دو واکسن جدید مالاریا در سرتاسر آفریقا در حال گسترش است – نحوه کار و وعده آنها


این عکس سال 2014 که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در دسترس قرار گرفته است، یک پشه ماده آنوفل گامبیا را نشان می دهد.

این عکس سال 2014 که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در دسترس قرار گرفته است، یک پشه ماده آنوفل گامبیا را نشان می دهد. | اعتبار عکس: AP

حوادث مالاریا در حال افزایش است. 249 میلیون مورد این بیماری انگلی در سال 2022 وجود داشت که پنج میلیون بیشتر از سال 2021 بود. آفریقا بیش از هر منطقه دیگری از مالاریا رنج می برد، با 94 درصد موارد و 95 درصد مرگ و میر در سراسر جهان.

امسال دو واکسن انقلابی مالاریا در سرتاسر این قاره در حال گسترش است. نادین درایر از جیشری رامان می پرسد که آیا سال 2024 سالی خواهد بود که این قاره جهش قابل توجهی را برای غلبه بر این بیماری انجام می دهد؟

واکسن مالاریا RTS,S

واکسن RTS,S اولین واکسن بود که یک انگل را هدف قرار داد. این توسط موسسه تحقیقاتی ارتش والتر رید پس از 30 سال تحقیق فشرده توسعه یافته و در سال 2021 توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است.

چه چیزی در مورد آن خاص است؟

واکسنی که مدتها در انتظارش بود به عنوان یک پیشرفت علمی، سلامت کودکان و کنترل مالاریا توصیف شد. این هدف برای کودکان زیر 5 سال است که حدود 80 درصد از کل مرگ و میر مالاریا در آفریقا را تشکیل می دهند.

یک کارآزمایی چند کشوری که شامل غنا، مالاوی و کنیا بود، ایمنی واکسن را با عوارض جانبی محدود، سطح بالایی از مقبولیت در میان جوامع آسیب‌دیده، و امکان‌پذیری رژیم واکسن چهار دوز در یک محیط مراقبت‌های بهداشتی روستایی آفریقا را تایید کرد.

در میان کودکان 5 و 17 ماهه که 4 دوز RTS,S دریافت کردند، این واکسن از ابتلای 30 درصد از آنها به مالاریا شدید جلوگیری کرد.

اگرچه ممکن است نرخ پیشگیری 30 درصد پایین به نظر برسد، اما مطالعه اخیر منتشر شده در بیماری های عفونی Lancet در آگوست 2023 نشان داد که دادن RTS,S به کودکان خردسال در کنار سایر درمان های پیشگیری ضد مالاریا قبل از فصل بارانی مالاریا را تقریباً دو سوم کاهش می دهد.

راه اندازی چقدر طول می کشد؟

از سال 2019 بیش از 2 میلیون کودک در غنا، کنیا و مالاوی با واکسن مالاریا RTS،S واکسینه شده اند.

اولین برنامه معمول واکسن در جهان با استفاده از RTS,S در ژانویه 2024 در کامرون آغاز شد. این کشور این واکسن را به صورت رایگان برای تمام نوزادان تا سن شش ماهگی ارائه می دهد. این به عنوان یک فصل متحول کننده در تاریخ بهداشت عمومی آفریقا توصیف شده است.

حدود 18 میلیون دوز از این واکسن به 12 کشور آفریقایی اختصاص داده شد. آنها عبارتند از بنین، بورکینافاسو، بروندی، کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، غنا، کنیا، لیبریا، مالاوی، نیجر، سیرالئون و اوگاندا.

موانع چیست؟

از زمانی که سازمان جهانی بهداشت واکسن را تایید و از قبل صلاحیت آن را تایید کرد، تقاضا بی سابقه بوده است. سازنده، GlaxoSmithKline، قادر به تولید دوز کافی نیست.

واکسن و ادجوانت AS01، یک ترکیب شیمیایی که برای تقویت پاسخ های ایمنی استفاده می شود، فرآیندهای سنتز پیچیده ای دارند. این همان چیزی است که تولید واکسن پیش بینی شده را برای دو سال آینده به 18 میلیون دوز محدود می کند.

