشخصات مشابه به‌طور متوالی در کلینیک‌های OP مشاهده شد، دکتر نارایانان و همکارانش تصمیم گرفتند عمیق‌تر کاوش کنند. در این مورد، اکثر موارد MN PLA2R منفی بودند.

اخیراً، آنتی ژن دیگری، پروتئین شبه فاکتور رشد اپیدرمی عصبی 1 (NELL-1)، به شکل نادری از MN مرتبط شده است. آزمایشگاهی در چنای همه این بیماران را برای NELL-1 مثبت شناسایی کرد. در تامیل نادو، بیشتر موارد MN ناشی از NELL-1 در استفاده از داروهای سنتی ردیابی شده است که اکثر آنها دارای سطوح بالایی از جیوه هستند. اما همه بیماران ما استفاده از داروهای بومی را انکار کردند. دکتر نارایانان می گوید: ارتباط بین کرم های صورت حاوی جیوه و سندرم نفروتیک در سرتاسر جهان به خوبی ثابت شده است که به طور طبیعی ما را به بررسی استفاده از لوازم آرایشی سوق داد.

کرم انصاف

بیماران قبل از شروع تجربه علائم غیراختصاصی یا ظریف به استفاده نسبتاً منظم از کرم‌های انصافی اعتراف کردند. سپس تیم تحقیقاتی شروع به ارزیابی آینده نگر همه موارد MN کردند و آنها همچنین موارد را در دو سال گذشته مجدداً بررسی کردند. مطالعه آنها 15 مورد MN مرتبط با NELL-1 را گزارش می‌کند و در 13 مورد، بیماران سابقه استفاده از کرم‌های انصافی را داشتند که اکثر آنها مارک‌های غیرقانونی بودند که نتایج سریع ارائه می‌دادند و به‌طور گسترده در فروشگاه‌های محلی و در پلتفرم‌های آنلاین فروخته می‌شدند.

کلید محدود کردن آسیب بیشتر کلیه، شناخت علت واقعی سندرم نفروتیک با تمرکز جدی بر تاریخچه بالینی بیمار بود. سطح جیوه در نمونه‌های خون/ادرار در عرض سه ماه پس از اینکه بیماران استفاده از کرم‌های انصافی خود را متوقف کردند، کاهش یافت. همچنین، همه بیماران به بلوک RAAS (سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون) (درمان استاندارد طلایی بیماری مزمن کلیوی) به خوبی پاسخ دادند و نیازی به سرکوب سیستم ایمنی نداشتند.

دکتر نارایانان می‌گوید: «بیماران ما خوش شانس بودند که عامل مجرم (کرم‌های انصافی) را زود تشخیص دادیم، به طوری که عملکرد کلیه در همه بیماران حفظ می‌شد و بهبودی کامل طی 6 تا 11 ماه ممکن بود.

وسواس به پوست روشن و استفاده از محصولات روشن کننده پوست فراتر از هند است و گفته می شود که به طور گسترده در کشورهای آفریقایی و آسیایی رایج است. با این حال، علی‌رغم استفاده گسترده، مسائل بهداشتی سیستمیک جدی که کرم‌های آرایشی سمی می‌توانند ایجاد کنند، هنوز به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی جهانی تلقی نمی‌شوند.

تاثیر جیوه

جیوه یک فلز سنگین بسیار سمی است که در کرم‌های ضد پیری به عنوان غیر آلی آن (نمک‌های جیوه) استفاده می‌شود، می‌تواند از تشکیل ملانین جلوگیری کند و در نتیجه رنگ پوست روشن‌تر شود. هر چه سطح جیوه در کرم های صورت بیشتر باشد، اثر سفید کنندگی بهتری دارد. این به طور طبیعی به عنوان اثربخشی محصول توسط مصرف کنندگان ساده لوح درک می شود که به مشتریان وفادار محصول تبدیل می شوند. مسمومیت مزمن جیوه ناشی از لوازم آرایشی اغلب نادیده گرفته می شود، زیرا اندام ها و بافت های مختلف به طور متفاوتی به جیوه واکنش نشان می دهند که منجر به تظاهرات بالینی غیر معمول می شود.

هنگامی که بیماران با علائم غیر اختصاصی مانند درد، خستگی، زوال شناختی یا مسائل سیستمیک مانند نفروپاتی غشایی مراجعه می کنند، پزشکان باید از احتمال مسمومیت با جیوه بیشتر آگاه شوند. با این حال، به گفته پزشکان، مفهوم یکسان دانستن زیبایی با پوست روشن به قدری در ذهن مردم جا افتاده است که حتی پس از احتیاط فراوان، مردم تمایلی به توقف استفاده از کرم های شفاف ندارند.

عموم مردم نمی دانند که جیوه موجود در کرم های صورت می تواند از طریق غدد عرق، غدد چربی و فولیکول های مو جذب شود و توسط تمام بافت ها جذب شود. استفاده مکرر موضعی منجر به سمیت سیستمیک می شود که به صورت آسیب به کلیه ها و سیستم عصبی ظاهر می شود. سایر عوارض نامطلوب لیست شده توسط WHO شامل تغییر رنگ پوست و زخم، کاهش مقاومت پوست در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی، اضطراب، افسردگی، روان پریشی و نوروپاتی محیطی است. ما متوجه شدیم که مردم برای توقف استفاده از یک کرم صورت خاص پذیرش کمی دارند زیرا به محض اینکه استفاده از آن را متوقف کنند، پوست دوباره تیره می شود. بنابراین تغییر نگرش جامعه در مورد رنگ پوست چالش بزرگتری است.» دکتر نارایانان می گوید

کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه، که هند یکی از امضاکنندگان آن است، یک معاهده جهانی “برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر انتشارات انسانی و انتشار جیوه و ترکیبات جیوه” است و طبق یک کارگروه جدید Zero Mercury از سال 2017 لازم الاجرا است. گزارش (ZMWG) که در اکتبر 2023 منتشر شد، با وجود ممنوعیت توسط یک معاهده جهانی، محصولات روشن کننده پوست حاوی جیوه همچنان توسط برخی از بزرگترین خرده فروشان آنلاین جهان به مصرف کنندگان ناآگاه فروخته می شود.

در این گزارش آمده است که از 213 محصول عادلانه از 12 کشور خریداری شده و آزمایش شده توسط سازمان های غیردولتی، 191 محصول (90 درصد) دارای غلظت جیوه از 1.18 تا 74800.00 پی پی ام جیوه هستند که بسیار بالاتر از حد مجاز 1 ppm برای لوازم آرایشی توسط بسیاری از دولت ها و همچنین دولت ها است. کنوانسیون میناماتا

نقطه قوت مطالعه فعلی این بود که می‌توانست رابطه زمانی بین استفاده از کرم‌های انصافی و بروز سندرم نفروتیک را ایجاد کند. با این حال، مطالعات سیستمی بزرگتر و چند محوری در مورد مسمومیت مزمن با جیوه، نه تنها برای درک میزان مشکل، بلکه برای متقاعد کردن سیاستگذاران و تنظیم‌کننده‌ها برای محدود کردن تمام لوازم آرایشی حاوی جیوه مورد نیاز است.»