این مقدار به طور قابل توجهی کمتر از تخمین زده شده 60 میلیون دوز است که قبلاً توسط کشورهای متعددی که مالاریا بومی است از قبل سفارش داده شده است.

R21/ماتریس M

پس از دهه ها تحقیق واکسن، دومین واکسن مالاریا تنها دو سال پس از واکسن RTS,S تایید شد. R21/Matrix یک واکسن RTS,S نسل دوم است. این توسط مؤسسه جنر دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط WHO در اکتبر 2023 تأیید شده است.

چه چیزی در مورد آن خاص است؟

واکسن R21 پیشرفت قابل توجهی نسبت به واکسن RTS,S با 75 درصد اثربخشی در طول یک سال است.

فرآیند تولید بسیار پیچیده تر است، به این معنی که می توان آن را در مقادیر زیادی تولید کرد. بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان، موسسه سرم هند، ظرفیت تولید 100 میلیون دوز در سال را ایجاد کرده است. این خبر بسیار خوبی برای 40 میلیون کودکی است که هر ساله در مناطق مالاریا در آفریقا متولد می شوند.

واکسن R21/Matrix M بسیار مقرون به صرفه است، پیش‌بینی می‌شود با قیمت 2 تا 4 دلار در هر دوز خرده‌فروشی شود، که از نظر قیمت با سایر واکسن‌های دوران کودکی مورد استفاده در آفریقا قابل مقایسه است.

گسترش واکسن R21 چقدر پیشرفته است؟

داده‌های یک کارآزمایی بالینی در سال 2020 که شامل 450 کودک بین 5 تا 36 ماهه از بورکینافاسو بود، ایمنی واکسن و محافظت در برابر بیماری‌های شدید را با اثربخشی 77 درصد پس از 12 ماه تأیید کرد.

این یافته‌های بسیار دلگرم‌کننده، چندین کشور آفریقایی بومی مالاریا از جمله غنا و نیجریه را بر آن داشت تا قبل از سازمان بهداشت جهانی استفاده از واکسن R21/Matrix M را تأیید کنند.

دانشگاه آکسفورد گامی پیشگیرانه برای امضای قرارداد تولید با موسسه سرم هند برداشت، حتی اگر تاییدیه و پیش صلاحیت WHO اعطا نشده بود.

این رویکرد آینده نگر تضمین کرده است که اولین دسته از واکسن R21 در نیمه دوم سال جاری در دسترس خواهد بود.

مؤسسه سرم متعهد شده است که در سال 2025 دو برابر دوز تولید کند، تا مقداری از تقاضا برای واکسن RTS,S را کاهش دهد و اطمینان حاصل کند که کودکان جوان آفریقایی آسیب پذیر در مناطق پر بار از محافظت در برابر مالاریا برخوردار می شوند.

موانع چیست؟

بدون تایید و پیش‌صلاحیت سازمان جهانی بهداشت، چندین سازمان بین‌المللی، از جمله یونیسف و گاوی، اتحاد واکسن، قادر به تامین مالی تهیه یا تولید واکسن نبودند.

WHO سرانجام R21/Matrix M را برای استفاده در سه ماهه آخر سال 2023 تایید و از پیش تعیین کرد.

این واکسن قرار است در چندین کشور آفریقایی تولید شود ممکن است 2024.

بدون گلوله نقره ای

در حالی که مبارزه با مالاریا با در دسترس بودن این واکسن ها به طور قابل توجهی تقویت شده است، اما این واکسن ها گلوله های نقره ای نیستند که ما را به آفریقای عاری از مالاریا برسانند.

با این حال، آنها افزودنی خوشایند به جعبه ابزار حذف مالاریا هستند و در حالت ایده آل باید همراه با سایر استراتژی های کنترلی مانند تورهای بستر درمان شده با حشره کش طولانی مدت، تشخیص سریع و درمان با یک ضد مالاریا موثر استفاده شوند.

امسال سالی خواهد بود که بسیاری از کودکان آسیب پذیر آفریقایی نه یک، بلکه به دو واکسن مالاریا دسترسی خواهند داشت.

گفتگو

جیشری رامان، دانشمند اصلی پزشکی و رئیس آزمایشگاه پایش مقاومت ضد مالاریا و تحقیقات عملیاتی مالاریا، موسسه ملی بیماری های واگیر

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.